Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket är bäst att ge?
Innehåller de samma sak (de kommer från linfröet såklart), samma typ av oljor?
Känner mig lite förvirrad av alla oljor och fetter
LinfröOLJAN innehåller enbart FETTERNA av linfröet och ingen protein. Är INTE smörjande för magen. Näringsvärden är ungefär som i övriga oljor: 31MJ och 0g smbrp/kg foder.
Raps- och linfröoljan har mest Omega3-fetter så om du ska välja en olja så tycker jag att man ska välja någon av dessa.
Linfröoljan fungerar som skyddande för magen.
Rapsolja innehåller ca 12% omega 3 fetter, medan linfröoljan innehåller ca 54 % omega 3 fetter och ca16 % omega 6
Off topic, men vet någon om det går att köpa linfrökaka/pellets på Granngården? Annars måste man ju beställa, och det kostar ju multum i fraktkostnad. Vad är att föredra när man endast är ute efter den dietiska effekten och inte orkar koka egna linfrön varje dag. Hur ska man behandla pelletsen/kakan? Blöta upp?
Någon som vet?
Även vanliga oljor har en viss smörjande effekt eftersom bara runt 90% tas upp i tunntarmen.
PL
Ja de har inte samma smörjande effekt.
Kollegorna kanske inte har koll på att vanlig olja inte tas upp helt.
Jag har själv sett hur oljig skiten var på en kolikhäst som fått vanlig olja bara några timmar tidigare, det fick mig att tänka om en del.
PL