G

Gulddroppe

Hur lindar man? Varför?
Vad är bäst att använda?
Kan man linda fel?
 
Sv: Linda

Jag lindar hellre än använder benskydd när jag hoppar eller vet att jag ska träna ett hårt dressyrpass, eftersom jag tycker att det är mer stötdämpande. Jag har aldrig gått ngn kurs i att linda, men jag har klarat av det ändå så det är inte så svårt. Man ska linda lagom hårt och lagom löst. Inte så löst så att lindorna korvar sig eller glider av benet, men inte så hårt så att man stryper blodflödet i hästens ben. När man använt lindor ett par gånger så lär man sig hur hårt de ska sitta.
 
Sv: Linda

Man kan linda av olika orsaker.
Det finns arbetsbandage, stallbandage, galoppbandage, transportbandage och säkert flera andra sorter...
Alla används av olika skäl och det finns säkert lika många varianter av lindning som det finns ryttare.

Det viktigaste (enligt mig) när man lindar är;

Att se till att bandaget ger ett jämt tryck över hela ytan. (därför bra att använda padd)

Att lägga lindan på rätt håll-. Ska föröka förklara; från utsidan på benet ska lindan gå bakåt när man lindar. (Lägg lindan så att den går bakåt på skenans utsida)
Om det är så så åker inte lindan in under magen lika lätt om den går upp och alltså blir det svårare för hästen att trassla in sig i den.
plus att man inte drar åt lika mkt över böjsenan.

Jag undviker gärna väldigt elastiska lindor för att det är så lätt att det blir så hårt.

Tänk också på aatt aldrig lägga skarven på lindan (när du börjar) på senorna på baksidan av benet.De är känsliga och tar skada av det.

Om jag hade varit du så hade jag haft någon med mig som iaf lindat en del.
Felaktig lindning kan faktiskt skada så man får vara lite försiktig.
sen är det bara att öva utav hel*ete;)
 

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
836
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Botkyrka RS är en ridskola av bästa märke som nu belönas med Svenska Ridsportförbundets kvalitetsmärkning. - Det betyder jättemycket för...
Svar
0
· Visningar
92
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fredagseftermiddagen bjöd på spänning när den första femstjärniga klassen gick av stapeln på Stockholm stadion. Av de 43 startande...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De svenska hoppryttarna är bland de bästa i världen just nu och i sommar är det dags för OS i Paris. Hippson har pratat med Linda Heed...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp