linfrö pellets

Sv: linfrö pellets

Magen mår fint o pälsen blir fin.

Nackdel är att det fastnar i tänderna på dom...

fastnar i tänderna?

hmm hur undviker man det?
vad han hända om det fastnar i tänderna? ruttna..?

rekomendationerna är väl att man bör blötlägga den innan utfodring....då fastnar det ej i tänderna...samt bildas"slem"som är välgörande för tarmarna:)

Jag ger linfröpellets, och de fastnar inte i tänderna, och är inte slabbigt eller slemmigt. De ser ut ungefär som lite större Krafftpellets, men smular sönder betydligt lättare. Jag undrar om inte de andra svaren gäller linfrön, de tror jag kan fastna i tänderna, och blir slabbigt och slemmigt om man blötlägger.

Jag ger dem för pälsens skull, min häst har fått mycket glansigare päls, och bättre kvalitet, sen jag började med linfröpellets.

Hur mycket ger ni era pållar per dag, ni som ger linfröpellets?? Som jag gissar är samma sak som linfrökaka?

Mvh Tessan

i foderaffären sade dem 1-2 dl om dagen.
och att linfrö pellets och linfrökaka är samma sak ;)
fast dem sade att det hette pellets nu för tiden ...

Min foderaffär sa också 1-2 dl om dagen, jag har ökat till 3 dl då det ger ca 200g och går lättare att räkna på, och det är ju såpass billigt. En sort har 280 g smb rp per kg foder, jag vet inte hur mycket det varierar mellan olika fabrikat.

Fastnar i tänderna? Varför skulle det göra det?

Jag har gett linfröpellets, jag tror det var två år sedan, funkade bra för magen och pälsen.

Jag ger HippoLincubes(vilket är pellets..) och det fastnar i tänderna på dom, dom står o joxar med munnen lixom. Jag har använt det i många år och det fastnar inte så att det sitter kvar utan dom får bort det.

Jag blötlägger det inte, pga att det inte äts upp...Inte av mina iallafall.

Jag ger hippolincubes som "kraftfoder" eftersom min pålla inte tål spannmål (korsförlamningshäst). Innehåller mycket bra energi (fett) och protein. Ger ett halvt kilo per dag eftersom maxgivan (enligt förpackningen) är 100g per 100kg häst.
Pållan tycker det är jättegott, och visst grejsar hon en del med tänderna en liten stund när hon ätit, men det går snart över.
Dessutom mår magen perfekt och pälsen blir jättefin!

hmm på våran foderaffär sade dem att man skulle ge 1-2(max!) dl ... och att dem annars bli lösa i magen..

men det verkar ju ine stämma om du kan ge så mkt...

Nej, min är då iallafall inte lös i magen.
Visserligen så verkar hon ha något av en "järnmage" - äter allt med god aptit!
Men om det står en maxgiva på förpackningen så verkar det väl konstigt om du får annat råd i affären?
Min häst väger 575 kg så även om jag ger ett halvkilo så är jag inte uppe i maxgiva.

hörde efter med en annan kompis idag med hon hade en påse precis om du där det stod samma doserings om du säger.
men jag har inte fått någon sådan påse, utan en vanlig pappers säck från den lokala kvarnen..kankse olika innehåll i dessa?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: matson
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 468
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka