Linfrökaka maxgiva

Sv: Linfrökaka maxgiva

Bryggerijäst är det något alternativ?

Jag är tveksam till att rekommendera bryggerijäst till en IR häst.

Det finns två problem med bryggerijäst till en IR häst.

Ett problem är att innehållet kan variera rätt mycket och att stärkelsehalten kan vara relativt hög (uppemot 10%) vilket kan vara ett problem för en IR häst. Om man ska förlita sig på medelvärden så innehåller bryggerijäst ca. 4% socker och 5 - 6% stärkelse men värdena kan vara mycket högre. Jag skulle kolla upp stärkelseinnehållet i produkten innan jag gav bryggerijäst till en IR häst.

Ett annat och kanske större problem är att bryggerijäst innehåller höga halter B-vitaminer, bl.a. niacin och tiamin (B3 och B1). Höga doser av niacin har visat sig förvärra insulinresistensen och tiamin har en liknande effekt. Både niacin och tiamin produceras av mikroorganismerna i hästens grovtarm och man bör undvika att tillföra mer av dessa till en IR häst.

Ett annat och kanske större problem är att bryggerijäst innehåller höga halter B-vitaminer, bl.a. niacin och tiamin (B3 och B1). Höga doser av niacin har visat sig förvärra insulinresistensen och tiamin har en liknande effekt. Både niacin och tiamin produceras av mikroorganismerna i hästens grovtarm och man bör undvika att tillföra mer av dessa till en IR häst.

Va? Nu blir jag riktigt förvirrad. Jag har läst någonstans (jag minns inte var) att man bör ge IR hästar extra b-vitamin för att på såvis sänka insulin resistensen.

Jag kände att det inte var något jag ville prova, varför vet jag inte men det verkar ju konstigt om det skulle vara farligt. Jag vet att det var en seriös sida som jag läste det på.

Man kan naturligtvis hetta upp linfrökakan och på detta sätt förstöra de cyanogena glykosiderna på samma sätt som man kan koka linfrö. Står det på säcken så har man säkert värmebehandlat linfrökakan.

En liten rättelse: Det är enzymet man förstör vid upphettning inte glykosiderna.

Va? Nu blir jag riktigt förvirrad. Jag har läst någonstans (jag minns inte var) att man bör ge IR hästar extra b-vitamin för att på såvis sänka insulin resistensen.

Det finns en rad olika B-vitaminer som kan vara väldigt olika. Det enda de egentligen har gemensamt är benämningen (B-vitamin). Vissa B-vitaminer kan ha positiv inverkan på IR-hästar, t.ex. biotin, medan andra kan ha negativ inverkan. Man ska därför inte ge ett multi B-vitaminpreparat till en IR-häst.

Det här med B-vitaminer och IR är kompliserat. Man bör nog vara foskare för att riktigt förstå deras inverkan. Du kan själv bilda dig en uppfattning om lämpligheten att ge höga doser niacin till en IR häst:

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/91/9/3303

“Nicotinic acid treatment significantly reduced SI in all groups”

Detta är en undersökning på människor men det finns ingen anledning att tro att hästar skulle reagera annorlunda.

Det ser således ut som att höga doser av niacin (nikotinsyra) försämrar insulinkänsligheten, dvs. förvärrar IR.

Du tolkar det rätt. Om man inte tillsätter väte till linfrökakan så kan vätecyanid inte bildas. Så om hästen äter linfrökaka torrt, om du t.ex. kan smula söner det och strö det över något annat foder, så är cyanidrisken inte så stor.

Ca. 3,6% av proteinet i linfrökaka består av lysin. Proteinhalten är ca. 29% så lysinhalten är 10,5 g/kg foder. Du kan jämföra detta med vasleprotein där 8,7% av proteinet består av lysin, 7,3% hos foderärter och 6,8% hos potatisprotein.

I den amerikanska normen, NRC 2007, är lysinbehovet satt till 4,3% av proteinbehovet (råproteinhalten) så du klarar inte lysinbehovet om du ger linfrökaka. Du måste ge mer protein än behovet för att även täcka hästens lysinbehov.

Hur mycket lysin är det i lusern?

Här är uppgifter från en gammal tråd, hur de stämmer med verkligheten vet jag inte!

Betfor 7g / kg foder
Biopromin 17,35 g/kg - blir ju inte särskilt mycket eftersom man ger 50 g... Men det sägs vara rent lysin som tas upp bra av hästen i vart fall.
EDEL Häst 4,8g/kg
EDEL Avel 8,3g/kg
EDEL Champ 5,0g/kg
Eggersman Aminoral 20g/kg
Hippo Groow Breed 5,6 g/kg
Hippo Groow Alfa 7,8 g/kg
Linfröpellets 2,5 g / kg foder
Krafft Plus Grön 14g/kg
Krafft Groov 125 7 g/kg
Krafft Groov 90 5,4 g/kg
Majsflakes 2,4 g / kg foder
Max E Glo 8,5 g/kg
Vitafor Proteinmineral 25 g / kg foder
Vitafor Derby 4,2 g / kg foder

Råvaror
% lysin av råproteinet
Gräs 4,4-5,4
Havrekärna 3,8
Kornkärna 3,5
Lusern 4,5
Potatisprotein 8,1
Rapsexpeller 5,1
Sojamjöl 6,1

Fyll gärna på listan och korrigera felaktiga uppgifter ni som kan och vet!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 014
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄