Linda över linda?

Hej! Jag har idag Back on Tracks snabbandage i transporten och under det boots på alla fyra. När jag åker och tränar så brukar jag linda benen under för att vara klar inför träningen. Nu blir det storhäst och jag tänkte köpa paddar och linda i transporten då jag ändå gör det på nätterna (onödigt att köpa både och). Hur gör jag då med mina lindor, haha :D linda över linda? Hur gör ni? Transportskydd är troligtvis inte aktuellt

Första året jag var tävlingshästskötare åt en hoppryttare, så hade hon träingsbandage på, på träningarna och inför lastning, lindade vi "nattbandagen" långa fleeceunderläg och långa yllelindor utanpå detta vid kortare transporter, till dess att hon fick råd att köpa riktiga transportskydd.

Jag har tillhört dem som lindat och haft transportskydd över. På senaste unghästen upptäckte jag att "less is more". Dressyrskydd på, som jag sedan även tränar i, samt boots under färden. Helt plötsligt står hästen mer stilla, kliver på fortare och är lättare att hantera på träningsplats. Bara att riva av bootsen vid träningsplats och lättare att få på bara dessa när jag sen ska hem.
Jag kommer nog aldrig mer att använda transportskydd.

Jag har tillhört dem som lindat och haft transportskydd över. På senaste unghästen upptäckte jag att "less is more". Dressyrskydd på, som jag sedan även tränar i, samt boots under färden. Helt plötsligt står hästen mer stilla, kliver på fortare och är lättare att hantera på träningsplats. Bara att riva av bootsen vid träningsplats och lättare att få på bara dessa när jag sen ska hem.
Jag kommer nog aldrig mer att använda transportskydd.

Precis detta har ju många anammat alltmer senaste decenniet - ffa utifrån hur mycket det konstaterats att hästarna blir för varma/störda av för mycket skydd i samband med transport .
Professionella transportfirmor vägrar skydd på hästarna pga just dessa anledningar.

Jag vill ha lindor när jag åker och tränar för att stabilisera senorna :) Tror det får bli så att jag gör så och köper ett par transportskydd att ha över lindorna när jag ska iväg och träna :D sedan får det bli nattbandage när jag åker längre. Jag tävlar dressyr på hög nivå så jag har också blivit ordentligt drillad med att linda rätt :D
En nackdel med att hästen ständigt får stå med stödbandage i box och tränas med stödbandage är att det faktiskt riskerar att kompensera för mycket vilket gör att musklerna minskar sin roll - dvs motsatt effekt från vad man önskar.

Precis detta har ju många anammat alltmer senaste decenniet - ffa utifrån hur mycket det konstaterats att hästarna blir för varma/störda av för mycket skydd i samband med transport .
Professionella transportfirmor vägrar skydd på hästarna pga just dessa anledningar.
Detta var ej vad jag frågade om. Har du inget svar på min fråga så skriv inte tack. :)

Detta var ej vad jag frågade om. Har du inget svar på min fråga så skriv inte tack. :)
Korrekt, det var ej vad du frågade om, men du fick ett högst relevant svar i diskussionen om skydd i transport.

Det du och alla andra trådstartare får tänka på att vi sitter inte här för att besvara dina högst personliga trådar, utan att den diskussion som förs även kommer att läsas av många andra som har snarlika funderingar. Det kräver att man kan diskutera lite bredd och bakgrund till de råd som ges. Och fakta. Och erfarenheter.

Vill du ha svar om du kan ha transportskydd eller paddar över lindor så Ja. Det KAN du. Är det att rekommendera? Nej. Och några motiv har du fått presenterade ovan. Jag har läst studierna bakom en del av dem. Rekommenderas.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Hej, jag har idag ett par equilinepaddar som stallbandage när min häst ska åka långt eller står stilla mycket (boxvila pga hovproblem...
Svar
1
· Visningar
785
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII