D

Dwarf

Hejhej! Har två frågor som ni gärna får svara på.

Har ni använt Equi-guards snabb bandage? Är dom bra?

Sen undrar jag om man ska använda paddar till alla slags lindor? Om inte, vilka lindor ska man använda de på?

Skulle bli jätteglad om ni kunde svara :)

/Dwarf

Sv: Lindor

Jag brukar inte använda underlägg på under alla lindor. Endast fleece bandage, om det inte är under natten eller liknande. Bara av vad jag har fått lära mig så ska fleece lindor inte ligga direkt på för det kan då bli brännsår o dy. dock ej säker.

snabb bandagen har jag ingen erfarenhet av.

f.ö så använder jag bandageunderlägg under alla lindor utan neoprenlindorna (används bara under ridning om dom används för extra stöd) vad jag väljer för bandageunderlägg beror på var och varför hästen lindas.

Har inte använt just de bandagen, men har ett par snabbandage från TLTrico som funkar utmärkt. Det är ju dock inga arbetsbandage, utan bara för stallbruk.

Paddar under alla lindor!!
Det är inte så mycket materialet i sig som gör lindorna farliga, utan att de lindas på i flera smala varv runt benet. Det gör att de ger ett hemskt punkttryck om något skulle gå snett och lindan dras åt runt senorna, och senskador ger låååång konvalescens... :crazy:

har använt de paddarna men tyckte att de var urusla =(
har nu backontrack paddarna som stallbandage och dom är superbra!

paddar till alla lindor! annnars blir det ojämt tryck..
spelar ingen roll vad för sorts lindor det är.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 082
Senast: Sharpless
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 855
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V