Linda varje dag farligt eller inte?

Penny_Lane

Trådstartare
JAg har en 7 årig hopphäst som jag så gott som jämt använder lindor på. Anledningen är att personalen inte sätter på damasker eller dylik innan han skall i hage och dessutom är detta en klumpeduns av stora mått. Finns det nått och slå sig på är han på det inklusive sina egna fötter. Han har dunkat upp ett stooooooort överben på ena frambenet osv. Ni förstår situationen.

Nu kommer frågan. Han är ofta svullen i benen utan lindor och har sedan en tid tillbaka lltid gått med sk.. Back on track paddar. NI vet dom som värmer. Hur farligt är det att alltid vara lindad?! Blir han svagare tar benen skada vad tycker ni?

Hur länge går hästen i hagen då?

Köp senaste Hästfynd och läs om bl.a. lindors effekt på benen.. Mkt intressant artikel!!!

hej :D

det sägs att benen försvagas av att alltid gå lindade.
den tappar sin effekt vid lindning etc.

däremot OM det stämmer vet jag inte.

Är han svullen om benen om mornarna? goddag, det är nog alla hästar! De är som bekant inte gjorda för att stå inne i en box... min hästs ben är alltid mycket tjockare på mornarna. Hur mycket går din häst ute? Kanske är benen finare om han får gå ute mer?

Om du börjar att linda hästen natt så bör du fortsätta göra det! Det är inte bra att sluta helt plötsligt. :D

Det där stämmer då verkligen inte! Bara för att det inte är onormalt att en häst svullnar över natten, så betyder ju inte det att det är bra..... :smirk:Dessutom så finns det skillnad på svullnad och svullnad, liite kanske det är okej att dom fyllar, men inte så att benen ser tjocka ut.

Tror inte hon menade att det är bra, bara att de flesta hästar blir mer eller mindre "stabbiga" i benen när de står inne.

Har själv ett 18-årigt hbl som ser ut som stolpar i benen på morgonen men efter några timmar i hagen är han som vanligt.

Själv resonerar jag så här: En häst ska kunna vara utan lindor nattetid efter lätt-normalt(skogstur, motion i alla tre gångarter, lätt dressyrpass) arbete.
Medelhårt arbete (hårdare ridning ute, dressyrträning)= värmelindor för att öka cirkulationen och förebygga skador. Hårt arbete (hoppträning, intervallträning, flera dagars dressyrträning typ kurser)= kyllera + tidningspapper och lindor alternativt liniment + lindor.

Principen är samma som med täcken, har du vintertäcke på hästen när det är 10+ så har du inget att lägga på den när det är -20...

vad gäller lindor i hagen p g a drullig häst så är det ju en knepig situation (har haft en "snubbelpelle" själv så jag vet hur det är) men ju mer man "daltar" med skydd och lindor desto klumpigare brukar hästarna bli... :crazy: samtidigt är det aldrig roligt med skador. :(
Hästar är ju dock födda med fyra ben och brukar faktiskt klara av att gå på dem oxå ;)

En annan sak att tänka på så här års är att lera innanför skydd och lindor kan ställa till besvär...
Tror inte heller att det är hälsosamt för hästar att alltid vara "instängda" i täcken och lindor, de måste ju få lufta ibland...
Bara lite tankar, kanske inte till nån större hjälp :crazy:

jaså?? finns det hästar som inte alls blir tjocka om benen av att stå inne en hel natt?
Nä förstås det tänkte jag inte på, svullen är väl olika "illa" beroende på var det är..

Om det bara är på natten och om du inte lindar för hårt så är det nog ok.

Att ha lindat bara på natten tex tycker jag är ok, men då man har lindoran på dygner runt vet jag inte... :crazy: På travaran i det stallet vi stod innan hade dom dygnet runt... :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka