Linfrö funderingar

amalia

Trådstartare
Hur väl tillgodogör sig hästen proteinet i linfrö? I boken Hästens näringsbehov och utfodring går att läsa följande:

"...Det finns exempel på fodermedel som innehåller mycket smältbart råprotein, men där balansen mellan de ingående aminosyrorna inte alls stämmer med hästens behov. Ett sådant exempel är linfrö. När man vill använda ett sådant fodermedel som energikälla spelar proteinkvaliteten ingen roll, men om det ska bidra med protein för tillväxt eller mjölk har det naturligtvis betydelse. Linproteinet är då mindre värt än ett protein med bättre balans mellan aminosyrorna"

Detta skulle alltså innebära att man inte kan räkna på linfrö och på det smrp som det innehåller för att hästen inte skulle tillgodogöra sig hela mängden protein.

Finns det någon som har funderat över detta???

Sv: Linfrö funderingar

Ja, jag ha funderat över det för ett år sedan då linfrökaka var det enda som fungerade skapligt för min unghäst att äta. Har inga exakta siffror gällande smältbarheten eller aminosyrorna, (vi tittade då på vad kossor kunde äta innan man började elda åt kråkorna) det fixar HH snart hon är ett levande uppslagsverk gällande foders sammansättning, smältbarheter m.m. Det skiljer även mellan linfrö och linfrökaka.

Men min erfarenhet är att det har hög smältbarhet gällande proteinet, har haft det som enda kraftfoder till växande unghäst och ur smrpsynpunkt så fungerar det mer än väl med linfrökaka, hos honom är upptaget väldigt bra på det fodret, mycket högre om jag tittar på hur hans kropp reagerar (enda jag kan gå efter) än hans upptag på ex. soja. Visserligen så gör ju den höga fetthalten sitt till också, hos kor har man kommit fram till att det är högre smältbarhet smrpmässigt ju högre fetthalt man har i fodret, tycker mig sett samma effekt hos häst om man tittar på hästars reaktioner, förändringar kontra vad de stoppar i sig.

Förstår inte riktigt det skrivande exemplet eftersom linfrökaka (linfrö kanske har högre) ïnte innehåller så hög MJ så att det är vettigt att använad som energifoder, då borde man ju ge majs, provar man på det så är risken att hästen kommer få proteinöverskott ganska snart om man inte har koll.

Senast ändrad:

Skillnaden i aminosyrakvalité mellan soja och linfrö är lite ”överreklamerad”. De har tämligen likartad fördelning av aminosyror med 2 skillnader. Soja har mer lysin ca 6 % av aminosyrorna, linfrö ca 4. Linfrö å andra sidan har mer arginin, ca 10 %, soja ca 8. Arginin räknas som essentiell för växande hästar.
Linfrö har den fördelen att det innehåller mer essentiella fettsyror än soja.HH

Så jag kan fodra med linfrö och räkna med att min häst kan tillgodogöra sig allt smältbart råprotein (om du är med hur jag menar)? Vill ju inte hamna i det att hästen får för lite protein tack vare att den inte kan ta tillvara på proteinet i linfröt fast det ser helt ok ut på pappret. Kan tillägga att det är linfrökaka jag tänkt att fodra med.

Du pratar om 2 olika saker.

Smältbarheten handlar om hästen förmåga att ta upp aminosyrorna. Aminosyror som passerat tunntarmen är för evigt förlorade! De kan inte tas upp i hästen. Grovfodrets aminosyror tas alltså bara delvis upp eftersom de är förpackade i fibrer. Smältbarheten för grovfoders aminosyror är lägre än vad som uttrycks i Smältbart råprotein. Men det påverkas inte av aminosyrasammansättningen. Aminosyror i linfrökaka eller -mjöl tas upp betydligt bättre än de i hö.

Vad man menar med essentiell aminosyra är att den behövs för att bygga en viss konstruktion t ex muskeltråd, blodkropp t ex, men hästen kan inte tillverka den själv. (Inte du o jag heller) Om lysin fattas blir inte konstruktionen ordentligt byggd. Lysin är den essentiella aminosyra det finns betydligt mindre av i växter jämfört däggdjur. De kallas därför begränsande.

En växande häst behöver en minimimängd av aminosyran lysin (och threonin) för att kunna utvecklas ordentligt. 1 åring 30-40 gram per dag beroende på storlek. Sen sjunker behovet. Så för unghästar är det viktigt att uppskatta hur mkt lysin det finns i annan mat så att det blir tillräckligt totalt sett. Likaså för dräktiga och digivande. Vuxna, icke dräktiga och måttligt arbetande har betydligt mindre behov. HH

Okej då tror jag att jag är med på vad du menar... Det har alltså ingenting med smältbarheten i sig att göra utan vilka sorts aminosyror det innehåller...

Så då fungerar det alldeles utmärkt att fodra med linfrö ur den synvinkel att X antal gram smältbart råprotein tas upp av hästen och används precis som med vilket annat foder som helst!?!

Nu har ju HH redan förklarat grundligt vad som gäller. Men jag tänkte bara på en grej som man kan tänka på när sånna här frågor kommer upp - när det står på olika fodersorter vad de innehåller så ÄR ju det beräknat på vad en HÄST kan tillgodogöra sig av det. Står det 200g smbrp/kg t ex så är ju det vad hästen kan smälta.

Eller hur?

Hejsan Helena!
När du pratar om smältbarhet här, syftar du då på linfrökaka/krossat linfrö? För hela linfrön har jag för mig passerar i stor del hela och osmälta genom matsmältningssystemet. Det gör det iaf på människa och min häst bajsade ut nästan allt helt när hon fick det (fick pyttelite).

MVH Zenith

Jo det var det som jag själv tyckte var lite märkligt när man tänkte logiskt, men kan tycka att det var lite vilseledande/oklart skrivet i det stycket som jag citerade...

Därför är det bra att buke finns så man kan få svar på sina frågor:bow:

Linfö innehåller nästan inget Lysin (aminorsyra).

Stycket du citerar tar ju upp tillväxt och mjölkbildning. Där spelar det roll. Alltså kan man rent teoretiskt sett i de fallen ha täckt proteinbehovet men ändå få en proteinbrist m a p vissa aminosyror.

Det var väl kanske att ta i att säga att det innehåller nästan inget lysin. Det finns fodermedel som innehåller mer och de finns de som innehåller mindre.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·
Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka