Sv: LIndor

Rider ni med lindor ??? ja
Men varför lindar ni istället för skydd ? för det är snyggare och ger ett annat skydd
Är det för att det är snyggt ? se ovan
Vilket stöd förväntas att få ? har inte skydd eller lindor för stöd utan för skydd
Lindar ni på natten, varför ?? ibland efter hårdare träning eller liknande
 
Sv: LIndor

jag lindade enbart fram när jagh oppade med min förra medryttarhäst. (har skrivit om det längre upp) Hon behövde det stödet lindorna gav.

varför skulle det klassas som barrering? är mest nyfiken, och när jag funderar på saken så kommer jag själv inte på något svar. barrering är väl "i princip" när man gör så hästen slår i och därför ska lyfta högre nästa gång, och om den nu inte känner lika mycket med lindor så kommer det knappast få hästen att lyfta högre i nästa språng, så hur kan det vara barrering? :confused:

isåfall skulle väl "snarare" senskydd vara det (vilket det ju förstås inte är) för de är ju utformade så att hästen verkligen ska känna när den slår i med frambenen...
 
Sv: LIndor

Jag har en unghäst och henne lindade jag ett tag men det var just för träningens skull...det kan ju bli ganska livsviktigt att kunna linda benen på sin häst utan att den trampar dig på fingrarna:smirk:

Men en gång när vi hade varit ute och hon stod på stallgången så blev hon skrämd av något och hoppade till lite. Då lyckades hon halka på något sätt och ramla fram på knäna...lindan fick sig ett rejält hål...men inte Novelettes ben tack och lov:love: Skall tillägga att hålet inte blev på knäna(där lindar jag ju inte:) och de klarade sig ändå tack o lov) utan en bit längre ner där hon råkade smälla i en kant.

Men trots det så använder jag faktiskt varken lindor eller skydd på min häst. Jo, vid hoppning.

Jag tror att lindor och skydd kan göra hästen lite klumpigare...om hästen inte känner att den slår i så är den inte lika rädd om fötterna som annars. Men eftersom min häst är så ung så rider jag inte så hårt utan hon har alltid möjlighet att se sig för. Men i framtiden ska jag nog sätta på skydd just för skyddets skull och lindor om det behövs.

Sen gällande människor...jag har en historia som friidrottare och därefter har jag tränat fitness och motionslöpt. Jag har, när jag tagit tyngre vikter, varit lindad runt handleden. Detta för att: avlasta händerna och föra över till armarna som ju är starkare, som stöd så att jag inte lyfter med böjd handled och stukar mig...och det som skrevs nånstans nåt om att lindor inte borde kunna vara stöd åt en 600kgs häst...men det är mera stöd för att inte trampa snett kanske som menas? Jag kommer ihåg at jag sprang ett lopp(400mhäck) med lindad och tejpad fotled då jag hade stukat mig en vecka innan. Det var ju för att ge stöd åt foten så att jag inte skulle råka trampa snett igen....

oj...det blev långt:o :)
 
Senast ändrad:
Sv: LIndor

Jag lindar aldrig vid ridning.
Skulle mina hästar behöva benskydd så skulle jag sätta på dom benskydd, inte lindor.
Valacken har lindor bak på natten när han har gått intervaller/hårdare jobb.
 
Sv: LIndor

suisyola skrev:
japp jag lindar altid vid ridning
därför att det ökar blodgenomströmingar,skydda för strykningar
Pålle har lite knepig form på benen så det är svårt att hitta skydd som sitter så bra att det inte kommer grus och skit,vilket det ALDRIG gjort när jag lindat ;)

lindar jag opå natten är det efter större ansträngning än vanligt lr omjag ridtit på annorlunda underlag
för att öka blodgenomströmingen..

Precis så resonerar jag också.

Hoppar jag använder jag dock skydd, men det händer inte ofta :D.
 
Sv: LIndor

jag rider med fleecelindor bara på bakbenen. har blivit rekomenderad detta då hästen behöver extra stöd i ena bakbenet. Men jag lindar aldrig på natten och det kommer jag nog aldrig börja göra heller.
 
Sv: LIndor

Lindar man med fleece och pad så inte sjutton försämras blodcirkulationen, HUR HÅRT lindar ni då???? Veterinärer rekommenderar ju tom att linda pga det ökar blodgenomströmningen pga det värmer, och på så sätt mindre chans för skador.


Att man har hållit på med hästar i många år är väl i sig inget vidare argument tycker jag, det är från såna man hör dom mest udda saker.....
:crazy:

Och ang. nattlindor så är det något fel i hästens kropp om benen svullnar.. Att låta den gå ute hela tiden gömmer ju problemet, det är bättre att hjälpa hästens cirkulation inifrån, tex vid att ge vissa örter.
 
Sv: LIndor

Lindar min pållas ben när vi hoppar och rider dressyr.
Aldrig på uteritter och aldrig över natten.

Är främst ute efter stödet, samt skyddet mot islag osv. Plus att det är snyggt:)
 
Sv: LIndor

Men har man tävlat på elitnivå i dryga 20 år i distans så vet man vad man pratar om , att framföra sin häst i 16 mil i sträck gör inte vem som helst och hästen är fräsch och klar att gå ett par mil till i mål.
Att sedan fortsätta år efter år med samma hästar visar att man har kunskapen och är duktig.

Att ha som ordspråk att Du skall alltid kunna se din häst i ögonen efter en ritt är fint !!
Har man placeringar i VM, EM och SM är man duktig speciellt om man håller det i år efter år !
/Cetzy
 
Sv: LIndor

Nej men vad har kunskap om distansritt med lindor att göra egt? Alla är ju saliga i sin tro som det heter, tycker dessa påståenden skulle haft betydligt mer tyngd om dom inte kom från någon som redan från början var anti-benskydd/lindor.

Tex en veterinär, equiterapeut etc. Men dom säger ju för det mesta tvärt om...
 
Sv: LIndor

Därför distans är extremmsport.
Du sitter i sadel upp till 16 timmar och allt som inte sitter perfekt kan då ge upphov till skador.
och som jag skrev jag har ändrat uppfattning efter att lyssnat på detta, detsamma gällde de islandsryttare och fälttävlandsryttare som lyssnade så jag var inte ensam om dtta !
Cetzy
 
Sv: LIndor

Visst, är säker inte bra att ha lindor på i 16 timmar. Men dressyrhästar rids ju sällan mer än EN timme...
 
Sv: LIndor

FeatherCloud skrev:
varför skulle det klassas som barrering? är mest nyfiken, och när jag funderar på saken så kommer jag själv inte på något svar. barrering är väl "i princip" när man gör så hästen slår i och därför ska lyfta högre nästa gång, och om den nu inte känner lika mycket med lindor så kommer det knappast få hästen att lyfta högre i nästa språng, så hur kan det vara barrering? :confused:

hon menade nog inte KLASSAS som... utan att man döljer ATT man har barrerat... kommer ihåg när det drogs upp för många år sen, om häftstift å sånt... som sticker till om hästen nuddar/river...
 
Sv: LIndor

Rider ni med lindor ???
Ja, ibland, oftast vid dressyr / markarbete.

Men varför lindar ni istället för skydd ?
jag tycker att lindorna är mer följsamma och skydar större yta än benskydd. Lindor använder jag för att skydda mot strykningar, benskydd använder jag bara vid hoppning / terräng efterssom jag då vill ha bättre skydd mot slag

Är det för att det är snyggt ?
Nej, tycker det är snyggast utan skydd... Med undantag för vita lindor, men det är ohyggligt opraktiskt

Vilket stöd förväntas att få ?
Inget, vad jag lärt mig får man inte mer stöd med lindor än med skydd, och skillnaden mellan bara ben, och lindade/skyddade ben är inte stor

Lindar ni på natten, varför ??
Sällan, efter hård ansträngning för att få mer värme och bättre blodgenomströmning, eller vid vet. rekomendation vid skada

Min personliga åsikt är att man inte lindar för stöd, utan för värme och skydd. Men jag är ingen expert;)


10tecken.....
 
Sv: LIndor

Lindade förr min gamla häst med yllelindor om natten, han svullnade jättemycket, var stel och såg nästan jämntjock ut från knät o neråt. Likadan på alla fyra benen. Lindorna gjorde att benen såg normala ut på morgonen.
Så bytte vi stall, med tillhörande jättestora hage på många många hektar. Problemen försvann på ett halvår, idag är benen torra och fina, inte svullen öht trots att han nu är 26 år.
 
Sv: LIndor

Jag lindar bara om hästen är halt eller liknande och bara om vet. har rekommenderat det.
 
Sv: LIndor

Rider ni med lindor ???
*Japp har Lindor bak 98 av 100 ggr de 2 ggr ja inte har är på terrängbanan.

Men varför lindar ni istället för skydd ?
*Sköttisen har gallor bak och lindas med BoT paddar när hon rids.

Är det för att det är snyggt ?
*Jag tycker att det är snyggt (på tävling) med matchade lindor(bak) och schabrack.

Vilket stöd förväntas att få ?
*P.g.a gallorna annars inget stöd

Lindar ni på natten, varför ??
*Nej
 
Sv: LIndor

Min förra häst hade jag alltid lindad när han stog i boxen pga av lymfangit problem, detta på inrådan av vet.
Med en "normalfrisk" häst lindar jag inte på natten och ibland vid arbete. Upplever att min häst som har tendens av att få skavsår av benskydd funkar bättre med lindor konstigt nog. Det är lixsom mjukare och ger därför inga skavsår.
Angående b o t har jag fått veta av en återförsäljare att man kan bli beroende av dem och bör därför inte använda dem för mycket
 

Liknande trådar

F
Hästvård Jag har alltid plockat på hästen strykkappor eller senskydd både fram och bak både vid träning och uteritter, hon stryker sig bak...
Svar
12
· Visningar
1 671
Senast: Bison
·
J
Hästvård Halloj, Vi har en tjej i stallet som lindar sin hästs ben efter varje träning, sen får han stå med det under natten. Jag antar att hon...
2
Svar
25
· Visningar
4 315
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp