_Runaway_

Trådstartare
Min ponny har alltid haft lite halvrisig mage till och från. Inte så att det rinner ur baken, inte alls, men han är gasig och lite så. Har provat det mesta men med nja-effekt hela tiden. Tänkte nu testa linfrön som jag hört mycket bra om. Men hur mycket linfrön kan/ska man ge en D-ponny på 450kg?

Sv: Linfrön

Jag ger mina linfrö vintertid men har ändå haft en ponny med lite rinnande mage. Actimell med hallon el jordgubbssmak har funkat för mina kompisar som haft liknande magar på sina hästar. Värt att prova, i deras fall har mag o tarmbalans o probimin inte fukat.

Krafft har haft ett kraftfoder för detta som de nu återinför,
en kompis i stallet ska prova o se om hennes häst blir bättre.
Annars ger hon blåbärssoppa till sin, de tycker han om men blir lite kladdigt.

Linfrö bör kokas innan det ges, kan bli giftigt annars. Sen är det ju till viss del laxerande vad jag vet. Men det bildar också ett gele som skyddar tarmväggarna. Finns ju tex Mag Tarm att ge också.Och jäst/B vitamin är bra för tarmen.

Började från och med idag att ge min pålla linklipellets, för dess goda egenskaper. Läs gärna mer här

Kan inte förrän om ett tag "rapportera" om dess effekter. Börjar försiktigt med liten mängd, men det är smakligt och jag tror att det kommer att vara välgörande för min tös.

är det en yogurt? Vart köper man den? Hur mycket ger man en ardenneråring?

När jag haft problem med magen på mina hästar har jag gett proviva nypon (1 liters flaskor från vanliga affären). Det har fungerat suveränt bra!

Jag har gett ungefär 2 dl morgon och kväll.

Foderjäst är ju annars ngt som många har fått bra resultat med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17