Linfrö - var finns näringen?

Alexandra_W

Trådstartare
Linfrö har ju ett givet värde (som jag inte minsn på rak arm) i torrvikt. Men sen när man kokar det, är det någon som vet var proteinet och energin 'tar vägen'. I fröna, i slemmet eller blandat?
 
Sv: Linfrö - var finns näringen?

Det lär ju sitta "inkapslat" i fröet från början. När man kokar det så brukar "skalet" kunna spricka, så då borde det väl bli lättare att ta upp proteinet?
 
Sv: Linfrö - var finns näringen?

Lydia skrev:
Det lär ju sitta "inkapslat" i fröet från början. När man kokar det så brukar "skalet" kunna spricka, så då borde det väl bli lättare att ta upp proteinet?

Att man kokar är ju för att få bort de farliga ämnena.

Men det jag undrar är hur mycket av näringen som är kvar i fröna, och hur mkt som är i slemmet som blir?

Jag SILAR nämligen det när jag kokat, och ger dem bara slemmet. Därför jag började undra hur mkt av näringen som då ev är kvar i fröna och går förlorad? (Inte för det eg spelar någon roll, jag räknar inte ens med linfröet i foderstaten och ger det bara för magarnas skull, men jag började klura på det)
 
Sv: Linfrö - var finns näringen?

Detta är bara funderande...
Det borde ju vara så att en del av näringen "läcker ut" i slemmet. För slemmet bildas väl då skalet luckras upp (?). Jag tycker iaf att det blir mindre slem om man bara häller på kokande vatten än om man låter fröna koka en stund, alltså borde ju skalet luckras upp mer då; mer näring läcker ut.
*Nyfikenienstrut* Varför ger du bara slemmet?
 
Sv: Linfrö - var finns näringen?

Ja, det är för att de giftiga ämnena ska försvinna som man kokar det, men det var väl inte det frågan handlade om?

Men som sagt, när man kokar fröet så brukar det spricka, så dels så kan säkert en del försvinna ur själva fröet (till slemmet, och en del vitaminer mm försvinner kanske), men det borde samtidigt vara lättare att tas upp av hästen, om fröet är "öppet"? Linfrö går ofta igenom magen rätt opåverkat annars, förutom att slemmet bildas.
 
Sv: Linfrö - var finns näringen?

Hannely skrev:
*Nyfikenienstrut* Varför ger du bara slemmet?

Eftersom det är det som är bra för magen, och det är bara därför jag ger linfrön. Och hästarna är inte direkt förtjusta i linfrö egentligen, men om jag silar bort fröna och ger bara slemmet, och rör ner det i vanliga maten, så äter de utan knot. Frön med och de grimaserar och tycker det är blä =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 003
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 059
Senast: AraSlei
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp