linda benen lite ibland vid ridning.. fel eller?

Sv: linda benen lite ibland vid ridning.. fel eller?

Jo, det kan man veta om man har jobbat i toppdressyrstall både i Sverige och utomlands. Hästarna går alltid med lindor. Inget konstigt med det.

Det är väl jättestor chans att exakt ALLA rider med lindor, men att med säkerhet säga att varenda ryttare på elitnivå alltid lindar.. det är ganska stor skillnad mellan ALLA och i STORT SETT alla :)

men du har väl inte varit i alla länder ..

Det är väl jättestor chans att exakt ALLA rider med lindor, men att med säkerhet säga att varenda ryttare på elitnivå alltid lindar.. det är ganska stor skillnad mellan ALLA och i STORT SETT alla :)

men du har väl inte varit i alla länder ..

Spelar kvittar om det är alla eller om det är 90%. Är hästarna mer eller mindre halta av sina lindor för att du är duktig på att märka ord?

Vad har författaren som källa till denna text? Finns ingen vetenskaplig text som hade kunnat skrivas på detta vis utan riktiga referenser. Jag blir också skeptisk till att författaren antar att man lindar för att stasa hästen? Jag tror inte ens att det är fysiskt möjligt att stasa med fleecelindor och padd? Men det hade verkligen varit intressant att ta del av en riktig undersökning om vad som rent fysiskt händer i benet när det är lindat:). Men jag tror inte på författarens hypotes utan konkreta bevis.

Visst kan du använda dom:). Jag använder bara Eskadron, både paddar och lindor. Google and you shall find:D.

Hiltrud Strasser. Jag har själv inte läst boken, men antar att innehållet är något vinklat utifrån den hästhållning som är optimal enligt Strasser. Men samtidigt, anatomi är ju densamma oavsett, och när jag läser känns det logiskt, att det bör fungera så i och med att hästens ben faktiskt ser ut så.

OT, grattis till det 10100e inlägg ;)

Oki, är det Strasser som skrivit det så tar jag ännu längre avstånd från det;). Oh my, vad den tanten har idéer:eek:!

(Tackar, hänger alldeles uppenbart för mycket på Buke:D)

Rider alltid med benskydd fram, bak om de stryker sig. Vet jag att jag ska "långtrava" eller "långaloppera" på hårdare väg brukar jag linda frambenen. Ridlindorna jag använder brukar vara de elastiska, med en tunnare padd under, så jag kan linda benen för att ge stöd åt senor etc...

Jag rider olindat med bara strykkappor/senskydd på alla typer av underlag i alla typer av gångarter, varierar farten bara....

Jo idéer har hon, men hade jag fått välja hade jag gärna följt hennes linje. Men det kryllar ju inte utav lösdrifter kring Mrf precis. Varför är du oförtjust i henne?

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=25558
http://www.hastmagasinet.com/newsItem.aspx?id=8921

Utdrag från Wikipedia

Undersökningar av vildhästar har skett och en del personer har från det utarbetat sätt att verka hoven utan användning av hästsko. Vanligaste metoderna utan hästsko är AANHCP (den svenska organisationen heter SANHCP) och Strassermetoden. Strassermetoden innebär möjligen att hästar ibland verkas så att det blöder och att man utsätter en sulöm häst för vasst grus, i syfte att härda hoven.

Strassermetoden medför enligt en rapport från Djurskyddsmyndigheten risk för att drabbade hästar utsätts för djurplågeri, varför Sveriges Veterinärförbund tar avstånd från att metoden används av veterinärer. Strassermetoden är enligt Sveriges Veterinärförbund en kontroversiell hovverkningsfilosofi, utan vetenskaplig grund. Flera instanser har rapporterat om negativa konsekvenser för enskilda hästar som verkats/behandlas av utövare av denna och andra barfotametoder. [1]

Precis som Popcornplayer visar i hennes citat från åsikter om Strassermetoden blir jag skeptisk till hennes brist på att se hästen som individ. Ex att ALLA hästar ska kunna härdas och vara barfota. Jag köper inte det, man får se till vad den enskilda hästen mår bäst av.

Jag hade mitt sto på lösdrift här uppe när hon var dräktig:). Så visst finns det bra lösdrifter här! Vet åtminstone ännu en som är bra.

Spelar kvittar om det är alla eller om det är 90%. Är hästarna mer eller mindre halta av sina lindor för att du är duktig på att märka ord?

nej sa jag någonsinn att hästarna är mindre halta för att jag märker ord? ta i lite mer va ;)?

Jag har förstått att verkningen går för fort fram och är ganska brutal. Men innebär det att hon har fel i lindfrågan?

Okej, det förstår jag.

Jag känner inte till någon som har, men då finns det alltså.

Jajemän:). Om du dessutom har ett sto (helst islänning) vet jag en ledig plats i Vattjom;).

Vad det gäller Strasser så hade jag velat ha riktiga belägg för att se att hennes teori med lindningen skulle stämma. Enligt hennes teori skulle alla lindor stasa, vilket hade inneburit att blodcirkulationen skulle minska istället för att öka. Och det känns helt främmande för mig.

Har varken sto eller islänning, blir dessutom lite fel sida utav bron tyvärr.

Jag hade gärna också fått mer vetenskaplig fakta, men särskilt fleece känns för mig väldigt stumt, och jag kan absolut tänka mig att det blir såpass stumt att det " stryper " blodtillförseln. Senan däremot har jag ingen koll alls på.

Jag upplever att man blir mycket starkare & på så sätt "drar åt" hårdare med en elastisk linda, därav borde det vara "säkrare" med en stum linda, ex. fleece. Om du är med på vad jag menar.
Det är bara till att prova med en elastisk kontra en fleece runt sin arm/sitt ben, den elastiska spänner mycket mer. Iaf med mina erfarenheter... (Lindar ju numera mest på folk, men ändå..) ;)

Jag förstår, men blir det inte annorlunda för hästen ändå med tanke på att den saknar muskler där lindan sitter? Såvitt jag vet så ger den elastiska ändå visst utrymme för blodkärl att vidga sig och möjliggör en ökad blodcirkulation, vilket den stumma fleecen inte gör. Utan det blir istället väldigt tjockt och kompakt alltihopa?

man blir mycket starkare & på så sätt "drar åt" hårdare med en elastisk linda,

Det är ju därför det är så viktigt att man lär sig att linda, och inte bara läser på och sedan provar lite själv.

Själv upplever jag att en stum linda måste dras åt hårdare för att sitta kvar, men då använder jag stickade akryllindor och aldrig fleece, som ju faktiskt är lite, lite elastiska.

Nu ska man ju inte jämföra hästar med människor, men prova linda ditt eget ben med elastisk resp. fleece med pad på ditt eget ben för att känna hur det känns:). Jag brukade linda mina egna ben när jag hade problem med benhinnorna förr. Fleecelindor gav ett bra stöd och värmde en del.
155802_1588488644028_1590181870_1283655_8363060_n.jpg

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 180
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar