Linfrökaka (en undran)

viola66

Trådstartare
Fick en säck med linfrökaka till vår häst som haft kolik.Blandade ner det i betforen,jisses! det blir som en limklump typ.Känns inte helt bra såklart.Undrar om man kan ge det torrt tillsammans med havre eller grund tex ? Hur gör ni som använder Linfrökaka.Och hur mkt ger ni ? tackar

Sv: Linfrökaka (en undran)

Attans då! skulle behöva veta hur man kan fodra med det.Stod inget på säcken tyvär

Nja, ge torrt är väl inte så bra. Ha på mer vatten så blir det inte så "limmigt". Har själv aldrig varit med om att det blir så, trots att jag fodrat med linfrökaka många år.

Nja, ge torrt är väl inte så bra. Ha på mer vatten så blir det inte så "limmigt". Har själv aldrig varit med om att det blir så, trots att jag fodrat med linfrökaka många år.
jag blandade det med betfor och massor av vatten.Det blir som stora geleklumpar.Och jag har massor av vatten.Ska kanske prova att bara blanda med vatten då ?

Det fastnar i hinken som attans. Gav det med lusern tidigare. Gjorde så att jag blötte i en annan hinka och lade på hela klutten ovanpå annat foder när det blötts upp så inte stackars fordaren ska behöva skra pa ur hinkem med sked. Men det gojset är bra för magen.

Det fastnar i hinken som attans. Gav det med lusern tidigare. Gjorde så att jag blötte i en annan hinka och lade på hela klutten ovanpå annat foder när det blötts upp så inte stackars fordaren ska behöva skra pa ur hinkem med sked. Men det gojset är bra för magen.
Men blir det inte som en stor geleklump då? tänkte pållen kan ju sätta klumpen i halsen :o tyckte att jag läste en gång att det gick att strö över maten,men vet ju inte säkert om man kan det

Närå min häst klaffsa i sig det iaf, tuggade med mindre bra bordsskick:). Det är ju en väldigt hal smörja, den är ju till för att förhindra förstoppning. Tyckte den svällde lite när man blötte ändå, eller åtminstone sög upp en hel del vätska, så tror risken att fastna är mkt större om man ger torrt. Men du kan ju ströa den över blöt mat så den får gojsa till sig i mer finfördelad form om du vill. Eller typ blanda ut i havre och blöta hela maten.

Jag kanske gör fel då isf. Har i alla år gett detta torrt... Ca 3 dl per mål som mest. Det är alltså linfröpellets som är en blandning av pelleterat och lös massa. Nån som VET hur det ska vara? :)

Jaghar aldrig fodrat med linfrökaka, däremot ger jag ibland hela stöpta linfrön.

Jag häller kokande vatten över fröna och låter det svalna. Det jag då är ute efter är den "sega klistriga massan" som är bra för magen. Med vanliga frön ska det alltså vara så. Om man vill kan man ju späda ut med lite mer vatten, men det ska inte vara "rinnande" eller vattnigt.

Med hela linfrön är det viktigt att stöpa dem för att bli av med gifter som annars frigörs när fröna krossas/äts. Detta ångas bort när man stöper fröna (vilket alltså redan är gjort i linfrökaka om jag har förstått det hela rätt)

Blandar med vatten. I med betfor och linfrökaka i en hink och på med ganska mycket vatten (mer än om bara betfor) och låt svälla. Sedan rör vi ner havre, mineraler o annat i hinken precis innan fodring, inga klumpar?

Men det är lite kletigt, min häst ser ut som ett missfoster när han äter med munnen öppen rakt upp i taket :D

Jag vet inte, men jag gör som du :) Har alltid gett linfrökaka (pelletsform) torrt, ger också ca 2-3 dl per giva.

Jag har fodrat med linfrökaka i flera år. Har i mycket, gärna varmt, vatten och rör om ordentligt. Låter det stå och dra i minst 30 min innan utfodring. Bruka svälla det ensamt eller ihop med betfor, mineraler, olja och/eller Groov, beroende på vad hästen äter. Ett tips för att det inte ska fastna är att inte lägga linfrökakan i botten på hinken.

Att det blir slemmigt är ju lite av idén med att ge linfrökaka, då det är bra för tarmarna. Skulle nog inte våga ge det torrt, tycker det sväller för mycket och sen blir pelletsen seg i konsistensen innan de löst upp helt, känns som risk för foderstrupsförstoppning eller att de fastnar i tänderna a la popcornskal.

Brukar ge 1-3 dl (torrmängd), beroende på häst.

Jag har fodrat med linfrökaka i flera år. Har i mycket, gärna varmt, vatten och rör om ordentligt. Låter det stå och dra i minst 30 min innan utfodring. Bruka svälla det ensamt eller ihop med betfor, mineraler, olja och/eller Groov, beroende på vad hästen äter. Ett tips för att det inte ska fastna är att inte lägga linfrökakan i botten på hinken.

Att det blir slemmigt är ju lite av idén med att ge linfrökaka, då det är bra för tarmarna. Skulle nog inte våga ge det torrt, tycker det sväller för mycket och sen blir pelletsen seg i konsistensen innan de löst upp helt, känns som risk för foderstrupsförstoppning eller att de fastnar i tänderna a la popcornskal.

Brukar ge 1-3 dl (torrmängd), beroende på häst.

Slemmigt är ju som det ska vara,men tocka hårda geleklumpar gillar jag inte,men ska prova på andra sätt...brukar ju lägga lnfrökakan först i hinken och sedan vatten och betfor.bara att prova sig fram ;)

Jo det är sant att det är för magens skull man kan ge det. Jag däremot först för fettsyrornas skull. Men kanske ska börja blöta dom om alla ni gör så. Vill ju inte få stopp i halsen på lillkillen eller så... :)

Fast för fettsyrorna är det bättre att ge olja. Pelletsen är ju det som blir över när man pressat ut oljan (dvs fettsyrorna). Visst finns det lite kvar, men som sagt är det fettet man vill ha är oljan mycket bättre.

Jag har alltid gett torrt och enligt vad jag har lärt mig är själva grejen att man ska ge det torrt så att gelen bildas i tarmen där den gör nytta. Jag ger aldrig mer än 2 dl/utfodringstillfälle och ingen häst har någonsin visat tendens till att sätta i halsen eller att det fastnar i tänderna.

Jag har alltid gett torrt och enligt vad jag har lärt mig är själva grejen att man ska ge det torrt så att gelen bildas i tarmen där den gör nytta. Jag ger aldrig mer än 2 dl/utfodringstillfälle och ingen häst har någonsin visat tendens till att sätta i halsen eller att det fastnar i tänderna.
Pratade i går med en jag känner som arbetar med hästar och säljer hästfoder,och just linfrökaka kan man ge torr sa hon.;)

självklar kan man ge det torrt. Läser ni inte innehållet på era kraftfoder? Nästan alla innehåller linfrökaka :) Mina får det torrt till frukost, och blött till kvällsmat

Har aldrig gett färdigfoder så inget sånt att läsa :-P

Hur mycket behöver man ge för att få den bra effekt i magen och spelar det någon roll alls om det är torr eller blöt? Jag har hittills hört 100 g om dagen och blöt.

Det skulle ju vara mycket renare om man gav den torr till min grispelle ;-)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka