Sv: Linfröolja
Jag ger min sommareksemhäst linfröolja sedan 1 år tillbaka, och jag kan bara säga att jag är glatt överraskad! I fjol hade jag en blodig häst den här tiden, som stod oavbrutet och kliade sig, sår över allt, svullen mankam, både man och svans fattades, och svansroten var ett enda öppet sår, fick smörja honom flera gånger om dagen, flugsprejer användes osv. och eksemtäcke varje dag dygnet runt. Han var så hemsk så jag till och med hann fundera på avlivning
I år, har jag en häst utan sår, utan svullnad, inget blod, man och svans är kvar, och han har kliat sig endast
2 gånger! Eksemhuva har vi inte ens tagit i bruk ännu. Jag har smörjt honom 2 gånger och har sprayat honom 1 gång hittills i sommar, eksemtäcket är givetvis på varje dag, men han är utan varje natt. Knott och skit har vi i lika stor mängd som alla andra år (= vi har massor här!)
Jag tror starkt på att det är oljan till stor del som har hjälpt honom. Annat som jag också har gjort är att jag har minimerat socker & stärkelse i hans foderstat. Han får inga andra tillskott förutom olja & mineraler + lite kraftfoder för att balansera upp MJ/protein.