linfröpellets?

bejkonfis

Trådstartare
Min ena häst har en fruktansvärt känslig magsäck och det är i princip oundvikligt att han får sandkolikkänningar i dessa regniga perioder :crazy:

Han har tidigare fått Cheval tarmrens (krossade loppfrön) som vet. rekommenderade och det har funkat jättebra, dvs om man bortser från det hutlösa priset och den jobbiga hanteringen då det måste blötläggas och kladdas med.
Så nu till min fråga, ger linfrö samma effekt som loppfrön? Och vad har ni för erfarenheter av linfröpellets?

(Visste inte om detta skulle in på foder eller hästvård så moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel)

Sv: linfröpellets?

Linfrön ger inte lika stor effekt som loppefrön.

Funkar det inte för dig att ge hela loppefrön?
Brukar inte vara så dyrt om man köper säckvis. De funkar även att bara strö över maten.

Krossade loppfrön ger bättre effekt än hela så frågan är vilket som lönar sig bättre?
Nu vet jag inte exakt hur kräsen hästen är med torra frön med tanke på att jag alltid har gett det uppblött men det kanske inte blir någon större skillnad mot torra linfröpellets...

Min ena häst har en fruktansvärt känslig magsäck och det är i princip oundvikligt att han får sandkolikkänningar i dessa regniga perioder :crazy:

Han har tidigare fått Cheval tarmrens (krossade loppfrön) som vet. rekommenderade och det har funkat jättebra, dvs om man bortser från det hutlösa priset och den jobbiga hanteringen då det måste blötläggas och kladdas med.
Så nu till min fråga, ger linfrö samma effekt som loppfrön? Och vad har ni för erfarenheter av linfröpellets?

Hej
Linfrö pellets fungerar precis lika bra som loppfrö den enda skillnaden är att loppfrö odlas i afrika och linfrö är inhemskt . Annars är det samma växtgrupp.
Det är bara en myt att det skulle vara bättre med loppfrö lobbyisterna har varit framme igen. Antagligen är det just att man ka ta ett högre pris på loppfröna.

Med tanke på att det bildas vätecyanid av linfrön så hade jag aldrig fodrat med dem i den mängden man gör när man använder loppefrön. Jag inbillar mig faktiskt att loppefröngröt blir väldans mkt klibbigare än linfrögröt.

Med tanke på att det bildas vätecyanid av linfrön så hade jag aldrig fodrat med dem i den mängden man gör när man använder loppefrön. Jag inbillar mig faktiskt att loppefröngröt blir väldans mkt klibbigare än linfrögröt.

Ja det bildas cyanid på obehandlade linfrön, Linfröpellets är det ingen fara med då de är behandlade.
Köper man rena linfrön så ska de mältas innan man ger det i fodergivan, veterinär rekomendation är att aldrig ge linfrö obehandlat till vare sig hund eller häst.

Hej
Linfrö pellets fungerar precis lika bra som loppfrö den enda skillnaden är att loppfrö odlas i afrika och linfrö är inhemskt . Annars är det samma växtgrupp.
Det är bara en myt att det skulle vara bättre med loppfrö lobbyisterna har varit framme igen. Antagligen är det just att man ka ta ett högre pris på loppfröna.

Linfröpellets har ingen effekt alls på sand just pelletsen bildar inget slem alls skall du ha någon effekt av linfrö på den biten så skall det vara kokta linfrö som slemmar, vilket är bra mkt mer jobb än att ge loppfrö. Loppfrö har också bättre effekt just på sand då de slemmar till sig först i magen och därför bättre får med sig skitet ut. Linfrö slem är mer för att magslemhinnan som det lägger sig som en skyddande hinna på.
Linfröpellets är inget man ger för magen på det viset mer som lite allmänt underhåll och så blir de blanka i pälsen av det.
Loppfrö behöver inte blötas men gärna utfodra tillsammans med fuktig mat, den av mina som får loppfrö (fick tidigare linfrö och gick över till loppfrö för att slippa böket med att koka linfrö) har maten fuktig i spannen sen har jag tagit en liten burk som jag lägger loppfröna torra i sen är det bara för den som fodrar att hälla dem i spannen och fodra, inget klydd alls så himla smidigt istället för kokandet av linfrö.

Vad menar du med fuktig? Fodrar du med t.ex betfor?
Det är liksom där problemet sitter, jag fodrar med endast torr müsli och det känns lite onödigt att ge han foder som han inte behöver bara för att tillsätta väta. Därav min fundering om linfröpellets

Vad menar du med fuktig? Fodrar du med t.ex betfor?
Det är liksom där problemet sitter, jag fodrar med endast torr müsli och det känns lite onödigt att ge han foder som han inte behöver bara för att tillsätta väta. Därav min fundering om linfröpellets

Den hästen som får det får Hippoalfa och en dl havre, jag håller helt enkelt på lite vatten på det även om det inte är någon mat som behöver blötas. På kvällen när jag fodrar i samband med att jag gör maten så häller jag helt enkelt bara lite vatten i maten när loppfröna redan är i och blandar runt och fodrar direkt. Morgon maten som görs på samma gång där häller jag helt enkelt i lite vatten så står pelletsarna (hippoalfan) och geggar till sig en del över natten sen hälls loppfröna på från den separata burken på morgonen precis innan det fodras.

Har provat varianten att blanda i loppfröna i blötad mat över natten och det var ingen höjdare och jag förstod varför de inte rekommenderade att blanda i loppfröna i förväg i blöt mat, för det blev cement gick knappt att få ur spannen ens med en slev

Maten behöver ju inte vara jätteblöt för att du skall ge loppfrö, tror faktiskt det mest är för att loppfröna skall hänga med in i munnen genom att det klibbar sig fast lite i maten, för om de kunde så hade de nog gärna sorterat bort dem verkar inte vara det godaste de vet precis hittar ibland en del i botten på hennes krubba som hon har lyckats fibbla bort när det har hamnat för mkt i botten.

Den huvudsakliga anledningen till att jag funderar över linfröpellets är just för att slippa allt krångel med blötläggning, främst för att det är stallägaren som sköter 95% av alla fodringar och jag vill inte göra det hela mer besvärligt än nödvändigt för henne

Linfröpellets har som jag skrev inte alls de egenskaperna tyvärr annars hade det ju varit smidigt.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix