Lindning av ben - hur?

Pearlow

Trådstartare
Jag ska göra praktiska provet nästa vecka, skrev en tråd tidigare om lastning av häst och har fått svaren jag behövde. Men nu är det benlindning som gäller, visa häst för hand kan ja redan ;)
Lindat ben har jag gjort i alla mina år, pappa är travtränare och jag har alltid haft egen ridhäst. (jag är 16år) Har lindat stallbandage, träningsbandage å allt men hörde med en kompis som gjorde provet för ett antal år sedan (fast hon gjorde bara teoretiska provet)

Men fick höra av henne att man ska linda rätt genom att linda på något sett så om bandaget går upp så ska hästen inte kunna fasta i de? :crazy:

Själv så lindar jag genom att sätta på padden först och sen stoppar jag in ca 2 cm av bandaget innanför padden och som klämmer ihop sen rullar jag bandaget bakåt. :angel:

Behöver massor av tips nu så jag klarar det här :idea: !

grontkort.jpg

Sv: Lindning av ben - hur?

Om bandaget går upp så ska du ha lindat så att det "slänger omkring" på utsidan av benet, inte så att det far mellan benen. Det blir alltså motsols på vänster benpar och medsols på höger benpar.

Ingen del av padden får synas och knuten får inte sitta så att den trycker på senan, den ska även gömmas genom att vika ner en del av lindan....om ni har med snören då.

Tänk simtag, du simmar under hästen och tar tagen ut runt hästens ben, och lindar alltså åt det hållet ;)

Ja men då gör jag ju rätt :) Vilken tur ! :D
Tack för alla tips ska skriva upp dom så jag kommer ihåg :bow:

Du skal linda bakåt, och du ska ha den hoprullade delen av lindan närmast dej, inte närmast hästens ben...
Blev väldigt dåligt förklarat.... :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar