alice

Trådstartare
Nu är jag förvirrad! I alla trådar sägs det att man ska koka linfröt för att gifterna ska försvinna/brytas ner. Från vilket/vilka forskningsrön kommer det? Vad är det i hästens matsmältningsapparat som skiljer sig från våran? Vi äter ju linfrö okokt! Då skulle vi oxå få i oss en massa gifter. Men jag har inte hört något om att linfrö skulle vara farligt för människor....
Jag säger inte att det är fel att koka linfrö till häst. Jag undrar bara var det kommer ifrån. Vill gärna läsa mer om det! Finns det någon som vet det eller är det bara rykten att man ska koka det?

//Alice
 
Halloj där! :)

Lånar din tråd och frågar vidare på...

Jag har hört att det är när hästen TUGGAR de okokta linfröna som gifterna frigörs, och då borde ju detsamma hända för oss människor... Då spelar det ju liksom ingen roll att vi har olika matsmältning, vi tuggar ju maten båda två. :confused:

Så, finns det verkligen nån sanning i att det är så fruktansvärt giftigt med okokta linfrön? Det finns ju människor som äter mycket linfrö, och de verkar ju överleva och må bra.
 
Min veterinär sade uttryckligen att man *inte* behöver koka linfrö (för min häst rör det sig om 4 dl om dagen). Jag kompromissar och blöter dem med kokande vatten. Hoppas att det inte är helt galet. Hästen mår bra än så länge.
 
Jag tillhör den skaran som äter linfrö varje dag i olika former; på filen, i brödet, i salladen eller "linfrökurer". Jag tuggar dessa frön flitigt och efter tre år lever jag fortfarande och har hälsan!

Så jag vill ha en vetenskaplig källa ang detta att man måste koka linfrön till häst!

//Alice
 
När skalet går sönder (tuggas) frigörs cyanider (du kan känna själv smaken om du provar att tugga). Cyanider hindrar cellandningen. De små mängder människor äter och dessutom oftast faktiskt inte tuggar är skillnad mot hästens flera dl om dan och som tuggas ordentligt.

Jag ska undersöka mer om det jag hittar exakt källa.

Fröna behöver inte kokas, men hettas upp för att cyaniden ska förstöras.
 
jag kokar heller inte mina linfrö till hästen,jag kokar upp vatten bara och låter det stå i blöt över natten.
 
:bow:

Tack Magdalena!
Kan bara säga att jag kommer att tänka mig för innan jag tar mina "linfrökurer" nästa gång.

//Alice
 
Men om man som jag, vill ge det åt häst som är hård i magen...Hur mkt ska jag ge? Hästen i fråga är en shettis...
 
Men det beror väl på om man ger riktiga linFRÖN eller, som jag och säkert många andra här, ger linfröKAKA/pellets i en "färdig" säck som t ex HIPPO Lincubes.
Ger man dessa "färdigbehandlade" linfrökakor så BEHÖVER man inte blötlägga om man inte vill. Det står nog t.o.m. på säcken, tror jag...
Jag ger 4dl torr linfrökaka om dagen, men om man ger VÄLDIGT mycket kanske det är BÄTTRE, för säkerhets skull (pga uppsvällningen?) att blöta. Precis som med lusernpellets...
:)
 
Jag har lärt mig att det INTE ska kokas för att då frigörs cyaniderna. Det ska blötläggas i kallt vatten i minst 12 timmar. Detta enl. en foderlärare på Strömsholm.
 
Mystiskt. Det är just upphettningen som "oskadliggör" cyaniderna. Hade hon nån källa?
 
Jag köper en kartong med linfrö tror det är 8kg i den på Granngården. På kartongen står det att det ska kokas eller om det nu står upphettas. Så jag lägger linfröna i hett vatten med lock på i ett dygn. Det räcker säkert. Dom blir iaf så där slemmiga som dom ska vara. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 097
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 947
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp