lindor, dressyr. VIKTIGT !

R

raspberry

jag ska köpa en ny häst, en c-ponny. den är bara grundriden och kan inte så mycket, jag ahde tänkt tävla dressyr i lättare klasser senar typ nästa år. men då till frågan; hur lär jag hästen att gå i form ? varför använder man lindor ? han har väldigt smala ben, borde jag använda lindor ? vad för typ av lindor ska jag använda ? jätte tacksam för svar :)

Sv: lindor, dressyr. VIKTIGT !

Du bör ta hjälp av en duktig dressyrtränare, helst en gång i veckan, som hjälper dig med att rida hästen iform. Lindor är inget måste, bara om du vill att hästen ska vara extra snygg, som skydd eller som stöd åt senan. Om du bara vill att hästen ska vara snygg så är fleeslindor bra, men om du vill ha stöd åt senan bör du andvända elastiska lindor med padd under. Vill du bara ha skydd ska det räcka med strykkappor. Ska du linda ta hjälp av någon som är duktig på att linda, annars gör det mer skada en nytta!

men strykkappor, är inte det till för att innersidan på hästens ben inte ska skavas med varandra ?

hur vet jag om jag behöver stöd eller skydd ?

rider du mycket på mjukt underlag och volkter bör du ha mer stöd, annars går det bra med vanliga senskydd som stödjer lite mer än strykkappor..

ska du köpa en ponny eller har du köpt en?

så att om jag ska vara på den mjuka ridplanen så bör jag alltså ha sen skydd ? :idea: man använder väll det typ om jag ska vara på den mjuka ridplanen eller i ridhuset ? kan man ha sen skydd till både hopp å dress ?

senskydd kan man ha till både hopp och dressyr ja.. man kan hoppa med lindor men då bör man tejpa runt så att den verkligen inte öppnar sig..

men BÖR jag ha senskydd i ridhuset och på ridplanen ?

BÖR jag använda senskydd på ridplanen och i ridhuset ?

raspberry skrev:

jag tkr det är bättre du använder ett par bra senskydd när du rider på mjuka underlag som typ ridbana/ridhus, det är inte lämpligt att linda benen om man itne vet att man gör rätt!

om jag vore som du skulle jag ha senskydd fram (skyddar sena, stödjer en aning och skydar mot strykningar) och ett par vanliga skydd bak, typ damasker/strykkappor! enkelt och lagom effektivt för ridning på lägre nivå :d

raspberry skrev:

du kan använda senskydd på ridbanan o ridhuset.. men jag själv föredrar jag i dressyr att rida med ett skydd som stödjer både kotor,senor o ben.. om du går in på H*öks hemsida.. o sne på beskydd.. de som är till höger på de första paret är de bästa enligt mig...
de finns en billigare variant i de 10:e paret de till höer där med... använt sånt på hästarna jag rider, o de funkat toppen bra...

du kan ha dom i hoppning med... inga problem..

Senast ändrad:

raspberry skrev:
men BÖR jag ha senskydd i ridhuset och på ridplanen ?
nja alltså du beehöver ju verkligen inte använda nåt ty av skydd. Jag gör nästan aldrig det. Men vill du vara extremrädd om hästens ben så visst..

Hmm... inte för att vara Fröken Negativ, men;

Du säger att du ska köpa en grundinriden ponny som inte kan så mycket, samtidigt som du skriver att du inte vet hur man får en häst att gå i form men vill starta den i dressyr om ungefär ett år...?

Har du väldigt hästvana föräldrar? Annars tycker jag nog att -

*Du kanske inte är redo att ha en egen häst? Har du funderat på att bli medryttare istället? Då har du alltid någon annan att luta dig mot, som t.ex vet när man ska använda skydd och när lindor passar bättre, och andra sånadär saker som man inte tänkt så mycket på innan man väl står där.

*Om du verkligen måste ha en egen häst (och då hoppas jag att du har någon hästvan i familjen t.ex.) så kanske det är bättre att köpa en läromästare, en lite äldre men välutbildad ponny som kan hjälpa dig igenom dom lite mer avancerade träningarna och dom första starterna, så att ni slipper vara gröna båda två :idea:

Hoppas att det går bra för dig hursomhelst, men tänk på att om du köper en ponny så har du hela hans/hennes liv på ditt ansvar, så gör inget förhastat bara :bump:

Lycka till :)

men herregud, jag har ju haft häst i över 3 år ! jag vet vad jag gör kära husmus ! :mad: det som är, det är att på mina tidigare hästar (vi har haft 4 st) så har ingen av dom behövt varken lindor elr senskydd, och jag har inte haft tillgång till ridplan och ridhus på samma sätt heller ! det är därför jag vill vara extra noga nu när jag ska börja ha honom i ridhuset. dessutom är han MKT MKT bra grundriden, han söker sig ner på tygeln och så, men ryttaren innan är inte så erfaren så hon har inte vetat hur hon skulle göra. därför ville jag ha lite tips av er nu, t.ex om att gå i form och lite om senskydd eftersom jag absolut inte vill skada benen på den lille stackaren ! :crazy: dessutom hade jag bara tänkt stara Ld och Lc dressyr på klubbtävligen och 50 cm clear round och 70 cm hoppning på klubbtävlingen ! aja, du får tro vad du vill, men jag vet vad jag gör ! ville som sagt bara ha lite tips av er !

raspberry skrev:
men herregud, jag har ju haft häst i över 3 år ! jag vet vad jag gör kära husmus ! :mad: det som är, det är att på mina tidigare hästar (vi har haft 4 st) så har ingen av dom behövt varken lindor elr senskydd, och jag har inte haft tillgång till ridplan och ridhus på samma sätt heller ! det är därför jag vill vara extra noga nu när jag ska börja ha honom i ridhuset. dessutom är han MKT MKT bra grundriden, han söker sig ner på tygeln och så, men ryttaren innan är inte så erfaren så hon har inte vetat hur hon skulle göra. därför ville jag ha lite tips av er nu, t.ex om att gå i form och lite om senskydd eftersom jag absolut inte vill skada benen på den lille stackaren ! :crazy: dessutom hade jag bara tänkt stara Ld och Lc dressyr på klubbtävligen och 50 cm clear round och 70 cm hoppning på klubbtävlingen ! aja, du får tro vad du vill, men jag vet vad jag gör ! ville som sagt bara ha lite tips av er !
Okidoki :angel: :rofl:

raspberry skrev:
jag ska köpa en ny häst, en c-ponny. den är bara grundriden och kan inte så mycket, jag ahde tänkt tävla dressyr i lättare klasser senar typ nästa år. men då till frågan; hur lär jag hästen att gå i form ? varför använder man lindor ? han har väldigt smala ben, borde jag använda lindor ? vad för typ av lindor ska jag använda ? jätte tacksam för svar :)

Ja du personligen använder jag mina senskyd när jag rider på mjukare underlag, stödjer upp bra och är en säkerhet utifall att något skulle hända.

Seddan använder jag lindor vid hårt underlag som när det är på väg att bli vinter här men det har inte kommit någon snö en då är det stenhårt å jag använder det för att då undvika att få galor.

Jag har själv en något äldre c-ponny 15 år är hon.

Men ska du ha senskydd som lite stöd å försäkring skulle jag rekomendera hampa paketet som finns att köpa, det är det bra pris, passar smalare ponny ben och baksyden är lite mer åt senskyddshålen. Så dom är kannon (har precis bestält nya åt min).

LD Dressyr?
Iaf, jag fick samma känsla som Husmusen när jag läste dina inlägg. Du behöver inte vara så tjurig.

finns till och med L:E 1-4, L: D 1-4, Märke 1 och märke 2, sen kommer L:C 1..
Lätt E och D programmen är från 1992, men dom finns :)

L:E 1 skritt på långt tygel upp på medellinjen, ner på ena diagonalen, tillbaka på andra, ta tyglarna sedan rätt över och upp på medellinjen igen.. allt i skritt.. :D

Marcolio skrev:
LD Dressyr?
Iaf, jag fick samma känsla som Husmusen när jag läste dina inlägg. Du behöver inte vara så tjurig.

Samma här.
Och har du inte ridit de tidigare hästarna i form???:confused: Om du har gjort det så borde du väl veta hur man gör?:angel:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
581
Senast: Mli
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 245
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka