lindor, dressyr. VIKTIGT !

Sv: lindor, dressyr. VIKTIGT !

BeastieBabe skrev:
finns till och med L:E 1-4, L: D 1-4, Märke 1 och märke 2, sen kommer L:C 1..
Lätt E och D programmen är från 1992, men dom finns :)

L:E 1 skritt på långt tygel upp på medellinjen, ner på ena diagonalen, tillbaka på andra, ta tyglarna sedan rätt över och upp på medellinjen igen.. allt i skritt.. :D
Lätt E och Lätt D finns, ja. För handikappade... Har aldrig sett dem på tävling för ryttare utan funktionshinder.

raspberry skrev:
hur lär jag hästen att gå i form ?
Man anlitar en bra tränare!

Ang. lindor/benskydd. Använd skydd om du inte vet hur man lindar, lindar man fel kan det gå väldigt illa.

raspberry skrev:
jag ska köpa en ny häst, en c-ponny. den är bara grundriden och kan inte så mycket, jag ahde tänkt tävla dressyr i lättare klasser senar typ nästa år. men då till frågan; hur lär jag hästen att gå i form ? varför använder man lindor ? han har väldigt smala ben, borde jag använda lindor ? vad för typ av lindor ska jag använda ? jätte tacksam för svar :)

Om du inte kan linda benen sen tidigare ska du ta hjälp av någon som verkligen kan då det är lätt att linda både för löst(dom ramlar av o hästen kan bli rädd när det fladdrar o du kan ramla av) och för hårt(du kan skada hästens senor för resten av livet)...

Så det bästa är att tar hjälp av en mycket kunnig o erfaren ryttare för att avgöra vad du ska ha för skydd/lindor....

LYCKA TILL! ;)

men hur ska jag skriva så ni förstår mig ? åååh ! jag kan redan allt som jag har frågat om men jag ville bara höra vad ni tkr. t.ex vilket sätt ni tkr är bäst att lära era hästar att gå i form m.m å vilket som är bäst, senskydd elr lindor. fattar ni ?
och här jag bor tävlar folk i Ld som uppvärmning och INTE som handikappsridning ! jaja, skit samma ! och det är klart att jag har ridit mina andra hästar i form men jag undrade vilket sätt NI tyckte vara bäst. men visst vänd er emot mig gör det bara ! :mad:

raspberry skrev:
Det är klart att jag har ridit mina andra hästar i form men jag undrade vilket sätt NI tyckte vara bäst.

Vadå bäst? För att rida en häst på tygeln gör man i stortsett samma sak på alla hästar. Det går inte att förklara hur du ska sida din häst på tygeln eftersom att vi inte sett dig rida och det är svårt att formulera ett svar skriftligt.

raspberry skrev:
och det är klart att jag har ridit mina andra hästar i form men jag undrade vilket sätt NI tyckte vara bäst.

Jag hade en gång en klok ridlärare som sa "för att en häst ska gå i rätt form måste den vara både fysiskt och psykiskt tillfreds", det är nåt jag tänker på varje gång jag sätter mig upp på en ny häst.
Dvs. jag känner efter om det tar emot någonstans i hästens kropp, kan den böja sig, ta in sina bakben osv. eller behöver den hjälp att "komma loss" någonstans..?
Är hästen lugn, är motorn igång eller behöver den hjälp att slappna av eller något som väcker den?
Det tycker jag är bra att utgå ifrån, får man hästen att vara fysiskt och psykiskt tillfreds så kommer den även att kunna arbeta i rätt form.
Det märker jag ju på min egen häst, att vissa dagar behöver jag bara värma upp henne så är hon precis där jag vill ha henne, andra dagar är hon kanske okoncentrerad, stel, uppjagad och behöver jobba med det först och främst.
Så, vad jag ville komma fram till är att "gå i form" för mig handlar inte om att utföra något tekniskt såsom en skänkelvikning, utan det handlar om att känna och analysera hur hästen behöver arbetas för att kunna uppnå sin optimala arbetsform.

raspberry skrev:
men hur ska jag skriva så ni förstår mig ? åååh ! jag kan redan allt som jag har frågat om men jag ville bara höra vad ni tkr. t.ex vilket sätt ni tkr är bäst att lära era hästar att gå i form m.m å vilket som är bäst, senskydd elr lindor. fattar ni ?
och här jag bor tävlar folk i Ld som uppvärmning och INTE som handikappsridning ! jaja, skit samma ! och det är klart att jag har ridit mina andra hästar i form men jag undrade vilket sätt NI tyckte vara bäst. men visst vänd er emot mig gör det bara ! :mad:

Kolla på dina frågor! Ser ut som att du inte visste hur man fick hästen att gå iform då du frågar "hur lär man hästen att gå iform"... då rekomenderar jag att ta hjälp av nån som kan :smirk:

Se visste du inte vilka lindor du skulle ha o varför o då rekomenderade jag att du skulle ta hjälp av nån som kunde det i stallet o kunde visa dig....

Sen om du inte vet vad hästen ska ha då är det bra om nån som kan ... tittar på när du rider o ser vad hästen behöver för att inte slå på sig... Sen kan man ALLTID ha lindor i förebyggande syfte om man tycker att det är skojj...

Var inte menat att "vända emot dig" mendu formulerr dig precis som att du inte visste nånting.... Lite språkförbistring bara:D

Jag har alltid lindor, men ägaren har senskydd o kotskydd i bak... Hästen är på sig lite i fram annars är hon ren i gången, men allt andvänds som förebyggande...

Hoppas du kan klura ut vad du ska ha på din nya häst!

BeastieBabe skrev:
finns till och med L:E 1-4, L: D 1-4, Märke 1 och märke 2, sen kommer L:C 1..
Lätt E och D programmen är från 1992, men dom finns :)

L:E 1 skritt på långt tygel upp på medellinjen, ner på ena diagonalen, tillbaka på andra, ta tyglarna sedan rätt över och upp på medellinjen igen.. allt i skritt.. :D

Jo, jag vet att programmen finns, men har bara sett dem på handikapptävlingar (vi hade en sån på vår klubb för några år sen).
Har aldrig sett det annars, blev lite konfunderad :).

jag håller med dom andra... lindor stöder upp mest, senskydd är bra till det mesta, speciellt till hoppning och uteridning. Om du sak linda, be nån visa dig hur man gör, så att det inte blir för hårt, ojämnt m.m.
Lycka till i tävlingarna!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Mli
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka