Linfrökaka maxgiva

Iser

Trådstartare
Med årets hö, kommer jag behöva lite proteintillskott och tänkte då testa lägga till linfrökaka. När jag räknar i Nutrina, kommer jag då fram till att jag skulle behöva ge ca 0,3 kg (5 dl). Men på säcken står det ett förslag på mellan 0,1 och 0,3 hg. Det står inget om maxgiva utan det är bara en rekommendation beroende på hur ens grovfoder ser ut.

Men jag undrar ju då om det blir för mycket att ge 0,3 kg. Någon som vet om det finns någon maxgiva på linfrökaka?

Tycker 0,1 hg låter väldigt lite. Vad blir det? Typ ½ dl?

Sv: Linfrökaka maxgiva

Känner spontant att det måste vara fel angivet på säcken...

0,1 HG = 10 g, jämför med en näve cornflakes som väger ca 30 g, linfrökakan är ju "tyngre" så det måste som du säger bli vääldigt små givor :D

På min säck står det 0,1 kg per 100kg kroppsvikt. Dvs 500 kg häst kan äta en halv kilo linfröpellets.

Linfrökaka brukar inte vara det första man väljer om man vill ha mer protein, innehåller väldigt lite lysin i förhållande till mängden protein!

Men du kanske har räknat så att du vet att lysinbehovet är täckt!

Nej, lysin har jag faktisk inte räknat på, det borde jag göra. Vilket väljer man då för att få upp lysinet?

Han får även lusernhack, men det är lågt i lysin det med va'?

Senast ändrad:

Köpte linfrökaka till mina igår och hon sa 1 dl/100 kg, samt att börja försiktigt då magen kan reagera kraftigt om man ger för stor giva.

Någon som vet om det finns någon maxgiva på linfrökaka?

Om du blötlägger linfrökakan innan du fodrar bör du inte ge mer än 10g per 100 kg häst på grund av cyanidrisken.

Linfrökaka är enligt min mening en riktig dålig produkt. Man har tagit bort det mesta av det som är bra med linfrö, dvs. omega-3 fettsyrorna, koncentrationen av cyanogena glykosider är högre i linfrökaka än i linfrö och dessutom är sammansättningen av aminosyror inte den bästa. Särskilt lysinhalten är låg vilket i princip betyder att man måste ge ca. 30% mer protein än behovet för att hästen ska få tillräckligt med lysin.

Hmm... Det låter ju inte bra. Vad skulle du ge istället till en fånghäst. Potatis protein tror jag inte går att få tag på här.

Jag kan rekommendera foderjäst som i alla fall en del av proteintillskottet. Det innehåller ca 30% råprotein, vet ej smältbarheten. Eftersom foderjäst är bra för magen så borde det väl vara ypperligt för en fånghäst.

Alla återförsäljare till Kvarnbyfoder kan ta hem potatisprotein, du kan även handla hos dem direkt i Staffanstorp. Har du långt dit?

De har även ren bryggerijäst, foderjäst är utspädd bryggerijäst, vet dock inte om det är lämpligt för en fånghäst!

Om du blötlägger linfrökakan innan du fodrar bör du inte ge mer än 10g per 100 kg häst på grund av cyanidrisken.

Linfrökaka är enligt min mening en riktig dålig produkt. Man har tagit bort det mesta av det som är bra med linfrö, dvs. omega-3 fettsyrorna, koncentrationen av cyanogena glykosider är högre i linfrökaka än i linfrö och dessutom är sammansättningen av aminosyror inte den bästa. Särskilt lysinhalten är låg vilket i princip betyder att man måste ge ca. 30% mer protein än behovet för att hästen ska få tillräckligt med lysin.

Är det bättre att ge linfrökaka torr angående cyaniden?

Om man har kallpressad linfrökaka så lär cyanidhalten vara densamma som i oljan som utvinns.

Jag har gett linfrökok/ kaka i mer än 20 år o har bara sett positiva effekter på hästarna o de har varit friska o lever ännu;)
Jag ger det inte för proteinet utan för de andra goda egenskaperna plus att hästarna älskar det:d. jo t o m mer än betfor o havre. häller på lite på havren o vips- en annan aptit.

Hmm... Det låter ju inte bra. Vad skulle du ge istället till en fånghäst. Potatis protein tror jag inte går att få tag på här.

Tyvärr så finns det inte så många proteintillskott att välja på om man har en IR-häst. Potatisprotein är enligt min mening absolut det bästa. Kan man inte få tag på detta så finns det väl endast vassleprotein, sojamjöl, rapsmjöl, lusern, linfrökaka/mald linfrö (utan blötläggning) eller möjligtvis foderärter att välja på. Alla dessa har dock sina olika nackdelar.

Vassleprotein är dyrt, nackdelarna med soja finns det många trådar om, rapsmjöl är svårt att få tag på, lusern har låg proteinhalt och har i princip samma nackdelar som övriga baljväxter, mald linfrö/linfrökaka om man inte blötlägger det före utfodring (se dock mitt förra inlägg) och foderärter har hög stärkelsehalt (dock består det mesta av stärkelsen av s.k. “resistent starch” som inte digereras i hästens tunntarm och därför inte ger upphov till någon blodsockerhöjning eller insulinrespons).

Om man har kallpressad linfrökaka så lär cyanidhalten vara densamma som i oljan som utvinns.

Linfröolja innehåller inga cyanogena glykosider. De cyanogena glykosiderna blir kvar i restprodukten när oljan utvinns, dvs. i linfrökakan.

Linfrö innehåller ca. 42% fet/olja medan linfrökaka endast innehåller ca. 17% fett. Reducerar man fettinnehåller med 40% (17/42) så ökar koncentrationen av de cyanogena glykosiderna också med 40%. Linfrökaka innehåller därför 40% mer cyanogena glykosider än linfrö.

Europarådet rekommenderar ett dagligt intag av högst 0,023 mg/kg kroppsvikt av vätecyanid. Rekommendationen avser människor men det finns väl ingen anledning att utsätta sin häst för större risk? 0,023 mg vätecyanid motsvarar ca. 12 – 18 g linfrö per 100 kg kroppsvikt eller 8 – 13 g linfrökaka per 100 kg häst.

Är det bättre att ge linfrökaka torr angående cyaniden?

Absolut!

Linfrö och linfrökaka innehåller inte cyanid. De innehåller två komponenter, cyanogena glykosider samt det enzym (betaglykosidas) som bryter ner glykosiderna, som tillsammans kan bilda vätecyanid. Enzymet finns dock i fröets skal och glykosiderna innuti fröet. Enzymet måste komma i kontakt med glykosiderna och dessutom erfodras väte (t.ex. från vatten) för att vätecyanid ska kunna bildas. Maler man linfrö så kan enzymet komma i kontakt med glykosiderna men så länge som man inte tillför vatten bildas ingen vätecyanid. Även i linfrökaka har enzymet kontakt med glykosiderna.

Att blöta mald linfrö (eller linfrökaka) före utfodring är således ingen god idé eftersom vätecyanid då kan bildas. Man kan dock strö mald linfrö ovanpå ett blött foder precis innan man fodrar eftersom det tar tid för den kemiska processen att producera vätecyanid.

Den stora frågan är om vätecyanid kan bildas i hästens tarmar som innehåller en stor mängd vätska. Det verkar inte så. Studier tyder på att glykosidas enzymerna förstörs i hästens magsäck och i tarmarna vilket betyder att vätecyanid inte kan bildas från de cyanogena glykosiderna.

Tyvärr så finns det inte så många proteintillskott att välja på om man har en IR-häst. Potatisprotein är enligt min mening absolut det bästa. Kan man inte få tag på detta så finns det väl endast vassleprotein, sojamjöl, rapsmjöl, lusern, linfrökaka/mald linfrö (utan blötläggning) eller möjligtvis foderärter att välja på. Alla dessa har dock sina olika nackdelar.

Vassleprotein är dyrt, nackdelarna med soja finns det många trådar om, rapsmjöl är svårt att få tag på, lusern har låg proteinhalt och har i princip samma nackdelar som övriga baljväxter, mald linfrö/linfrökaka om man inte blötlägger det före utfodring (se dock mitt förra inlägg) och foderärter har hög stärkelsehalt (dock består det mesta av stärkelsen av s.k. “resistent starch” som inte digereras i hästens tunntarm och därför inte ger upphov till någon blodsockerhöjning eller insulinrespons).

Bryggerijäst är det något alternativ?

Absolut!

Linfrö och linfrökaka innehåller inte cyanid. De innehåller två komponenter, cyanogena glykosider samt det enzym (betaglykosidas) som bryter ner glykosiderna, som tillsammans kan bilda vätecyanid. Enzymet finns dock i fröets skal och glykosiderna innuti fröet. Enzymet måste komma i kontakt med glykosiderna och dessutom erfodras väte (t.ex. från vatten) för att vätecyanid ska kunna bildas. Maler man linfrö så kan enzymet komma i kontakt med glykosiderna men så länge som man inte tillför vatten bildas ingen vätecyanid. Även i linfrökaka har enzymet kontakt med glykosiderna.

Att blöta mald linfrö (eller linfrökaka) före utfodring är således ingen god idé eftersom vätecyanid då kan bildas. Man kan dock strö mald linfrö ovanpå ett blött foder precis innan man fodrar eftersom det tar tid för den kemiska processen att producera vätecyanid.

Den stora frågan är om vätecyanid kan bildas i hästens tarmar som innehåller en stor mängd vätska. Det verkar inte så. Studier tyder på att glykosidas enzymerna förstörs i hästens magsäck och i tarmarna vilket betyder att vätecyanid inte kan bildas från de cyanogena glykosiderna.

Detta svar tolkar jag som att det är ganska ofarligt om man inte ger linfrökaka blött - eller tolkar jag fel?

Men hur är det med lysinet då? Hur mycket lysin är det i linfrökaka?

Är du säker på det?? På min säck så står det att den har behandlats så att cyaniden har förstörts.

Detta svar tolkar jag som att det är ganska ofarligt om man inte ger linfrökaka blött - eller tolkar jag fel?

Du tolkar det rätt. Om man inte tillsätter väte till linfrökakan så kan vätecyanid inte bildas. Så om hästen äter linfrökaka torrt, om du t.ex. kan smula söner det och strö det över något annat foder, så är cyanidrisken inte så stor.

Men hur är det med lysinet då? Hur mycket lysin är det i linfrökaka?

Ca. 3,6% av proteinet i linfrökaka består av lysin. Proteinhalten är ca. 29% så lysinhalten är 10,5 g/kg foder. Du kan jämföra detta med vasleprotein där 8,7% av proteinet består av lysin, 7,3% hos foderärter och 6,8% hos potatisprotein.

I den amerikanska normen, NRC 2007, är lysinbehovet satt till 4,3% av proteinbehovet (råproteinhalten) så du klarar inte lysinbehovet om du ger linfrökaka. Du måste ge mer protein än behovet för att även täcka hästens lysinbehov.

Är du säker på det?? På min säck så står det att den har behandlats så att cyaniden har förstörts.

Man kan naturligtvis hetta upp linfrökakan och på detta sätt förstöra de cyanogena glykosiderna på samma sätt som man kan koka linfrö. Står det på säcken så har man säkert värmebehandlat linfrökakan.

Problemet med värmebehandling är att då förstör man också de känsliga omega-3 fettsyrorna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 014
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar