lindor elr benskydd?

F

_Fussy_

Vilket är bäst å andvända? Elr vad är skillnaden mellan dom? Är inte så duktigt på sånt "än":p

Sv: lindor elr benskydd?

Det beror på lite grann vad man rider och var man rider.

Rider man på bana och kör ett hårdare dressyrpass/markarbete så kan jag tycka att lindor är bra. MEN man måste linda rätt för annars kan de göra mer skada än nytta. Lindorna ger ett bra stöd åt senor och kota.
Det finns också många bra benskydd att använda även vid sådana tillfällen som har bra stötupptagning osv. Bandagetter bla..

När man rider ut i skog och mark m.m är inte lindor att rekommendera. Skulle lindan gå upp så kan det gå riktigt illa.
Här är det bättre att använda benskydd.

Det finns en uppsjö av benskydd och känner du dig osäker med lindor så använd benskydd. Det finns till alla tillfällen.

Det beror ju lite på. Jag lindar (speciellt vid hårdare ridning) för min häst har lite gallor. Men vid hoppning har det hänt att jag haft benskydd istället, men oftast blir det lindor där också nu.

Använder för det mesta benskydd, är bökigt och tar längre tid att linda. Sen tycker jag att benskydden är lite "säkrare", om de skulle gå upp så tapapr hästen skydden och trasslar inte in sig, vilket kan hända med lindor. Om man ska linda ska man se till att man vet hur man gör så man inte skadar hästen..;)

Lindar ibland när vi ska va lite extra snygga, :D , men då bara när vi rider dressyr. Även det pga säkerhetsrisk i hoppning. Så jag är latmask och använder skydd..;)

För det första ska man fråga sig om hästen behöver benskydd eller lindor, gör den det så kan man tänka på vad som är bäst. ;)

*KL* Blev intresserad av att du lindar vid hårt ridpass för att förhindra gallor. Det ska vi tänka på för vår ponny har nämligen väldigt lätt för att få gallor både bak o fram. Har din häst varit halt ngt? Det har våran varit men är nu bra.

TS: Benskydd skyddar ju mot slag o liknande vilket kan vara bra när man rider ut i skog o mark samt vid hoppning och markarbete, men kanske inte om hästen är gallkänslig då är det tydligen bättre att linda benen. Annars tycker jag också att man ska linda benen vid dressyr-pass (alla hästar) eftersom det är stötdämpande/stödjande.

*KL*
Lindor=stötdämpande?
Där jag lärt mig linda så lindar man inte nedanför kotan..men om vissa nu ändå gör det;
Ligamenten/senorna som tar upp stöten från slaget när hoven slår i marken kan i t.ex. ökad trav behöva ta upp så mycket över ett tons kraft varje gång hästen sätter i marken.
Hur mycket skillnad kan egentligen en liten tygbit göra där? ;)
(Jag låter er tänka på det själva och bestämma om ni vill linda och varför, gallor, stötdämpning whatever, det är upp till er vad ni trivs med. Ville bara lägga in en tanke.) Lindor skyddar ju inte överdrivet mot slag heller, om hästen skulle slå sig.
Vid hoppning kan jag tänka att benskydd är bra om hästen slår i och river (då inte sådana som är öppna fram förståss). Och om hästen stryker sig eller tenderar att slå sig så bör man ju ha något skydd.
Annars tycker jag inte det är särskilt viktigt, men vill man nu tvunget ha något så får man väl det, det stör ju inte direkt.
Behöver man skydd skulle jag inte rekomendera lindor iaf, då de i min mening inte hjälper ändå (möjligtvis med undantag för gallor eller ngt annat som inte är stötdämpning eller slag). Min åsikt. :)

Btw, har det inte varit lite många benskydd/lindor trådar uppe på sistonde, eller är det bara jag?

Vid hoppning har man ju benskygg i form av senskydd som sitter på baksidan av frambenen för att skydda de känsliga ytliga böjsenorna vid t ex landning efter hinder. Oftast resonerar man ju tvärtom mot dig att hästen inte ska ha skydd frampå benen i hoppning pga att det ska kännas lite när dom river och få dom att rätta sig= att inte riva nästa gång.

Behöver hästen ha någon typ av skydd eller extra stöd då?
Strykkappor behövs om hästen stryker sig, extra stöd i form av lindor kan ev behövas om du rider ett hårt träningspass. annars behöver de flesta hästar inte ha någonting på benen alls.

Jo, jag vet att många tänker så. I mina ögon låter det nästan lika illa som att ha vanliga benskydd/lindor med glas eller liknande fram för att hästen ska känna att den slår i. (Vissa har ju tyvärr det fortfarande men jag tror iaf att det är olagligt.) Skillnaden är att det inte gör riktigt så ont utan glas, men eftersom tanken bakom är densamma så kan jag inte stötta det tankesättet... om hästen på något sätt tycker det är kul att riva så ska den nog inte tävla hoppning, och annars så gör den väl sitt bästa ändå. Men men, var ju inte det tråden handlade om..:)

Nej min pålle har aldrig varit halt, däremot är hon lite känslig för foderförändringar (har ökat på kraftfodret en del det senaste pga att vi börjat träna mer). På sommaren får hon ALLTID hemska gallor när hon äter massa gräs! Men nu tror jag att det beror på att jag ökat på fodret +att vi tränar mer. Men gallorna är alltid så gott som borta efter ridning, speciellt när hon haft lindor.

Jag tycker att det beror på vad ma har för häst och vad man ska göra...

Jag själv föredrar lindor vid all ridning förutom hoppning, ridning vid våta ställen. har aldrig lindor i en vått paddock...

MEn annars alltid lindor... tycker dom ger ett bra stöd och värmer benet fortare och då förhindrar men lite iallafall sträckningar om man har den oturen att hästen skulle slinta osv..

Sen så har jag senskydd vid hoppning, vid längre ridturer...
Detta då jag inte tycker att lindorna är bra om dom blir blöta... blir tungt för hästen då.

jag själv försökte lära mig att linda idag, sjukt svårt, enligt mig då.. så jag kör på våra älskade benskydd, mest för att jag tycker det är säkrare.. eftersom jag inte kan linda (vill inte skada hästen med min osäkra lindning) och för att vi mest rider ut (ingen paddock, eller ngt ridhus)

men från en sak till en annan, hoppas inte trådskapare har ngt emot att jag kapar tråden lite mer.. (A)

min travare slår i bakhovarna med varann, hörs som det är hovskorna som slår i. ngt tips om vad man ska göra?

jag själv försökte lära mig att linda idag, sjukt svårt, enligt mig då.. så jag kör på våra älskade benskydd, mest för att jag tycker det är säkrare.. eftersom jag inte kan linda (vill inte skada hästen med min osäkra lindning) och för att vi mest rider ut (ingen paddock, eller ngt ridhus)

men från en sak till en annan, hoppas inte trådskapare har ngt emot att jag kapar tråden lite mer.. (A)

min travare slår i bakhovarna med varann, hörs som det är hovskorna som slår i. ngt tips om vad man ska göra?

testa med att sätt kotringar... då går hästen lite mera i sär med bakbenen.. Testa att använda dom ett tag sen så om han gör det av sig själv sen utan dom

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama