linda istället för transportskydd

PrittePuff

Trådstartare
hur gör man det?
inte som stallbandage
behöver man speciella paddar?
extra långa lindor?

nån som har bild på hur det ska se ut?

Sv: linda istället för transportskydd

de finns transportskydd som man lindar på, ser ut som stora paddar.
däremot så borde man ha lite längre lindor kanske än dom vanliga 4m?

Senast ändrad av en moderator:

finns väl transportpaddar tror jag, sen skulle jag sätta på boots, är ofta där hästen trampar sig spec. om de har broddar på sig...

Vi lindar alltid hästarna när de skall ut och åka!
Vi lindar då med paddarna lång ner, allså så att de nuddar golvet baktill, och så lindar vi ner över kotorna och nästan ner till kronranden och upp igen!

Hoppas det inte blev för rörigt....? (har ingen bild)

Det finns paddar att köpa som är formade som transportskydd.

Själv använder jag vanliga paddar men som är lite längre än de jag har till ridning (nuförtiden back on tracks 40 x 50, men det finns även av dem speciella till transporten).

Lindar sedan så att jag precis går förbi kotan (men det får inte bli så löst så att lindan glider, därför måste övre delen av lindan fortfarande nå om kotan. Padden sticker då fortfarande ut en del nedanför och täcker en bit av hoven.

Sedan sätter jag på boots (lyfter på padden så att den hamnar utanför bootsen).

Båda mina hästar hatar transportskydd så jag lindar alltid. När jag använde transportskydd satte jag även då på boots under för de lyckades alltid hasa upp skydden.
Men sedan jag slutade med transportskydden så står de extremt stilla i transporten så det räcker länge med det skydd som lindorna + bootsen ger.

Jag lindar alltid vid transport, inga transportskydd kom nära varken min nuvarande eller förra häst:p

Jag har iofs alltid stora back och track paddar under men det duger väl med stora och tjocka vanliga paddar också. Lindar alltid ner över hela kotan och en bit ner mot karleden och sedan upp mot framknä/has.

+ Boots på alla fyra såklart.

19550343.jpg

En bild... Använder höga paddar under

Använder Equilines tjocka paddar och vanliga stallindor på 4 m. Känner dock att det är dags att köpa bättre stallindor då de börjar bli slitna.
Har även boots runtom. Föredrar lindor då jag upplever att transportskydden inte alltid sitter bra på alla hästar utan man får ha olika till olika hästar. Så lindor är smidigast enligt mig.

Tyvärr ingen bild. :( Kan nog ordnas.

jag brukar linda vid kortare sträckor med extra höga paddar, börjar uppe och lindar upp-ner-upp använder 4.5m lindor.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Fiorano
·
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
3 262
Senast: Sel
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka