Linda över linda?

Tuva

Trådstartare
Hej! Jag har idag Back on Tracks snabbandage i transporten och under det boots på alla fyra. När jag åker och tränar så brukar jag linda benen under för att vara klar inför träningen. Nu blir det storhäst och jag tänkte köpa paddar och linda i transporten då jag ändå gör det på nätterna (onödigt att köpa både och). Hur gör jag då med mina lindor, haha :D linda över linda? Hur gör ni? Transportskydd är troligtvis inte aktuellt

Hej! Jag har idag Back on Tracks snabbandage i transporten och under det boots på alla fyra. När jag åker och tränar så brukar jag linda benen under för att vara klar inför träningen. Nu blir det storhäst och jag tänkte köpa paddar och linda i transporten då jag ändå gör det på nätterna (onödigt att köpa både och). Hur gör jag då med mina lindor, haha :D linda över linda? Hur gör ni? Transportskydd är troligtvis inte aktuellt

Jag skulle ha låtit hästen åka i bara lindorna + boots om den står hyfsat snällt i transporten. Annars lindat (om inte transportskydd var aktuellt) och linda för ridning när man kommit fram. :)

Är så otroligt rädd för skador bara :o sen är det ju så nedrans skönt att ha lindorna på redan på plats

Vi lindar med paddar och sen boots runt om när vi åker med travhästen och hon åker rätt långt minst 1 timme varje gång hon ska tävla ;) No problemas!

För mycket skydd kan göra hästen varm, obekväm och trängd i transporten. För mycket värme har man ju också visat vara mindre bra för senorna. Bot är bra vid skador som ska rehabiliteras, och vid uppvärmning/träning. Med det sagt, så hade jag lindat - och då kan du ju använda något högre paddar (som är så modernt på dressyrhästar nuförtiden över halva knät) och sätta på boots på hovarna. Hade inte lindat på linda, helt onödigt.

Jag åker oftast i dressyrskydd(med hårt skal sas inuti) och boots.

Åker jag och tränar har det hänt att jag åkt med lindor bara eller under skydden.

Min häst står dock lugnt och jag har genom jobb på travet som yngre drillats hårt i att linda så det håller.

Hur menar du ? Linda över Linda ? :confused:

Jag har aldrig ”rena” transportskydd på min häst i trailern . Har boots och benskydd fram och lindar bak samma som sen ridas /tränas med . Min häst står lugnt i trailern ser ingen som helst anledning att klä på extra transportskydd .

För mycket skydd kan göra hästen varm, obekväm och trängd i transporten. För mycket värme har man ju också visat vara mindre bra för senorna. Bot är bra vid skador som ska rehabiliteras, och vid uppvärmning/träning. Med det sagt, så hade jag lindat - och då kan du ju använda något högre paddar (som är så modernt på dressyrhästar nuförtiden över halva knät) och sätta på boots på hovarna. Hade inte lindat på linda, helt onödigt.
Linda på linda var bara ironiskt ;) jag ville veta hur andra gör. Jag lindar med nattpaddar när jag ska åka iväg men när man ska åka iväg på träning så ligger det sällan så långt bort att hästen dör av att ha ett par träningslindor + transportskydd på sig i transporten...

Jag åker oftast i dressyrskydd(med hårt skal sas inuti) och boots.

Åker jag och tränar har det hänt att jag åkt med lindor bara eller under skydden.

Min häst står dock lugnt och jag har genom jobb på travet som yngre drillats hårt i att linda så det håller.
Jag vill ha lindor när jag åker och tränar för att stabilisera senorna :) Tror det får bli så att jag gör så och köper ett par transportskydd att ha över lindorna när jag ska iväg och träna :D sedan får det bli nattbandage när jag åker längre. Jag tävlar dressyr på hög nivå så jag har också blivit ordentligt drillad med att linda rätt :D

Hur menar du ? Linda över Linda ? :confused:

Jag har aldrig ”rena” transportskydd på min häst i trailern . Har boots och benskydd fram och lindar bak samma som sen ridas /tränas med . Min häst står lugnt i trailern ser ingen som helst anledning att klä på extra transportskydd .
Linda över linda var mest ironiskt ;) iom att jag lindar i vanliga fall i transporten men när jag åker och tränar så vill jag ha hästen färdiglindad och något över för att hålla rent och skydda :p

Jag vill ha lindor när jag åker och tränar för att stabilisera senorna :) Tror det får bli så att jag gör så och köper ett par transportskydd att ha över lindorna när jag ska iväg och träna :D sedan får det bli nattbandage när jag åker längre. Jag tävlar dressyr på hög nivå så jag har också blivit ordentligt drillad med att linda rätt :D

Du kan aldrig stabilisera senorna med ridbandage/stallbandage. De enda lindor som ger stabilitet(dvs begränsar ledens rörlighet) är de i hårt neoprenaktigt material. Som du lindar betydligt hårdare med en vi dressyrfolk gör med våra ridbandage.

Varför tror du senorna behöver stabiliseras vid dressyr?

Du kan aldrig stabilisera senorna med ridbandage/stallbandage. De enda lindor som ger stabilitet(dvs begränsar ledens rörlighet) är de i hårt neoprenaktigt material. Som du lindar betydligt hårdare med en vi dressyrfolk gör med våra ridbandage.

Varför tror du senorna behöver stabiliseras vid dressyr?
Enligt min veterinär så stabiliseras senor och leder betydligt mer med ett par lindor än med ett par vanliga benskydd. Ett råd som jag litar på. Jag har aldrig sagt att senorna behöver stabiliseras just vid dressyr? Nu var detta inte vad jag frågade efter.

Jag har valt att rida med lindor för att jag endast ser fördelar med det och så länge man kan linda korrekt så ser jag inga nackdelar.

De få gånger jag haft lindor till borta träning så har hästen åkt naken dit och så har jag lindat i transporten.
Jobbat i flera tävlingsstall nu och de enda som haft höga transportskydd över ridskydd/lindorna var ngn överbeskyddande ägare (som då typ bara skulle skydda de fina nya ridskydden i transporten).
Tävlingshästarna har antingen fått åka nakna eller med de skydd de ska ha på sig, de blev dock lindade på hemvägen med back in track. Ett fåtal hade transportskydd ( av ca 80 hästar kan jag komma ihåg 5st) men det var då bara när man kom ihåg att just dessa var ordentliga klantarslen eller att ägaren ville ha transport skydden på.

Så ser ingen mening öht att ha skydd över ridskydden.

De få gånger jag haft lindor till borta träning så har hästen åkt naken dit och så har jag lindat i transporten.
Jobbat i flera tävlingsstall nu och de enda som haft höga transportskydd över ridskydd/lindorna var ngn överbeskyddande ägare (som då typ bara skulle skydda de fina nya ridskydden i transporten).
Tävlingshästarna har antingen fått åka nakna eller med de skydd de ska ha på sig, de blev dock lindade på hemvägen med back in track. Ett fåtal hade transportskydd ( av ca 80 hästar kan jag komma ihåg 5st) men det var då bara när man kom ihåg att just dessa var ordentliga klantarslen eller att ägaren ville ha transport skydden på.

Så ser ingen mening öht att ha skydd över ridskydden.
Jag är tyvärr en sådan som vill skydda mina skydd lite :crazy: så länge som hästen inte tar någon skada av det så ser jag ingen anledning till varför inte. Transportskydd är jag egentligen inget fan av. Jag vill helst linda i transporten.

Har också jobbat endel i tävlingsstall men hästarna åkte sällan så kort så de hade lindor under för ev träning. De åkte ofta iväg ett par dagar för träning istället.

Hon har specifika paddar för transport lindor och andra hemma i boxen :D dom hon har i transporten nu skulle jag utan problem Linda min ponny med vid träning :up:

Jag lindar med de lindorna och paddarna jag ska rida med, och sedan sätter jag transportskydd över. Min häst är lite stökig att åka med, så jag vill inte försöka linda benen när vi har kommit fram utan jag föredrar att göra det hemma i lugn och ro. Samtidigt vill jag inte att han skitar ner eller råkar dra upp lindan i transporten, så därav har han skydden utanpå :)

Jag lindar med de lindorna och paddarna jag ska rida med, och sedan sätter jag transportskydd över. Min häst är lite stökig att åka med, så jag vill inte försöka linda benen när vi har kommit fram utan jag föredrar att göra det hemma i lugn och ro. Samtidigt vill jag inte att han skitar ner eller råkar dra upp lindan i transporten, så därav har han skydden utanpå :)
precis så jag tänker också! Min är superlugn men linda vill man ju helst göra när de står blixtstilla. Får köpa ett par transportskydd helt enkelt och bara ha över lindor tror jag :D tack för ditt svar!

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
800
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Hej, jag har idag ett par equilinepaddar som stallbandage när min häst ska åka långt eller står stilla mycket (boxvila pga hovproblem...
Svar
1
· Visningar
785
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII