cetzyboy

Trådstartare
Rider ni med lindor ???
Jag var på ett mycket intressant föredrag om eftervård av häst efter tävling och fick lära mig mycket !
Där togs upp att rida med lindor och linda ben.
Nu handlade det mesta om distans och där är ju lindor inte bra (kan komma in grus och skava samt bli stora tryckskador att ha lindat under lång tid )
Men varför lindar ni istället för skydd ?
Är det för att det är snyggt ?
Vilket stöd förväntas att få ?
Lindar ni på natten, varför ??

Jag är rent nyfiken och själv har jag ändrat uppfattning helt efter detta föredrag och låter nu lindorna vara.
Föreläsaren tyckte att lindar du dina egna ben efter träning skall du linda hästens annars inte !
För mig lät det logiskt men nu vill jag höra era åsikter!
/Cetzy
 
Sv: LIndor

Hmm anar en liten kuggis och att fler av föredragarens åsikter kommer att följa, men såhär gör jag:

Lindar nästan aldrig nattetid. Det gör jag bara om vet her rekommenderat något.
Tycker att de nattetid ska få vara så "nakna" som möjligt. Dessutom är risken stor för blistring eller andra dumheter när man som jag ofta har tränat på kvällen och då har linimenterat alt lagt kyllera på benen.

Träningsmässigt lindar jag vid dressyr/markarbete och vad jag vill uppnå med detta antagligen samma effekt som boxaren som lindar sina händer och tyngdlyftaren som använder dragremmar och lyftbälte - stöd kombination med avlastning och förmåga att fokusera på att stärka rätt muskler istället för att vobbla runt och använda fel.
Lindorna ger för mig ett lätt stöd och skydd mot små ivriga feltrampande tassar.
Jag lindar också för att lindorna är lättare än benskydden och mjukare. Dessutom skyddar lindorna högre upp och hela vägen runt till skillnad mot mina benskydd.

Snygghetsfaktorn har jag inte ens reflekterat över. De enda gånger jag reflekterar över att en häst är lindad är när den är konstigt lindad:smirk: ex har en stor "bulle" mitt på benet, är lindad hårt runt kotan så att rörelsen hämmas alt lindan inte fyller någon funktion då den bara ser ut som ett trassel.

Bara några snabba reflektioner, kan säkert komma med fler men inte just nu:smirk:
 
Sv: LIndor

Lindar med Back on Track,före o efter träning/tävling.Ibland även över natten
 
Sv: LIndor

Jag har inget att dölja vill bara veta vad andra tycker detta var ju En föreläsare !

Till Lill hur länge låter du dem sitta ??
Jag har dem ofta några timmar men fick tillsägelse av en återförsäljare att inte ha dem för länge (över natten) även om jag haft det !
/Cetzy
 
Sv: LIndor

Föreläsaren tyckte att lindar du dina egna ben efter träning skall du linda hästens annars inte !

Men våra ben ser ju helt annorlunda ut mot hästen, vi kan t.ex. inte linda över en natt, då blir det blodstoppning.
Vi har massa muskler och "kött" på benen, hästens ben är ju mer "rena" så att säga.
Eller det är iaf så jag har lärt mig ang. våra ben...?

Jag lindar när jag rider för att få stöd och på natten, bak med Back On Track, om han har gått hårt.
 
Sv: LIndor

jag rider med lindor. på nuvarande medryttarhästen har jag det helt enkelt för att ägaren bett mig linda benen vid ridning och annat jobb. hästen har det på bakbenen främst för att skydda vid slag/strykningar.

förra medryttarhästen (21 år) red jag i princip alltid med lindor (om vi inte red ut, då hade jag senskydd), främst på frambenen för att ge ordentligt med stöd. hon var "knackig" i benen och med lindor fram upplevde jag en klar förbättring och stabilisering, bla. vid hoppning.

min egen häst lindade jag fram under hennes sista tid i livet, när vi skulle sätta igång. hon hade lymfangit i ena bakbenet och för att förhindra (diagonal)hälta i frambenen lindade jag dem, som stöd när hon belastade dem extra.

har använt BoT som nattlindor på min egen (bakbenen då, pga lymfangiten) och på förra medryttarhästen (frambenen) och tycker det gav resultat. lymfangiten blev mjukare och något mindre och gammelstoets ben blev mycket mindre galliga.
 
Sv: LIndor

Jag rider med lindor. Detta pga. att hon har ett överben som hon lätt stryker sig på. Detta sitter ganska högt upp vilket gör att vanliga kotskydd inte räcker. Har inte hittat bakskydd som jag tycker om än. Därför lindar jag ist.
Funderar dock på att köpa ett par "halvhöga" Eskadron.

På natten lindar jag med BoT när hon gått hårt, på meeting, samt om hon är lite gallig. Tycker de är bra och har en positiv effekt på gallor. Och gallor saknar jag då definitivt på mina ben. Känns inte riktigt som att vi har samma anatomi som hästen.
 
Sv: LIndor

Jag lindade mycket förut när jag red dressyr, men nu är det väldigt sällan. Använder istället Professional's Choice skydd vid de tillfällen det behövs. Har ALDRIG lindat under natten under alla år som jag har haft häst, oavsett om jag har tränat/tävlat. Har hästarna på lösdrift också, så deras ben håller sig väldigt fina och har aldrig problem med gallor.
 
Sv: LIndor

Jag tror som dig !
Bättre att ha hästarna ute för att förebygga skador än att ha dem i en liten box !
 
Sv: LIndor

Precis :D Har man dessutom en stor kuperad hage så rör de sig väldigt mycket vilket ger en smidigare häst som aldrig är stel, och dessutom har de bättre grundkondition och lättare att behålla sina muskler. Jag har haft hästarna både i spilta och box tidigare och skulle ALDRIG byta tillbaka. Lösdriften har så många fördelar. :)

cetzyboy skrev:
Jag tror som dig !
Bättre att ha hästarna ute för att förebygga skador än att ha dem i en liten box !
 
Sv: LIndor

Jag rider med lindor när vi rider i skogen och hoppar.
Nej, jag rider nästan alltid med lindor, faktiskt!
Men hon har det aldrig på natten.
 
Sv: LIndor

cetzyboy skrev:
Jag tror som dig !
Bättre att ha hästarna ute för att förebygga skador än att ha dem i en liten box !
Jomen, dom skador min pålle haft har är övervägande från hagen!! Han busar med kompisarna, är klantig och sparkar sig själv och får överben och hälta!! I boxen händer det ju inget, så att det skulle förebygga skador att ha dem ute förstår jag inte??

Kan tillägga att jag inte förspråkar att ha hästarna inne!! Men tycker att det känns rätt skönt att han får stå inne över natten och vila lite :)
 
Sv: LIndor

*kl*

Jag lindar ofta nar jag rider, for att fa ett battre stod och hur sjukt det an kan lata sa gar hasten battre med lindor an med benskydd! Samma fenomen har min syster upplevt med sin hast. Som om de fattar att idag har matte lindat och da ar det allvar som galler. :D

Eller sa ar det just for att de far ett battre stod...
 
Sv: LIndor

Min häst jobbar mycket bättre med bakbenen när hon är bunden, höll jag på att skriva; lindad menar jag! :p
 
Sv: LIndor

Jag har haft under de 10 år med egen häst 9 hästar som mestadels gått ute.
2 gånger har de blivit skadade i hagen.
Däremot har jag aldrig haft belastningsskador, kotledsinflammationer eller annat som är träningsrelaterat.
Mina hästar tränas hårt för distans och hopp/Fältt.
Jag tänker som så, om hästen rörsig gynnar detta blodcirkulationen i benen och de skador som uppkommit läker bättre, musklerna får ta igen sig, man vet ju hur stel man blir själv om man hålls still efter träning.

Mina hästar vilar bra i hagen inte sällan ser man dem utsträckta allihopa i en stor hög och sover djupt.
Boxen är onödigt ont för mig !
/Cetzy
 
Sv: LIndor

Jag tror ju mer på att när lindorna kommer å vet hästen att det blir att annat jobb, mina vet ju vad som skall göras beroende på vilket sadel/träns jag använder!
/Cetzy
 
Sv: LIndor

Jag tror lindor många gånger används då det är "på mode". Finns i de flesta fall ingen anledning att använda det. Skulle kunna tänka mig att mer avancerade ryttare/hästar som ligger högre upp i nivå kan ha nytta av lindor just för stödet då hästen utför lite mer onaturliga rörelser.
Jag använde lindor till mitt ena sto när jag köpte henne då hon hade problem med ett ben och hon var en sådan häst som hade benskydd i hagen hos förra ägaren men idag används det inga lindor på henne. Peppar peppar men jag har inte haft problem med någon av mina hästar, tror att man försvagar om man hela tiden använder skydd.
 
Sv: LIndor

japp jag lindar altid vid ridning
därför att det ökar blodgenomströmingar,skydda för strykningar
Pålle har lite knepig form på benen så det är svårt att hitta skydd som sitter så bra att det inte kommer grus och skit,vilket det ALDRIG gjort när jag lindat ;)

lindar jag opå natten är det efter större ansträngning än vanligt lr omjag ridtit på annorlunda underlag
för att öka blodgenomströmingen..
 
Sv: Lindor

passar på att fråga - många lindar vid dressyrarbete, men

finns det något som säger att man inte bör linda vid hoppning? - nyfiken.

Jag tänkte man kunde linda bak och ha senskydd fram. Eller kan det hämma "hopp" rörelsen med lindor, kanske??
 

Liknande trådar

F
Hästvård Jag har alltid plockat på hästen strykkappor eller senskydd både fram och bak både vid träning och uteritter, hon stryker sig bak...
Svar
12
· Visningar
1 671
Senast: Bison
·
J
Hästvård Halloj, Vi har en tjej i stallet som lindar sin hästs ben efter varje träning, sen får han stå med det under natten. Jag antar att hon...
2
Svar
25
· Visningar
4 315
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp