linfrö och vetekli

travarnordis

Trådstartare
Vad är det för skillnad mellan HEL/KROSSAD LINFRÖ, LINFRÖKAKA och LINFRÖOLJA?
Och hur mycket stärkelse är det egentligen i vetekli??

Sv: linfrö och vetekli

Hel/krossad linfrö är precis som det låter. Inget är borttaget.
I linfrökaka är oljan bortpressad.
Eller menar du användningområden?

Oljan ger man för energin och den bra Omegafördelningen.
Linfrökakan ger protein och god tarmmotorik.

Efter en snabb googling hittar jag att vetekli innehåller 210 g stärkelse/kg

Efter en snabb googling hittar jag att vetekli innehåller 210 g stärkelse/kg

Ja, men en stor del av stärkelsen i vetekli består av resistent stärkelse som inte digereras i hästens tunntarm och därför inte ger upphov till någon blodsockerhöjning eller insulinrespons.

Vad har man för vinning i att ge hästen vetekli? Finns det andra kli-sorter att ge hästen och varför skulle man i så fall välja dem?

!. Det är jättegott
2. Det innehåller ganska mycket fosfor
3. Det binder kalcium
4. Det innehåller ganska mycket magnesium
5. Det innehåller ganska mycket protein

Vad bör man ge en häst som behöver exempelvis mer fett i fodret? Misstänker att det är det för hans revben har tydligt kommit fram nu och man känner dom väldigt väl - men han är INTE mager så benknotor syns och har ser eländig ut. Han är blank och fin i pälsen och springer med glatta livet.
Han har fri tillgång till fint torrt hö ute och får linfrökaka, vetekli, glucosamin, yeasacc, vitaminer till kvällen.

Han tål inte betfor, lucern eller andra färdiga foder... Vetekli verkar gå bra (PEPPAR PEPPAR:D) än men han får inte mer än 1 dl ännu...

Du kan nog öka på allt eftersom. Min häst får 1 liter kli om dan.

Kallpressad linfröolja är överlägset bäst. Finns mycket praktiskt förpackad i bag-in-box med tillsatt E-vitamin.

Hur mycket linfröolja ska man ge ungefär till ett fullblod som behöver lägga på sig lite?

Vad bör man ge en häst som behöver exempelvis mer fett i fodret? Misstänker att det är det för hans revben har tydligt kommit fram nu och man känner dom väldigt väl - men han är INTE mager så benknotor syns och har ser eländig ut. Han är blank och fin i pälsen och springer med glatta livet.
Han har fri tillgång till fint torrt hö ute och får linfrökaka, vetekli, glucosamin, yeasacc, vitaminer till kvällen.

Han tål inte betfor, lucern eller andra färdiga foder... Vetekli verkar gå bra (PEPPAR PEPPAR:D) än men han får inte mer än 1 dl ännu...

Har du provat Edels lucern? Det är inte lucern utan gräs- och klöverblandning i pelletsform.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 322
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama