Linda på blöta ben?

G

Gabriel

Nån som har tråkiga erfarenheter av att linda på blöta/fuktiga ben? Jag har lärt mig att det kan "bränna" om man gör det..?

Pga våra leriga hagar måste jag spola benen nästan varje dag, och då hinner dom inte alltid torka till 100% innan jag måste linda.

Lindar oftast frambenen när jag ska rida, elastiska lindor med fleece närmast benet, och han har alltid BoT på natten på alla fyra benen.

Har aldrig märkt nått konstigt...
Vad säger ni?

Sv: Linda på blöta ben?

Brukar också linda på fuktiga ben, men drar inte åt lika hårt. Varför vet jag inte..
Men har jag spolat benen innan så torkar jag dem med handduk så de inte är helt blöta, utan bara lite fuktiga.
Har aldrig märkt nåt, merän att det kan klia lite efter man tagit av dem.

Borde väl inte bränna direkt, men varmt + fuktigt kan irritera huden och ger dessutom en utmärkt miljö för bakterier och svampar som kan utnyttja situationen och orsaka en hudinfektion.

Låt benen torka innan du lindar dem.

jag brukar använda bomull istället för paddar när jag inte har tid och vänta på att benen ska torka.. har fått för mig att det blir mer luft imellan då, men jag vet inte kanske bara nått jag har hittat på :angel: :D ;)

Borde väl inte bränna direkt, men varmt + fuktigt kan irritera huden och ger dessutom en utmärkt miljö för bakterier och svampar som kan utnyttja situationen och orsaka en hudinfektion.

Låt benen torka innan du lindar dem.

Precis vad jag tänkte på.

Du tog mina ord :devil:

;)

Liknande trådar

Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 698
Senast: jarnroos
·
Hästvård Hej! Nu är det så att jag måste fråga, efter att ha läst en hel del trådar om det här med att linda hästarnas ben både vid ridning...
2
Svar
22
· Visningar
2 026
Senast: Precious
·
H
Hästvård Har hört att det ska vara skadligt att linda benen med elastiska lindor. Att det hästen ska vara lindad med fleecelindor när de är...
Svar
8
· Visningar
3 355
Senast: Ellyne
·
Hästvård lite frågor... kan man ha kylbalsam under nattlindor? eller är blue lotion bättre? får man linda ben som är blöta av vatten får...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka