Linda dessa lindor...

kicki71

Trådstartare
Det har nog varit uppe nån "liknande" tråd, men jag funderar på varför endel lindar sina lindor så högt upp.
Har sett exempel där det är lindat nästan över halva knäskålen(fram) och liknande upp till hasleden(bak).

Är det av någon särskild anledning?

Hästen har inte sett besvärad ut av det, och det har i övrigt sett bra ut, men kan det inte kännas "låst" på nått sätt...
Eller är det bara min egen klaustrofobiska sida som kikar fram :confused:
Lindar själv hästens ben vid träning men dock inte lika högt/lågt. :)

jag har fått lära mig (rätta mig gärna om jag har fel) att linda hästen kotan och upp på skenbenet(?)! Lindar man högre borde det ju hämma hästens rörelser(?) och tar man inte med kotan får man ej det stödet som lindorna är till för. Dessutom ska man börja på mitten gå neråt och avsluta överst med mer "tryck" på nedre delen(?)

Nu ser man inte så bra... Här ser man lite bättre.. Här var det lite lägre...

Anledningen till att linda på detta viset är att man får hästens ben att se längre ut, väldans praktiskt faktiskt ;) det stör inte hästen på något vis, eller hur mycket ska din häst vrida runt och slänga med knäna?
Jag är så gott som allergisk mot folk som lindar på annat vis, tycker det är så fult när man inte kommer upp över skenbenet, då kan man lika bra använda enbart skydd.

Jag kan inte göra annat än att hålla med dig till 100%! Jag lindar alltid en bit upp över knät. De flesta lindor är ju typ 4 m och det blir lite knöligt på benet annars tycker jag. Och så är det snyggare! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 741
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 149
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 282
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur