Linfrökaka (en undran)

Sv: Linfrökaka (en undran)

vi ger 2 dl ungefär.vi har inte heller färdigfoder med linfrökaka i.Så har ingen aning vad som är bäst att ge , torrt ellerr blött.Men vi lägger det i betoren och det funkar bra.överst och sedan röra om ordentligt:laugh:

Jag har läst och också upptäckt själv att ger man linfrökaka blöt så blir också bajset lösare och ger man den torr så blir bajset torrare men jag vet ju inte om det fungerar så på alla hästar. Jag ger iallafall 2 dl, dvs ca 140 gram torrt.
Min ena häst kan inte äta linfrökaka alls för hon blir lös i magen av det men så reagerar hon på nästan allt tyvärr.

Senast ändrad:

mina får 1dl torrt i morgonmaten, o 1 dl blött i kvällsmaten. De har även lite i sin musli som de får 2 liter av var. Det finns inga rekommendationer på om man ska ge det torrt eller inte. Visst blir det slemmigt och fastnar lätt på kanterna av foderhinken när det är blött. Kan även klumpa sig om man inte har mycket att blanda ut med (funkar utmärkt med lusern). Har inte heller sett några rekommendationer på mängden. Men man ska tänka på att det innehåller mkt protein och mkt fosfor. Så om man ger mkt spannmål bör man räkna på kvoterna Ca/P.

blandar det med betfor och grund.Ser ur som slemmig kodynga typ...men hästen äter det glatt;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka