Lindar ni med paddar?

MaRomer

Trådstartare
Jag lindar alltid med paddar oavsett om det är med fleece, akryl eller elastiska lindor.

Hur gör ni?
Varför utan/med paddar?

Själv så tycker jag att risken att man lindar för hårt blir mindre om man har paddar. Och så blir det snyggare=)

Sv: Lindar ni med paddar?

Ja, jag har oxå alltid padd med undantag för ponnyn eftersom jag inte hittat några bra i rätt storlek/tjocklek. Lindar då väldigt noga och ser till att inte dra för hårt.

Paddar e oxå bättre eftersom lindorna inte glider.

Alltid paddar pga att annars får man punkttryck på benet. Finns massor med trådar i detta ämne.

Alltid paddar.
De glider annars, trycket blir bättre och det är snyggare.

Alltid, alltid padd.
På min förra häst hade jag 50/50 lindor. Jag tyckte han fick så tjocka ben med padd under. Också visste jag inte bättre.

Som hoppryttare rider jag sällan med lindor men har jag lindor nån dag har jag alltid paddar under oavsett material.

Jag lindar ALLTID med paddar om jag lindar, då jag tidigare råkat ut för att hästen blivit bränd av lindorna :crazy:.
Framförallt av dessa "superba":smirk: combilindorna med fleece underst och elastiskt över... Urkassa, har kastat alla mina av den sorten! Även de elastiska. Har bara fleece och acryl kvar.

Använder alltid akryllindor och aldrig padd. Har aldrig bränt eller lämnat minsta märke på en häst. Kompisens häst fick dock en tryckskada av en (illasittade) padd en gång, så det är inte "idiotsäkert" med padd heller.

Ovanstående är vid ridning kanske jag ska tillägga. Till stallbandage använder jag fleecelindor och tjocka, höga paddar.

Kan väl också tänka mig att använda fleecelindor (dock inte av den helt oelastiska typen), även dem utan padd, vilket var vad som gällde när jag jobbade med dressyrhästar. Men tycker att akryllindorna i allmänhet håller sig snyggare längre och föredrar därför dem. Kombilindor och syntet/elastiska lindor kommer inte in i mitt stall, gillar dem inte alls.

*kidnappar tråden*

Ni som lindar med fleecelindor till arbetsbandage, hur gör ni? Vda har ni för paddar o lindor? Nu har jag visserligen en häst med korta skenor, men jag får aldrig det bra, det blir bara superklumpigt och fult.. :( Dessutom glider det eftersom jag förmodligen inte vågar dra åt, enklare med stallbandage.. Nån som har tips?

Till TS: Jag använder alltid paddar under lindorna, elastiska lindor till ridning och fleece de gånger jag har stallbandage.

Min ponny lindar jag med Mias paddarna + fleecelindor. Alltid paddar, annars rider jag utan lindor.

Hon har jättekorta framben, S fram och L bak i skydd :p men använder de största mias paddarna på henne.

Lindar ganska högt upp dock:

Stella8.jpg

Stella4.jpg

Senast ändrad:

Så här tror jag att det är:

Lindor används för att ge stöd under ridningen. om man ska tänka på den funktionen borde man använda padd och elastisk linda för bästa resultat.
Däremot är det snyggare med fleece och padd.

Jag använder båda alternativen.:p

alltid paddar självklart. hittar man ingenga paddar till en ponny kan man köpa till en stor häst å klippa sönder degjorde jag.

Självklart alltid paddar. Har nästan uteslutande acryl och elastiska lindor vid ridning. Har nog bara två uppsättningar i fleece men självklart paddar under dem också.

När jag var med och visade hingstar för ett par år sedan visades de alltid med elastiska lindor utan paddar, för det gav en bättre siluett av benen. :o

Hej. Jag har nyligen blivit medryttare till en ridtravare. Det är jag som rider mest och jag rider gärna dressyr på volten 2-3 ggr i veckan, dock korta stunder ( 15-20 min.). Hästen har endast senskydd och underlaget i volten är lite tyngre grus/sand. Bör jag linda bak och fram ? Hästen är tålig (hitttills) och jag har kunskaper om hur man lindar bra. Eftersom hästägaren inte har använt lindor tidigare behöver jag bra argument. Tacksam för svar.

Jag lindar ALLTID med paddar om jag lindar, då jag tidigare råkat ut för att hästen blivit bränd av lindorna :crazy:.
Framförallt av dessa "superba":smirk: combilindorna med fleece underst och elastiskt över... Urkassa, har kastat alla mina av den sorten! Även de elastiska. Har bara fleece och acryl kvar.

Vad har du upptäckt för dåligt med combilindorna?
Jag tycker dessa är gudasända rent ut sagt och använder knappt några andra lindor nu för tiden.
Kom igen, ge dem lite kritik eftersom de är så älskade av mig :bump:

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Anonymisten
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar