Linfröolja till exem/knottkänslig häst

xMyDeadx

Trådstartare
Hej!

Jag står med en knottallergiker till häst. Jag har lyckats hålla kliandet i shackt, genom att spraya med insektsspray varje dag. Men, efter en vecka på semester hade hästen kliat av sig så gott som all man och har småsår i hela mankammen.:cry:

Jag har sökt runt på nätet, så även här på Buke och hittat att många väljer att ge sina hästar linfröolja och att det hjälpt mot exem, även knottallegi. Min fundering är nu, hur fungerar linfröoljan egentligen? Varför är det värt att ge den?

Jag har förstått att den hjälpt många, men vad är det i linfröoljan som är så bra?:)

Sv: Linfröolja till exem/knottkänslig häst

Omega 3 fettsyror har en antiinflammatorisk verkan. Av vegetabiliska oljor har linfröolja högst halt, vill man ha riktigt mycket kan man ge laxolja el dylikt.
PL

Fungerar laxoljan på hästar? Om det är Omega-3 man är ute efter då. För jag har hört att vi människor exempelvis inte riktigt kan tillgodogöra oss omega-3 från växtriket.

"…många av de omega-3-produkter som säljs i matbutikerna lovar mer än de kan leverera. Ett skäl var att de bara innehåller den vegetabiliska formen av omega-3: alfa-linolensyra, ALA.

Problemet är att ALA, som finns i raps och linfröolja, inte alls eller bara lite omvandlas i människokroppen till de fettsyror som finns i fisk [DHA och EPA]".

Är det samma sak fast omvänt? Eller har jag missförstått hur det fungerar? Vi har också en kli-häst i stallet som har börjat få linfröolja. Om det har gett effekt eller inte vet jag inte, han kliar ändå fast han går med både eksemtäcke och kletas in i diverse krämer, oljor och sprayer. Vore toppen om det fungerade dock, så han får mindre besvär av klådan.

Min kliar av sig sin svans och han får både b-vitamin och linfröoljan, fast oljan började jag med ganska nyligen så den har nog inte börjat verka än, men morötter stillar klåda det vet jag. Kanske kan det hjälpa att tvätta man och svans/svansrot med aloe vera som har en svalkande och lugnande effekt. Kan det vara nåt tro? :)

Jag baddar mankammen med aloe vera. Första gången jag la på det tyckte min häst att det var obehgligt, men hon insåg snabbt att det faktiskt hjälpte, så istället somnade hon. Så, det är absolut något som fungerar :)

Tänkte mest på linfröolja i förebyggande syfte. Läste någonstans att det runt 120 dygn innan det hjälper.

En häst som inte klarar insektstrycket och har eksem ska ha eksemtäcke på sej och möjlighet gå in när knotten är som värst i t ex lösdrifststall eller tas in samt någon måste ta hand om hästen om man själv inte kan.

Linfröolja är en del av det som hjälper hästen, men du kan inte bara lösa problemet med att ge linfröolja. Eksemtäcke, daglig skötsel och luftiga öppna hagar samt gott grovfoder resten av året är vad som behövs.

Oh snap! Då får jag vänta ett tag innan det börjar verka :) ska tvätta min pålle med aloe vera shampoo idag och se om det hjälper. :)

Om man har mycket knott, flugor och klägg är det kanske bra att se över hagen också. Förra årets bete kryllade det av flygfän, så vi bestämde oss för att betesputsa hagarna med en trimmer. Efter det så var allt väck! :) det jag menar är att det höga gräs, smörblommor och annat strunt som hästarna inte vill äta kan man ta bort, då flygfäna trivs i just högt gräs. Det kan också vara en bra faktor att tänka på om man har möjligheten till att rensa :)

En häst som inte klarar insektstrycket och har eksem ska ha eksemtäcke på sej och möjlighet gå in när knotten är som värst i t ex lösdrifststall eller tas in samt någon måste ta hand om hästen om man själv inte kan.

Linfröolja är en del av det som hjälper hästen, men du kan inte bara lösa problemet med att ge linfröolja. Eksemtäcke, daglig skötsel och luftiga öppna hagar samt gott grovfoder resten av året är vad som behövs.

Håller med, utan täcke skulle det aldrig gå.

Min som haft lindrig knottallergi för att par år sedan är nu så gott som helt besvärsfri. Jag har gett linfrökaka + håller magtarmfloran i balans med probiotika, hela året.
På sommrarna smörjer jag hela mankam + svansrot med FET salva - det har hjälpt pga dels sätter sig inte knotten i det feta - de fastnar och dör, och dels mjukgör det.
Bovete (ört) anses ha lite antihistamin verkan, har dock inte provat själv.

Mitt ena sto led fruktansvärt av knott när jag köpte henne. Jag fick tips om PROB- schampo och olja, och det hjälpte ganska bra. Samtidigt började jag ge henne en deciliter linfröolja i fodret varje dag.
Sommaren därpå hade hon i princip inga som helst besvär.

Jag har fortsatt ge linfröolja, både till henne och de andra hästarna. Numera får de bara 1/2 dl per häst och dag.

Min som haft lindrig knottallergi för att par år sedan är nu så gott som helt besvärsfri. Jag har gett linfrökaka + håller magtarmfloran i balans med probiotika, hela året.
På sommrarna smörjer jag hela mankam + svansrot med FET salva - det har hjälpt pga dels sätter sig inte knotten i det feta - de fastnar och dör, och dels mjukgör det.
Bovete (ört) anses ha lite antihistamin verkan, har dock inte provat själv.

Vad använder du för fet salva?

Fungerar laxoljan på hästar? Om det är Omega-3 man är ute efter då. För jag har hört att vi människor exempelvis inte riktigt kan tillgodogöra oss omega-3 från växtriket.

"…många av de omega-3-produkter som säljs i matbutikerna lovar mer än de kan leverera. Ett skäl var att de bara innehåller den vegetabiliska formen av omega-3: alfa-linolensyra, ALA.

Problemet är att ALA, som finns i raps och linfröolja, inte alls eller bara lite omvandlas i människokroppen till de fettsyror som finns i fisk [DHA och EPA]".

Förmodligen kan man ge fiskolja till häst utan problem. Personligen skulle jag dock undvika detta och hellre ge vegetabiliskt omega-3 (ALA).

Det är riktigt att människor har svårt att omvandla ALA till DHA. Hästar är dock inte människor och det finns inga studier på häst som visar samma sak. ALA är den form av omega-3 som ingår i hästens naturliga foderstat och det skulle vara konstigt om hästen inte skulle kunna tillgodogöra sig denna form av omega-3.

Jag känner flera hästägare som har fått mycket bra resultat med kondroitinsulfat, ibland i kombination med linfrö och spirulina.

Jag har en shettis som jag har haft 2 sommar. Förra sommaren så var det ingen bra sommar, då jag höll på med den salvan som förra ägaren sa gick bra.

Förra hösten började jag med linfröolja, köpte in ett boett eksemtäcke (täcket som följde med ponnyn passade inge bra). Denna sommaren har jag även kört med Horsol och är noga med att tvätta hästen och täcket. Idagens läge kan du inte se att han har eksem. Och man ser på honom att han är mer välmående.

Ja vår gammelman håller sitt eksem i schack med hjälp av linfröolja, eksemtäcke samt Föllinge Myggdeo. Han har inte haft symptom de senaste åren, då har han ändå haft en rent vidrig eksem tidigare.

Jag ger linfröolja till min klihäst , men läste att man måste börja i februari , det hjälper inte till 100 , men en del ialla fall.

Jag ger linfröolja till min klihäst , men läste att man måste börja i februari , det hjälper inte till 100 , men en del ialla fall.

Jag ger året om, på så vis behöver man inte bekymra sig om när man ska börja dessutom kan det krävas längre tid för vissa individer.

Liknande trådar

S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 449
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.