Linfröpellets eller?

E

Egonson

Hur mycket måste man ge till en vuxen häst på ca 500 kg för att det ska ha någon effekt?

Har två hästar som bägge behöver något för pälsen nu vid fällningen, och för magen på den ena som behöver stabiliseras upp lite då han är en liiiten aning lös.

Vill inte ge för mycket, då vårt hö är väääldigt kraftigt (8,7 MJ och 110 g smrp per kg foder) och då skulle det säkerligen växa ut raketmotorer där bak på hästarna (de käkar 8 kg + halm, och har redan högsta turbon påkopplad på enbart hö-diet.. Så mer energi, nej tack).

Tänkte på foderjäst, men vill gärna inte ge mer pulver-gojs då den ena hästen redan får mkt pulver (1 dl Nypon, glucosamin blandat i ytte-pytte-lite Fibergi) och blir det så mkt så äter hon inte upp det.

Finns nåt annat som både är bra för päls/hud och stabiliserar tarmfloran?

Sv: Linfröpellets eller?

Det är N-3 fetterna i linfröet som är bra för hud och hovar (och tarmfloran). Om du redan har tillräcklig proteinmängd i foderstaten kan du göra det enkelt för dig och köpa linfröolja där de goda fetterna är koncentrerade. HH

Hur mycket linfröolja skall man ge? Och skall det vara kallpressat eller inte? Har tittat lite i affären hemma och det finns hur många sorter som helst. Det som skiljer dem åt är priset. Frågan är om den billigare är sämre än den dyrare?

Har vetegrodsolja samma effekt?

Mvh

Tora

Tack för tipset, ska kolla upp detta. Undrar för övrigt samma som Tora :D

Finns nåt annat som både är bra för päls/hud och stabiliserar tarmfloran?

Hmm... som HH skrev kan du tillsätta en matsked linfröolja om dagen och för att ge magen mer balans kan du köpa t ex Protexin (snälla bakterier som stabiliserar magen). Protexin finns som små små pellets, ungefär som mineralfoder.

Hur mycket linfröolja skall man ge? Och skall det vara kallpressat eller inte? Har tittat lite i affären hemma och det finns hur många sorter som helst. Det som skiljer dem åt är priset. Frågan är om den billigare är sämre än den dyrare?

Har vetegrodsolja samma effekt?

Mvh

Tora

Hmm, jag skulle tro att KALLPRESSAT är det bästa. DEt bevarar de goda fetterna bäst. Varmpressat är till för att stekas och bakas med, om jag förstått detta rätt.

Vetegrodsolja kan ha liknande effekt, ja... men innehåller de N-3 fetter i så stora mängder?

Tackar för tipset om Protexin. Funderade också på Loppfrö, men det kanske enbart hjälper mot sandkolik?

Tackar för tipset om Protexin. Funderade också på Loppfrö, men det kanske enbart hjälper mot sandkolik?

Ja alltså både linfrön och loppfrön har en utrensande effekt och bildar en lindrande gelé i tarmen och på SÅ sätt är de bra för magen på hästen. Men för att stabilisera en störd tarmflora (OM det nu är fallet för dina häst?) behövs goda bakterier dvs någon slags mag&tarm-medel (probiotika).

Lin- och loppfrön kan var milt laxerande.

Ja, det han har är att avföringen är lite vattnig, inte så att det är mkt löst (ej diarré) men det var lite värre i går än vanligt. Han är dock pigg och glad och äter bra. Han äter enbart hö samt mineraler o morötter för tillfället.
De andra bägge hästarna är normala i sina magar.
Har för mig jag läste en lång tråd om hästar med "vattnigt bajs", får ta och söka upp den tror jag och läsa igenom.

Jag undrar om det kan vara så att han är känslig mot den väldigt höga proteinhalten i höet?
Alternativt att han har fått i sig grus/jord i hagen, men vi har alltid fritt på halm och mycket hö ute i hagen så de behöver inte gå och plocka i de sista grässtråna för att få mat..
Kan vara så att mag/tarmstörningar och mjällig päls hänger ihop kanske?
Den andra hästen (stoet) behöver ju bara något nu när hon fäller, kanskr räcker med en dunk B-vitamin för henne och så nåt annat för mag-hästen.

Om lin/loppfrön är laxerande kanske det inte är ngt bra alternativ trots allt..

Får fundera vidare.

Ska till stan i morgon så jag tänkte jämföra då. Köper B-vit. och så något mer då. Kollar priser och så.

Det måste vara kallpressad. Den andra är giftig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 023
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka