Linfröolja

Sv: Linfröolja

Jag har aldrig hört att linfröolja inte skulle vara bra.

Jag började ge till min första häst för tio år sedan, hon hade då problem med klåda under sommarhalvåret. Året därpå var klådan helt borta, och sedan har jag fortsatt ge av bara farten. Nu har jag fyra hästar och alla får en skvätt linfröolja i betforen varje dag, året runt.

Jag ger linfröolja varje dag och min häst är superfin, visserligen kan ju det bero på många andra saker med, men efter det jag läst om just linfröolja kommer jag fortsätta att ge det :)

Enda nackdelen jag kan komma på är att det smakar skit och är ganska dyrt. :p
Annars är det nyttigt för hästar och människor. Både jag och mina hästar tar en slurk om dagen för våra eksem. Har fått bra resultat på hästarna, sämre på mig själv.
Det tar ca 120 dagar innan man ser effekt på eksem. Pälsen blir fin långt tidigare.

Jag har alltid gett linfröolja, min första häst fick linfröolja innan han flyttade till mig och sen fortsatte jag och efter det har jag gett det till alla mina hästar, har aldrig hört nått negativt utan väldigt mycket positivt. Därför har det helt enkelt bara blivit så att jag fortsatt :)

Åsikter? :p många säger att det är bra, andra inte... Vad tycker ni? :)

Om vi utgår i från själva oljan så finns inget farligt eller negativt med den. Fortsätter vi sedan till sammansättningen av omega fetter så innehåller den en idealisk kvot mellan omega 3 och omega 6 som redan nämnts.

Tittar man då på vad detta är bra för, ja då finns studier påvisar att omega fetter är väldigt bra för tarmen, huden, leder och immunförsvaret.

Just linfröolja är det som kan erbjuda den mest koncentrerade formen av omega fetter, även raps olja innehåller omega men ska jämföras med linfröoljans närmare 70 procent omega 3 mot raps knappt 10 procent omega 3.

Jag ger min sommareksemhäst linfröolja sedan 1 år tillbaka, och jag kan bara säga att jag är glatt överraskad! I fjol hade jag en blodig häst den här tiden, som stod oavbrutet och kliade sig, sår över allt, svullen mankam, både man och svans fattades, och svansroten var ett enda öppet sår, fick smörja honom flera gånger om dagen, flugsprejer användes osv. och eksemtäcke varje dag dygnet runt. Han var så hemsk så jag till och med hann fundera på avlivning :(
I år, har jag en häst utan sår, utan svullnad, inget blod, man och svans är kvar, och han har kliat sig endast 2 gånger! Eksemhuva har vi inte ens tagit i bruk ännu. Jag har smörjt honom 2 gånger och har sprayat honom 1 gång hittills i sommar, eksemtäcket är givetvis på varje dag, men han är utan varje natt. Knott och skit har vi i lika stor mängd som alla andra år (= vi har massor här!)
Jag tror starkt på att det är oljan till stor del som har hjälpt honom. Annat som jag också har gjort är att jag har minimerat socker & stärkelse i hans foderstat. Han får inga andra tillskott förutom olja & mineraler + lite kraftfoder för att balansera upp MJ/protein.

Vart köper man linfröoljan? Finns det på tex lantmännen?
(Min ena häst har de senaste 4 somrarna fått eksem på en del av mankammen. Det är på exakt samma ställe varje sommar och jag har inte fått bra resultat varken med insektstäcke, solskyddsfaktor eller andra krämen. Smörjer med Aloe-Vera och då kliar hon åtminstone inte av manen där, men det svullna och rosa huden är den samma. kanske linfröolja kan hjälpa henne?)

Linfröolja finns hos de flesta foderhandlare. I alla fall i min närhet. Det man ska tänka på att den är oerhört känslig för syre och oxiderar väldigt lätt. Antingen en liten förpackning som går åt snabbt eller så finns Bag-in-box som skyddar oljan från luft. Denna finns även med tillsatt E-vitamin som fungerar som konserveringsmedel.

Är den billigare hos foderhandlare än i matbutiker? På Ica här kostar Zeta's Linjfröolja 27kr för 0.5 liter. Vad kostar den hos foderhandlare?
Hur mycket ger ni per dag?

Jag vill inte köpa i mataffärer för jag är tveksam till kvaliteten på den. Förmodligen inte svensk heller. Jag köper bara Gunnarshögs som jag vet (tror i alla fall) är av yppersta kvalitet. Har ingen aning om den är dyrare än andra. Jag ger ca 0,5 dl om dan så priset har inte så stor betydelse för mig.

av vad jag kunnat utröna är Gunnarshögs billigast , köper bag in box frakt ingår ju i priset. Bag in box är bra för syret kommer inte åt o försämra oljan...finns med e vitamin eller utan.......

Senast ändrad:

*kl

Min hästs foderstat har inte så mkt utrymme för olja, den ligger rätt bra men jag ger mer MJ än rekommenderat eftersom jag vill ge mer strå. Det är ingen svårfödd kuse och sommartid har hon några trivselkilon dock ej tjock, vintertid är hon inte heller svårfödd men där kan man ha ett större utrymme för extramatande då det inte finns bete.

Hur mkt ger ni som ger bara för nyttigheterna, utan att det stör i foderstaten?

Senast ändrad:

E-vit medverkar i muskelbildning bland annat.
Anledningen till att man tillsatt den i oljan är dock för att motverka oxidering och på så sätt få bättre hållbarhet.

stjarnfrugt
Jag ger 0,5-1 dl/häst och dag. Det blir 1,75-3,5 MJ extra i foderstaten. Egentligen mer än jag har "råd" med till ena hästen, men det verkar gå bra.

Ok, då kanske man skulle börja ge det. Kan man köpa en bag in box till en häst som äter max 0,5 dl per dag eller blir det dåligt? Vart köper man det?

En BiB blir inte dålig eftersom det inte kommer syre till. Jag har haft mina ganska länge, tillochmed över sommaren ibland och bara tagit en skvätt då och då och det har inte blivit dåligt. Jag skulle säga att med sval förvaring håller det iaf 6 månader.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar