Sv: LIndor

det har väl mer med säkerhet att göra att man kanske inte bör linda vid hoppning. Typ om lindan går upp och trasslar in sig i en bom så kanske det inte slutar så jättelyckligt...

Har för mig att det är så, men jag hoppar inte själv så säker är jag inte :p
 
Sv: LIndor

Jag brukar linda nu på vinterhalvåret när min häst har broddar, hon har sånt enormt steg att hon brukar lyckas trampa sig på benen ibland, att det är snyggt är ju ingen nackdel heller, måste det ju erkännas ;)

lindar ibland med BoT på natten då det har fungerat utmärkt att få ner gallorna, hade en ponny på lösdrift som hade gallproblem trots lösdriften, så på alla hästar verkar inte bli sakdefria av lösdrift..
 
Sv: Lindor

man brukar säga attman inte bör ha lindade ben vid hoppning ja, för att det innebär väl större påfrestningar på benen/lindan och går lindan upp vid hoppning vore det ren katastrof!

jag hoppade trots det förra medryttarhästen med benlindor fram. (står längre upp i tråden också). detta pga att hennes gamla ben behövde det stödet vid hoppningen...
jag använde hälften-hälften lindor ochm ärkte ALDRIG att lindan hade rört sig så mkt som en millimeter. skulle aldrig hoppa med den gamla typen av lindor, där man knyter lindan, utan bra och rejäla stadiga kardborreband ska det vara, och "säkring" när man börjar lindandet.
 
Sv: LIndor

Sanne:L skrev:
Jomen, dom skador min pålle haft har är övervägande från hagen!! Han busar med kompisarna, är klantig och sparkar sig själv och får överben och hälta!! I boxen händer det ju inget, så att det skulle förebygga skador att ha dem ute förstår jag inte??

Kan tillägga att jag inte förspråkar att ha hästarna inne!! Men tycker att det känns rätt skönt att han får stå inne över natten och vila lite :)

Det där är nog en vanesak bara. När mina hästar stog uppstallade var de mer spralliga i hagen och kunde få små sår ibland. På lösdriften händer det nästan aldrig, de blir helt enkelt smidigare och lär sig hur de ska sätta fötterna.
Jag var också orolig att mina hästar inte skulle få vila ordentligt, men jag kan garantera att de är mera utvilade nu än någonsin. Nu när de går tillsammans och lever ett någorlunda "normalt" hästliv så turas de ju om att vakta om det behövs, de är mycket tryggare än när de bara går ute några timmar, alltså vilar de mer. Och framför allt, nu vilar de när de VILL och inte när jag säger åt dem att göra det.
 
Sv: LIndor

kachic skrev:
hade en ponny på lösdrift som hade gallproblem trots lösdriften, så på alla hästar verkar inte bli sakdefria av lösdrift..

Nej, men alla gallor beror ju inte på samma sak. Det kan ju ha med fodret att göra också, och det äter den ju oavsett lösdrift eller ej.
 
Sv: LIndor

Jag rider ibland med lindor i dressyren. Använder då pad plus elastiska lindor. Anledningen är att skydda från slag/strykningar, samt få stöd för kotan/senorna. Har dock hört att det inte stödjer så bra som många tror.
Inne har min häst haft lindor enstaka gånger, men han har inte samma problem längre som förut, trots att han blivit äldre. Han är inte tjock i benen. Står ofta med lerade ben efter hård ridning så det får sitta kvar över natten.
 
Sv: LIndor

cetzyboy skrev:
Jag är rent nyfiken och själv har jag ändrat uppfattning helt efter detta föredrag och låter nu lindorna vara.


Hey Cetzy -
jag är intresserad av att höra lite mer exakt vad teorierna och slutsatserna var av föreläsningen. kan du inte skriva lite mer om det? :bow:
 
Sv: LIndor

Oj det var så mycket intressant.
Men jag skriver kortfattat.
Lindorna om de sitter på några timmar minskar ju blodtillförseln och och kan stasa åt. Jämför med en hand som man har haft lindad så småning om minskar styrkan i handen eftersom musklerna blir svagare , det är detta man bygger upp med att jämnt rida med lindor, musklerna blir svagare och mer stöd behövs.
Om man lindar efter träning byggs detta på ytterligare.
Grus och smuts kan komma in under och skava sönder.

Just det där med att linda en handled var det som fick mig att tänka eftersom jag har haft så själv.
Jag kommer aldrig mer att linda ben under träning !!!
/Cetzy
 
Sv: LIndor

men, jag som inte alls är kunnig på hästens ben och grejer, måste ändå fråga:
består inte hästens ben främst av just ben och senor?
man lindar ju ändå bara från knät och neråt, hur mycket muskler finns det där? som breccia (?) skrev i nåt av de tidiga inläggen, vår anatomi och hästens anatomi är väl inte riktigt jämförbar? :confused:
 
Sv: LIndor

Min häst har fått massa skador i hagen (sårskador), men inga belastningsskador alls, så det där tycker jag mest ät struntprat, att hästarna blir mindre skadadde om dom får gå ute.... :smirk: Nu har han benskydd+boots runtom hela broddsäsongen för att inte komma in med blodiga ben varannan dag.
Har även lindor på natten om han har broddad, endast för skydd. Så fort jag får av broddarna nu så kommer han inte vara lindad på natten.

Han har oftast lindor när jag rider, får lätt skav på benen och det syns rätt så tydligt att han föredrar att ha på sig lindor framför benskydd.

Min gammla häst är lindad med magnetpaddar på frambenen i hagen och i boxen. Han är 25 år och har haft en del skador så han behöver lite extra värme och stöd.

Jag har aldrig haft en skada på mina hästar orsakad av lindor eller skydd, men har däremot haft många som ej skulle uppkommit om jag haft lindor på... :smirk:

Tex ett 15cm lång och 5cm brett och djupt sår som min häst fick på insidan av ena bakbenet efter att ha skurit upp sig själv med brodden (i boxen), som tagit över ett år och massa penicillin att läka och aldrig kommer bli riktigt bra, har ett fult ärr där och en bula på benet. Om jag bara hade lindat... :crazy:
 
Sv: LIndor

JO det har du helt rätt i. Så jag måste säga att denna person inte verkar så insatt faktisk. Dessutom är det ganska korkad att tro att man med en liten tygbit som rullas på benet klarar att stödja upp 600kg häst så mkt att benen blir försämrade av det. Då måste man linda jäkligt hårt och ffa Runt En Led.
 
Sv: LIndor

precis, jag köper det inte riktigt heller.
har heller aldrig råkat ut för en skada pga lindning, och då lindade jagm in hästs ben (med elastiska lindor dessutom :o ;)) i princip varje dag i ett drygt halvår, även medryttarhästen lindades med lindor nästan varje gång jag red.

som du säger: snarare då att dom slår sig i hagen etc, det har jag varit med om ett otal gånger. (även om jag inte hade skydd på i hagen särskilt ofta heller)
 
Sv: LIndor

mycket intressant.
har hört det där förrut iochförsig, tycker man ska linda med förstånd om man ska linda - hästen är ett djur som inte behöver vara förpackat i lindor 24 timmar om dygnet. dock tror jag knappast det kan skada att rida ett pass lindat - om man lindar RÄTT. annars är det mer skadligt än nyttigt, absolut. Man ser ju en del minst sagt skrämmande lindnings varianter här och där.

:bow:
 
Sv: LIndor

Jag lindar på nätterna tillfälligt om jag har en anledning, som t ex vid arnikaomslag efter flera dagarns hårdare träning (kurs t ex) för att minska ner gallor.
Jag lindar när jag rider dressyrpass och vill ha lite stöd i kombination med skydd ifall han skulle frampa på sig själv, eller trampa lite snett. Att det dessutom är snyggt gör ju inte saken sämre...
 
Sv: LIndor

Personen har "bara" ca. 40 års erfarenhet av ridning/träning på elitnivå.
Prova själv och linda handleden får du se du har inte mycket muskler där heller.

Jag ser det som logiskt, du avlastar senor vilket gör att de inte behöver jobba lika mycket och försvagas. Blodtillförseln minskar eftersom oavsett om lindan sitter löst så stramas den åt när hästen rör sig .
När du lindar vill du ju ha stöd och drar därför åt lite= sämre blodcirkulation.
Att linda i boxen är inte stöd utan för värmens skull = lösare lindor för ökad blodcirkulation vilket skulle bli detsamma om hästen fick gå ute och röra på sig 1
/Cetzy
 
Senast ändrad:
Sv: LIndor

cetzyboy skrev:
Personen har "bara" ca. 40 års erfarenhet av ridning/träning på elitnivå.
Prova själv och linda handleden får du se du har inte mycket muskler där heller.

Jag ser det som logiskt, du avlastar senor vilket gör att de inte behöver jobba lika mycket och försvagas. Blodtillförseln minskar eftersom oavsett om lindan sitter löst så stramas den åt när hästen rör sig .
När du lindar vill du ju ha stöd och drar därför åt lite= sämre blodcirkulation.
Att linda i boxen är inte stöd utan för värmens skull = lösare lindor för ökad blodcirkulation vilket skulle bli detsamma om hästen fick gå ute och röra på sig 1
/Cetzy

Måste bara säga att jag håller med dig i allt du skriver :bow: :bow:
 
Sv: LIndor

Men en padd borde ju jämna ut trycket?
Det måste ju bli skillnad med paddar under. Antar att du inte hade det när du lindade din handled?
Själv är det inte själva trycket från lindorna när jag använder dem på natten, utan effekten från Back on Track paddarna som jag vill åt, skulle nog funka lika bra med bandagetter.

Sen måste man ju själv hålla koll på så att det inte kommer in smuts och liknande. Då torde man ha gjort något fel!
 
Sv: LIndor

det här med att linda vid hoppning... Jag vet att vissa lindar bak, men har aldrig sett fram faktiskt... Men dels är det väl säkerhetsrisken, och så vet jag att vissa har fått dåligt ryckte för att folk tror att den barrerar sina hästar när dem ha benlindor vid hoppning... Och annars så har man ju skydd för att hästen ska känna när den slår i, vilket den inte gör lika bra med lindor. Skulle inte hoppa med lindor, av den anledningen.
 
Sv: LIndor

jag lindar min 6-åring för alla skydd, senskydd, eskadron o olika läderskydd har gjort att han blivit svulle o gallig i frambenen o det blir han inte när jag har lindat o han gått ett tufft ridpass.
enda anledningen till att jag lindar;)
 

Liknande trådar

F
Hästvård Jag har alltid plockat på hästen strykkappor eller senskydd både fram och bak både vid träning och uteritter, hon stryker sig bak...
Svar
12
· Visningar
1 671
Senast: Bison
·
J
Hästvård Halloj, Vi har en tjej i stallet som lindar sin hästs ben efter varje träning, sen får han stå med det under natten. Jag antar att hon...
2
Svar
25
· Visningar
4 315
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp