N
Niantrezz
Tänkte bara fråga, ni som ger linfrökaka ska man blöta upp det el ge den som den är? och hur mycket ger ni per dag? till ett halvblod runt 650kg..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok ville bara kolla för min vet tyckte att jag skulle byta ut det mot betforen för han är lite rund om magenmen han sa att jag skulle ge två hekto om dagen och jag tyckte det blev så lite när jag mätte upp det.. så jag ville bara veta hur mycket man kunde ge, så får jag väl hålla lite koll på magen hehe.
Som om linfrökaka inte innehåller nån näring då...Veterinärer är inte alltid så bra på detta med foder. Det är inte deras område.
Det hjälper ju inte att byta ut betfor mot lika mycket av nåt annat foder om hästen ska minska i vikt. Man måste ju se till att den totala näringsmängden blir mindre per dag. Och linfrökaka innehåller knappast MINDRE näring per kg än betfor. Det innehåller mer protein och bra fetter, men likvärdig mängd energi (det som ger hull).
Var viktminskning enda anledningen till att byta ut betforen mot linfrökaka? Och hur mkt betfor ger/gav du?
Ska hästen ner i vikt? I så fall - vad äter den i dagsläget?
Tycker inte att du ska sluta med betfor om din häst haft slängar av kolik. Den mängd du ger är ju inte heller särskilt mycket. Jag ger ungefär den mängden till min welsh cob plus havrefri müsli och just linfrökaka men bara ca1,5 dl per dag! Jag vet att det rek 100g per 100 kg häst men jag tycker att det blir lite mycket faktiskt, det är rätt lösande nämligen. Man behöver inte blötlägga det.
Att ge det i bantningssyfte verkar knasigt men om det rör sig om kolikhäst så förstår jag att veterinären rek det.[/QUOT
Ja han fick ett kolikanfall fyra dagar efter jag hade maskat honom, jag gjorde träckprov innan och det låg ganska högt, Så vet trodde det berodde på alla döda maskar. Så det är ingen kolikhäst i "vanliga" fall. Men jag blir ändå orolig och vill ha lite extra smörjmedel. Tog ett nytt träckprov och det visade 150 så det var skönt att det minskat.
Ja han rekomenderade linfrökaka för magen och tyckte att jag kunde plocka bort betforen då. Men det var inte vet som påpekade vikten utan det var jag som frågade honom vad han tyckte och han sa också att han inte är den smäckra modellen utan han har nog den formen som han ser ut nu (bara magen kommer upp lite). Och som jag skrev tidigare är han ju inte tokfet utan jag vill mest hålla honom i det skick han är nu. Då tror jag faktiskt att jag fortsätter att ge honom lite betfor men också¨lite linfrökaka. Jag får hålla koll på kaggen![]()
Ja han rekomenderade linfrökaka för magen och tyckte att jag kunde plocka bort betforen då.
Det låter mer logiskt. Att han rekommenderade linfrökaka för magens skull och tycket att om du lägger till linfrökakan så kan du ta bort betforen så det inte blir för mycket kalorier.
Men å andra sidan om du bara ger några nävar betfor så har det ytterst liten betydelse. Och linfrökaka ger man ju också bara några dl av. Ger du bara det som kraftfoder (några dl betfor och linfrökaka) så ska inte det ha nån betydelse för vikten. Det ger så himla lite MJ (energi).
Förstår att nu på sommaren är det lite annorlunda, det är det för alla. Man har dom ju oftast på bete då och har ingen uträknad foderstat, det behövs ju inte på sommaren.
Jag menade snarare under resten av året vad gäller foderstat och vad han brukar äta.