stargazr

Trådstartare
Hej,

jag ska precis börja ge linfrö till mitt sto, hon är inte direkt jättestor men mäter 160 i manken. Hovis sa att linfrö är bra till mycket, dels päls och hovar, men också för tarmar och mage.

Jag har förstått att man ska upphetta och låta stå tills det blivit ett slem.

Däremot verkar ingen överens om hur mycket man ska ge. Jag tänkte mig 1,5dl/dag men när jag läst runt i olika forum ger en del bara nån deciliter i veckan medan andra ger varje dag. Så skulle gärna få fler infallsvinklar.

Sen undrar jag hur länge slemmet håller utan att det blir dåligt. Kan man göra en sats i veckan? Jag tänkte låta det stå på stallgolvet som är kallt nu på hösten.
Sen undrar jag också om man kan frysa ner slemmet, eller försvinner det massa nyttiga ämnen då?

Tack på förhand!

Sv: Linfrö

Hej
Jag gav linfrö till mina hästar förra året, det du gör är att häll kokande vtn på sen låt stå och mälta till dagen efter eller så köper du linfrö kakor vilka är preparerad och som man kan ge torrt.
Jag gav ca 1/2 dl morgon o kväll av det linfrökakorna till mina det ena är en arab ca 150 den andra är en engelsk fullblod ca 165 men
Det är bra för både pälsen och magen framför allt om du har en häst med kolik känningar det sätter lite rottation på tarmarna:banana:

Lycka till

Jag ger två till tre dl per dag till mig häst, ett fyraårigt halvblod av den svårfödda typen. Häller över kokande vatten och så får det stå några timmar eller till nästa dag. Tror inte att det är fräscht att spara längre än nåt dygn om du inte har kylförvaring. Inte provat att frysa.
Jag har en vattenkokare i foderkammaren, snabbt och lätt.

//Toya

Tänk på att det inte är bra att ge i stora mängder, tror rekommendationen är en dl om dagen till häst ungefär.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny...
Svar
14
· Visningar
7 289
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 358
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama