Linfrö/b-vitamin

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Carisma72
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 530
C

Carisma72

Eftersom min lilla shettis blir lite halv dålig i magen av hösilage så fick jag rekomendation av mkt erfaren vän att ge linfrö. Och det blev bättre så nu slutade jag med b-vitaminet för att linfrö ska innehålla väldigt mkt av just det. Tycker ni att det var ett rätt val?

Sv: Linfrö/b-vitamin

Har aldrig hört talas om att linfrö ska vara b-vitaminrikt!!???

Svarar mig själv. Jo, de innehåller faktiskt b-vitamin. Jag har dock svårt att bedöma hur mycket eftersom jag inte har siffror för b-vitamintillskott.

Tycker dock inte att det borde tillfredsställas av den lilla mängd linfrö man ger. Själv ger jag ca 1 dl per dag.

Dessutom står det att människokroppen inte kan tillgodogöra sig hela linfrö. De går rakt igenom. Linfröna måste krossas. Hur funkar det med häst tro?

Nej, själv fortsätter jag ge foderjäst (vilket är mitt b-vitamintillskott).

Du tror inte att det är foderjästen som gör magen bättre? Jästen har ju en hög B-vit halt och är bra för oroliga magar. Jag själv föredrar foderjäst framför andra b-vit produkter.

Linfrö ska stöpas och stå en stund tills det blir slemmigt innan man fodrar. De innehåller ju ett lite gift som försvinner vid stöpning. Men det vet du hoppas jag. Hur vida människan inte tar upp fröna i sin matsmältning vet jag inget om.

Jodå, jag vet att linfrö i större mängder inte är bra. Innehåller blåsyra, dvs cyanid. Jag har blivit lite restriktiv sedan förra tråden om linfrönas giftighet. Ger inte just nu till exempel. Giftet försvinner för övrigt inte vid stöpning. Det finns i vätskan du stöpt det i. Kokar du det lång tid och häller av vätskan reducerar du dock giftet. Tror det var femtio procent efter en timmes kokning. Men vem tusan orkar hålla på så?

Att det är foderjästen som gör magen bättre är jag helt övertygad om. Jag märker direkt på fånghästen att magen stabiliseras omedelbart när jag ökar på mängden om han blir lös. Foderjäst är toppen, tycker jag.

kan du Ylva86 plocka fram en källa där det står att linfrö innehåller b-vitamin. Har sökt men inte hittat. Det är bra att ha källhänvisningar vid alla sorters diskussioner

tack på förhand

Jag googlar!!!! Se kickikompis svar bl a. Finns flera källor.

kan du Ylva86 plocka fram en källa där det står att linfrö innehåller b-vitamin. Har sökt men inte hittat. Det är bra att ha källhänvisningar vid alla sorters diskussioner

tack på förhand

Men hästen tar inte upp innehållet i fröna om de ges hela, de är alltför svårsmälta (även som kokta).

Tack för alla svar. Det viktigaste för mej är dock att Skorpan har blivit bra i magen. Och det där med b-vitaminens vara eller icke vara får jag väl ta lätt på då:rofl:
Ger henne halv dos av flytande b-vitamin i alla fall

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 570
Senast: Hazel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 162
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka