Linfrö / Loppfrö

G

Gargamella

Undrar vad det är för skillnad mellan linfrö och loppfrö (physsilium)?????

Sv: Linfrö / Loppfrö

Loppfrö, är fröna från en grodbladsväxt som inte växer i sverige. Fröskalen blir slemmiga när man blöter upp dem i vatten, och har länge använts som milt laxerande för både människor och djur. Däremot är jag osäker på vad Loppfrö har för värden i övrigt.

Linfrö, fröet från linväxten, vanligt förekommande i sverige. Känd för sina höga halter av Omega3 (nyttigt fett). Linfrö i sig innehåller däremot glykosider, som i stora mängder är giftigt. Linfrö är i förhållande till Loppfrö billigare och mer lättillgängligt.

Kanske någon annan vet skillnaden på värderna i repektive frö?

En högst ovetenskaplig åsikt bland loppfröanvändare, är att loppfrö skulle vara ännu slemmigare än linfrö och ha en bättre förmåga att "ta med sig" slaggprodukter från tarmarna, än linfrö.

Använder sjäv linfröpellets, behöver inte blötas, på min gamla häst som har lite obalans i tarmsystemet. Hon är gräsligt matglad och äter gärna fruset gräs och sand. Hon har blivit myckt bättre med linfrö, den snygga pälsen får du köpet.

Det är två helt skilda växter:

Loppfrö växer vid medelhavet. Man använder frön och fröskal. Fröskalet har ett epidermiskt slem, som sväller starkt i kontakt med vatten och det är detta man vill åt vid användning. Slemämnena sägs verka reglerande på tarmverksamheten, och har en milt laxerande verkan.

Linfrö odlades förr i Sverige men jag misstänker det mesta är importerat nu. Ges också för magen och har en viss bulkande effekt. Dock innehåller det vätecyanid, därför skall vissa produkter för häst stöpas / kokas innan utfodring. Vet inte hur det är med linfrökaka t ex.

Den största skillnaden är väl att det är två olika växter ... Här finns en del att läsa om växter etc: http://www.alternativmedicin.se
Kom bara i håg att hästen fungerar annorlunda än människan gällande matsmältning etc.

Linfrökakan behöver inte kokas eller nåt. Själva pressprocessen fixar det. Fast å andra sidan har jag aldrig hört talas om någon som blivit cyanidförgiftad av linfrö. Människor kan äta fröna hela och skulle det vara farligt borde det finnas någon varningstext på förpackningen. vad gäller skillnader i näringsinnehåll finns det i linfröna en del energi, protein och fosfor som man kanske ska ta hänsyn till om man är road av att räkna foderstater. Loppfröna sägs passera matsmältningen utan verkan (mer än slemmet då).

Blandrastik skrev:
Använder sjäv linfröpellets, behöver inte blötas, på min gamla häst som har lite obalans i tarmsystemet. Hon är gräsligt matglad och äter gärna fruset gräs och sand. Hon har blivit myckt bättre med linfrö, den snygga pälsen får du köpet.

Var får man tag på det? vet att hemma är det svårt att ens få tag på linfrökaka.

Gargamella skrev:
Undrar vad det är för skillnad mellan linfrö och loppfrö (physsilium)?????
Jag kan inget om skillnaden men en "stallkompis" undrade varför hennes häst hade blivit så dålig i magen plötsligt, hade gått på samma foderstat ett tag och det funkade bra. Tänkte igenom alla möjliga anledningar innan hon kom på att hon gett hästen 2-3 skivor bröd om dagen som innehöll linfrö!

Man vet ju aldrig men vi kan inte komma på någon annan tänkbar lösning...

Ja, om det är linfrökaka. När man utvinner linfröolja pressas linfröna ihop och sönder under tryck. Då bildas värme motsvarande att ta bort (i mina ögon den i så låga koncentrationen att den är ofarlig) cyanvätet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Undrar om det är någon tävlingskarens i Equi Jewal?
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst
  • Födda -21

Omröstningar