lindar med elastiska lindor på natten!

CallMeAce

Trådstartare
det gör en i vårt stall på sin gamla häst. hon lindar med sådana lindor som är hälften fleece och hälften elastiskt och det sitter stadigt på, precis som ett arbetsbandage. detta står hästen med VARJE natt, utan ordentliga paddar på alla fyra ben.
Kan detta verkligen vara bra?
Lindar man så många timmar ska man väl ändå linda med icke-elastiska lindor som fleece samt med en pad under?

Tänk vilket tryck det kan bli över senorna! speciellt om de inte är lindade ordentligt korrekt.

???
någon mer som gör så och varför i så fall?

Sv: lindar med elastiska lindor på natten!

fråga henne varför hon gör så, om det kanske finns någon speciell anledning till de.
du kanske får ett bra svar....

Lindar man så många timmar ska man väl ändå linda med icke-elastiska lindor som fleece samt med en pad under?

ja. men eftersom mer än hälften av de som lindar över huvud taget varken har kunskap eller vetskap om hur och varför man lindar för att det överhuvud taget skall vara av godo snarare än göra skada, så är jag inte ett dugg förvånad tyvärr. se bara hur frekvent folk inte använder padd över huvud taget...
Marknadsföringen av 50/50 lindor hjälper ju knappast heller, eftersom de säljs som "allt i ett" och "inga paddar nödvändiga".

du säger att hästen är gammal. han kanske har galliga ben? Du kan ju lägga upp lite fint att back on track paddar är suveräna för det.

jo tack, det är inte så lätt att ge tips till dessa människor eftersom de redan vet bäst....

men ja trodde ändå att "alla" visste att när det gäller stallbandage som ska sitta flera flera timmar så ska det vara icke-elastiska med pad o när det gäller arbetsbandage kan man sätta på elastiska men inte för många timmar.....

hehe jo jag vet hur de är=/

Det beror på fullt vad man skall linda. Däremot skall man alltid ha något inunder lindorna oavsett vad för slags linda man skall använda (vid längre användning).

Om man tex vill hålla värme över hovleden så brukar det vara lättast att använda en elastisk linda än en icke-elastisk, då de icke elastistka har en tendens att krypa upp över hovleden. Elasticiteten gör att lindan ligger kvar bättre över ballarna och genom det hovleden.

Vilken linda man än använder spelar mindre roll än hur man lindar den.

Mvh

Tora

Har bara en sak att säga. Folk är inte så dumma som man tror - dom är dummare.....
:crazy:

*KL*
Jag är usel på att linda o elastiska lindor finns inte.

Har stallbandage allt-i-ett under broddsäsongen.

*KL*

Vad menar du stall bandage all-i-ett??

Dom färdiga Back on track skydden man fäster med kardborre ?

Mvh miaa

*KL*

Menar du som finns inte eller finns inte i din värld?:confused:

Antar att det är typ tjocka bandageskydd du menar-mycket klokt om du inte är så bra på att linda!!

Vad menar du stall bandage all-i-ett??

Dom färdiga Back on track skydden man fäster med kardborre ?

Mvh miaa
Eskadrons stallbandage.
Har även sytt en uppsättning då de inte riktigt räcker hela längden på min stora.

Har provat BoT o upptäckte ingen skillnad. Tycker att värmen från bandagen räcker gott o väl, men det är inte huvudsyftet med dem.
Skyddar från sår av brodden.

Elastiska finns inte hemma hos mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: zarmino
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Emma-pemma
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar