Lindor m "insydd" padd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare *pilturs matte*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 077
P

*pilturs matte*

vad tycker ni om dem? alltså den typen som längst in är i ngn typ av fleece tyg, ska fungera som padd, och sedan elastisk resten? så att man först lindar på padden och sedan själva lindan...fungerar den likadant? vill ha lite åsikter bara...

Sv: Lindor m "insydd" padd

Jag gillar dem inte!
Vitsen med paddar är ju att det ska vara helt slätt och tryckutkämnande närmast senorna, och det kan det knappast bli när man lindar, varesig man lindar med fleece eller annat.

Jag tycker att dom är helt värdelösa! Fleecedelen är ofta aldeles för kort och fördelar inte trycket eftersom man drar åt den också!

Senast ändrad:

då kommer en till fråga; vad använder ni egentligen fleecelindor till?

Jag har fleecelindor ibland när jag rider. Utan padd. De från Mias är bäst tycker jag.

Jag använder aldrig fleecelindor när jag rider, då använder jag elastiska bandage. Jag använder fleecelindor om hästen ska ha bandage över natten t.ex. Ibland vid transportering om man inte har riktiga skydd. Alltid med underlägg.

Jag har dem från equiline och de fungerar alldeles utmärkt! På förra hästen gav de dock blistringsskador men vet inte om det var av dem eller av neoprenskydden.

De sitter bra, kanske inte i början men nu när de är välanvända glider de inte. Egentligen är nog Eskadrons med riktig pad bäst. De har ju hälften elastiskt och hälften "ribbpadd"

dom är helt värdelösa.
fula, svåra att få riktigt fint lindade (jo jag kan ;) ) och helt enkelt värdelösa.

Svar på fråga 1: Helkassa, fleecen räcker inte till som flera har skrivit.
Svar på fråga 2: Använder vita lindor ibland för att frambenen ska synas bättre i spegeln. Kan t.ex. lättare se om hon verkligen går på tre spår i öppnan. Rider nästan alltid utan dock.

Nja, jag anser inte att den "padden" ger varken stöd eller tryckutgämning. Det gör i princip samma effekt som en vanlig fleecelinda. (Utan padd under)

Jag har sådana till min halvfoderhäst! Han går dock endast lindad väldigt sällan, vid träning ev. framridning vid tävling. ´

Lätta att linda med, perfekt som lindor "för syns skull" väldigt sällan. Sköthästen som dock lindas ganska ofta vid ridning lindar jag alltid med padd och fleece (eller linda av annat material.)

Stallbandage tillsammans med tjocka paddar!
Tillsammans med boots funkar det även som transportskydd.

När jag rider använder jag elastiska lindor med tunnare paddar under.

SanchoPancho skrev:
De sitter bra, kanske inte i början men nu när de är välanvända glider de inte. Egentligen är nog Eskadrons med riktig pad bäst. De har ju hälften elastiskt och hälften "ribbpadd"

Ja dom är mycket bra! :bow:

Jag har aldrig upplevt att någon del av lindan inte räcker till som så många skriver? Jag antar att ni inte har provat Equilines eller Eskadrons. Jag såg ett par sådan lindor med padd i på Hööks en gång. Det var ett skämt, typ 1 meter fleece. :smirk:

dem är underbara! älskar dem! :p
skitbra att slippa padd om man hoppar med bandage då dem sitter bättre utan! det har jag dem mest till...

fleece bandage, har jag som ridbandage, utan paddar, eller stallbanadge med kraftiga paddar under.

Jag är jättenöjd med mina. Lätt att linda och har inte upplevt att någon del av lindan skulle vara för kort.

tycker det är lika bra att köpa ett par vettiga paddar isådanna fall. Som sagt är det nästintill omöjligt att få samma släta effekt som med paddar

*pilturs matte* skrev:
då kommer en till fråga; vad använder ni egentligen fleecelindor till?

Som stallbandage med paddar, eller bara lindor utan padd när jag rider dressyr :D

Är skeptisk till såna hälften/hälften lindor, antingen padd/linda eller fleece/elastisk.

Jag tror inte man kan få samma släta, tryckutjämnande som man får med en vanlig padd. Så jag har hittills inte köpt såna lindor för att prova.

Jag tycker inte om dem. Det kan aldrig bli lika bra som med en riktig pad under. Jag föredrar elastiska tillsammans med pad.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 079
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
775
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur