Linfrö maxgiva

wrangler

Trådstartare
Hur mkt linfrö (innan stöpning) ger man en 500 kg häst och finns det några maxgivor per dag eller utfodringstillfälle?

Sv: Linfrö maxgiva

Jag har inte hört om någon direkt maxgiva på linfrön, endast på linfrökaka odyl. Men jag ger 1dl linfrö/dag till 500kg häst. :)

Japp, 1 dl verkar vara "standard" :) Tack för svaret!

Jag var bara nyfiken om det fanns någon rekommenderad giva och varför just den mängden, samt då ev maxgiva -hittar nämligen inte någon info om det nånstans.

*KL*

Varför ger man just ca 1 dl, nån som vet?

bra fr¨ga. Vi kokar själva. Kokar med förhållandet 1:10. Alla hästar får en dl var. Lätt mått kanske :P Alla hästar är väldigt fina i pälsen, så de kan ju inte vara fel iaf :P

Nej jag tror inte det är fel :laugh: Jag ger mina också 1 dl var numera.

Jag blev bara nyfiken på om det fanns några rekommendationer eller forskning runt hur mycket som behövs för att det ska vara lönt (eller om det hade räckt med en msk) samt om det fanns några rek maxgivor och varför.

Ibland kör man bara på utan att liksom veta exakt varför, jag är väl bara lite vetgirig antar jag :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
627
Senast: Hello
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka