linfrön vs. linfröpellets?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 259
H

Havregryn

Samma innehåll bara i olika former eller? Finns det någon för eller nackdel med pelletsen? Har alltid fodrat med fröna men nu när den lådan snart är slut börjar jag nu fundera på pelletsen. Ska de också blötas? Om man ger 2 dl av fröna, samma sak om man ger 2 dl pellets?

Sv: linfrön vs. linfröpellets?

Menar du linfrökaka med pellets eller? För menar du linfrökaka är det inte samma sak som linfrö utan skalen efter att oljan extraherats som pressats samman.

har eg inget svar på din fråga, men tänkte ba säga att vi ger linfrökross till våra kusar.

Hej!

Som föregående talare ger även jag krossat linfrö. Behöver inte blötläggas men jag blandar det med vetekli och melass, eftersom foderleverantören Alyose rekomenderar det.

pellets menar jag... är de så samma??

kross?? visste inte att de fanns de, vart får mna tag på de?

Jag köper Hippos linfrö-cubes, ser ut som pellets. Hästen gillar dem och de behöver inte blötas. Detstår på hur mycket du ska ge.

får ta min gummibåt och ro över *skattar*

Någon annanstans kanske??

Jag köper Hippos linfrö-cubes, ser ut som pellets. Hästen gillar dem och de behöver inte blötas. Detstår på hur mycket du ska ge.

behöver inte de blötas? De har jag gjort hela tiden som jag gett de =) blir värsta sörjan av de å betforen tillsammans.

de vet jag ej, har hört att de finns linfön,pellets och kaka. cubes? är de pellets eller kakan då?

och nu då hört att de finns krossat också, och sen olja då.

de vet jag ej, har hört att de finns linfön,pellets och kaka. cubes? är de pellets eller kakan då?

och nu då hört att de finns krossat också, och sen olja då.

lincubes är som pellets (den formen):) så de är nog samma sak antar jag.
De enda jag vet är att de gjorde susen på min svarta springares päls =)

aha tack så mkt, då de var de avklarat för mig.cubes = pellets, då är de lättare att fråga om affören har de eller ej :)

Kaka, pellets och "cubes" (engelska) är mig veterligen samma sak när man talar om LINFRÖ. Det heter linfrökaka men vissa säger fel och kallar dom för pellets eftersom de ser ju ut som pellets.
"Cubes" är väl bara det engelska ordet för kaka?

Linfrön i dess naturliga form eller som krossat innehåller något lägre protein och energi än linfrökakan - annars är det samma innehåll och samma effekt. Mig veterligen iaf.

pellets har jag sett då förra stallet jag stid på hade ägaren de tll sina hästar. Kaka har jag själv gett till min häst för ca 1 år sedan.

så två olika former.

;) alltså köper det på samma ställe som allt annat djurfoder. antar att det typ motsvarar era "lantmännen" el va d nu heter, typ...

blöter det i riktigt varmt vatten, blir snabbt tjock gröt av det sen.

pellets har jag sett då förra stallet jag stid på hade ägaren de tll sina hästar. Kaka har jag själv gett till min häst för ca 1 år sedan.

så två olika former.

Hmm... ja förstår inte riktigt skillnaden. För "kakan" ser ju ut som pellets fast de är lite porösare? T ex Hippos lincubes.
Jag har bara sett två olika former och det är dels Hippos och dels säckar som jag köpte på Svenska Foder som jag antar att lokala leverantörer levererat till dom. Om man jämför de två är de nästan identiska men Hippos är något mindre "pellets".

Men oavsett om det nu finns bde pellets och kaka så har ju DET ingen betydelse för vad man ska välja - är väl så gott exakt samma näringsinnehåll o så.

aha tack så mkt, då de var de avklarat för mig.cubes = pellets, då är de lättare att fråga om affören har de eller ej :)

Du kan bara helt enkelt fråga om de har "linfrökaka eller pellets"? Dom brukar veta vad man är ute efter hur du än frågar.

Odal/Granngården (vad heter dom nuförtiden?) brukar INTE sälja kakan/pelletsen. Däremot återförsäljare för Hippo och t ex Svenska Foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
663
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 209
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka