Linfrö/loppfrö

feel

Trådstartare
Är det någon här som kan förklara skillnaden för mig? Har sökt överallt men det är 1000 olika bud.

Och ska man blöta båda sorterna?

Jag har just nu linfrökross och blöter det med kallvatten, men läste sedan att det är livsfarligt och att man ska blöta med kokande vatten?

Sv: Linfrö/loppfrö

Linfrö SKA stöpas, d v s på med kokande vatten. Livsmedelsverket säger så här om linfrö till människa, hästar kan vara känsligare än så (jag har inte sett motsvarande info för hästar ö h t, men det är känt att linfrö alltid ska stöpas innan fodring för att inte riskera förgiftning).

---
Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning men innebär knappast någon risk för akut förgiftning. Vid sjukdom eller undernäring (fasta) kan dock kroppens förmåga att avgifta cyanid vara nedsatt. En person som tuggade på 150 ml linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen.
...
www.slv.se

Skillnaden jag fått lära mig (och den informationen fick jag av regiondjursjukhus i samband med maghäst): loppfrö fodras torrt och bildar gelé i magen och tar därmed med sig sand som kapslas in i gelén. Linfrö bildar gelé vid stöpning och denna gelé är välgörande för mage och tarm.

Kan tillägga att jag blev själv rejält dålig efter att ha testat lite loppfrö (måste ju veta vad som går i hästen och hur det smakar ;)). Jag fick tillbringa ett dygn på toaletten och när jag provade ytterligare en gång för att kolla att det inte var en tillfällighet med magsjuka eller liknande hände samma sak.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men jag kokar då alltid upp mina linfrön och låter dom svalna innan jag ger dom till hästarna. Har gjort så i flera år och mina hästar har då inte blivit förgiftade av det. Men jag vet att man inte ska ge dom "råa" linfrön.

Är det någon här som kan förklara skillnaden för mig? Har sökt överallt men det är 1000 olika bud.

Och ska man blöta båda sorterna?

Jag har just nu linfrökross och blöter det med kallvatten, men läste sedan att det är livsfarligt och att man ska blöta med kokande vatten?

Loppefrön bildar en gelé som är ännu mer slemmig och klistring än linfrön.

Den infon jag fått, oxå från regiondjursjukhus ;), är att det inte spelar nån roll om man ger loppefröna blöta eller torra. Huvudsaken är att hästen äter de blötta loppefröna omgående.

Men på påsarna med linfrökaka och krossad linfrökaka (som jag har) så står det ju att det inte behöver stöpas? Är det inte bara hela linfrön som ska stöpas?

Nu pratar du ju om något helt annat, en processad produkt som linfrökaka. Där tvistas fortfarande om hurvida det är samma gasvarning som på hela och/eller krossade linfrön.

Krossade linfrön är alltså farligare än hela, men bägge ska stöpas.

Som jag skriver: det tvistas fortfarande om detta. Vissa anser att det kan vara värre med processade produkter, andra (försäljarna och producenterna) anser att det är ofarligt med linfrökaka.

Jag slutade ge linfrökaka då ingen kunde säga om det var eller inte var farligt och dessutom saknade linfröoljan som jag var ute efter.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag funderar lite på att eventuellt utöka mitt företag (jag tar hand om andra djur) och börja utföra tjänster inom hästskötsel, men jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 331
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 606
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har suttit och läst igenom massor med trådar om linfrö/linfrökaka, men det står så olika så jag känner att det är bäst att fråga i en ny...
Svar
14
· Visningar
7 390
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 728
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka