linda benen lite ibland vid ridning.. fel eller?

Sv: linda benen lite ibland vid ridning.. fel eller?

De ska ju täcka hela området du tänkt linda och ha tillräcklig "stuns" för att fördela trycket från ojämnheter.

Jag har haft filtpaddar från Börjes som har varit bra, kanske 5 mm tjocka. Lagom skydd utan att bli klumpiga, men tyvärr säljs de inte längre.

Alltför tunna paddar gör inte eitt jobb bra, men även materialet spelar in. T.ex. funkar neoprene bra fast de är ganska tunna.

Jag använder mig av Mias fleecepaddar och jag tycker de är mycket smidiga att linda med.

Filt är ett okej material då?
Neopren tål min häst inte :( Krångligt!
Jag får ut och spana och se vad jag hittar!

Det har de säkert, de burkar ha det mesta :) I annat fall finns det stort utbud av paddar i välsorterade hästaffärer, så det är bara att välja och vraka :)

De brukar dessutom ha vett att krydda priset lite för den där filttrasan, genom att sätta en tjusig logga på :angel:
:D

Men man kan ju inte veta att ALLAAAA dressyrryttare på hög nivå ALLTID rider med paddar när de tränar hemma osv. Kanske ALLTID när de visas i tv, fotas sov. Men ingen här kan veta om de inte laggt ner sjukt mkt tid på det... Så ...

Jo, det kan man veta om man har jobbat i toppdressyrstall både i Sverige och utomlands. Hästarna går alltid med lindor. Inget konstigt med det.

Varierade underlag stärker benen, hur kan folk ha missat det?

Jag påstod inte att hästar blir halta av att gå i ridhus, jag påstår att hästar tenderar att inte hålla i längden, om den bara utsetts för en typ av underlag (vi vänder på det), endast hårda grusvägar och sedan helt plötsligt in i ett mjukt ridhus varje dag i stället.

Nu är vi långt från ämnet. Hästen blir troligen lika halt av att bara gå på grusvägar som att bara gå i ridhus. Men om vi ska tillbaka till dressyrryttarna som rider BRA och mest sitter i ridhus-de sitter inte och rider sönder sina hästar för det. ...och inte går hästarna heller sönder för att de är lindade.

Snattar tråd och knapp

Hur pass mycket behövs egentligen under lindorna? Dvs hur tjock behöver padden vara, och vilken typ av material är det bästa?
Funderar på att skaffa back on track paddar, men de kostar ju en hel del (och jag som bara lindar ben kanske en gång i månad, njaa det ska väl inte behövas).
Räcker det med en liten filtbit?

Det ænda jag inte skulle køpa något mer ær latexpaddar de var så jobbiga att de åkte i sopptunnan efter en anvændning.
Jag tycker de billiga slæta varianterna fungerar utmærkt.

Snattar tråd och knapp

Hur pass mycket behövs egentligen under lindorna? Dvs hur tjock behöver padden vara, och vilken typ av material är det bästa?
Funderar på att skaffa back on track paddar, men de kostar ju en hel del (och jag som bara lindar ben kanske en gång i månad, njaa det ska väl inte behövas).
Räcker det med en liten filtbit?
Du kan köpa paddar överallt och de är billiga och väl värda sina pengar.
Själv har jag ett par som smuts, hö och halm inte fastnar på, alltså inte fleece liknande paddar utan de ska vara lätta att borsta av så att det inte irriterar hästen. :)

Haha, jag skulle nog påstå att de som har tyngst namn i sporten och rider sina hästar lindade ALLTID har paddar under, det är inget extra jobb för dem - de personal ;) Jag har varit sådan personal på fler än ett ställe och det är alltid paddar under lindor.

TS, om du vill linda din häst för att se snygg ut och känna dig lite extra fin så gör det utan dåligt samvete, om du är osäker på hur man lindar bra/korrekt etc så be någon visa dig. När man fått in snitsen så är det superenkelt och går minst lika fort som att dra på ett gäng skydd.
Lindar man på rätt sätt så sitter lindorna bra oavsett om du är i paddock eller ute i skogen, däremot så kan ju en häst ALLTID spralla till och försöka sätta knut på sina ben så att de ev. kan fastna och gå upp men det är ju något man får avgöra själv.
Om man bara ska rida på vägar etc så kan man lika väl rida med lindor i skogen, ska man in på stigar och rida i snår kanske man väljer skydd istället.
Se till att hitta lindor du tycker känns bra och enkla att linda med och använd bra paddar under, jag föredrar Mias RS fleecepaddar (eller TIB-Horse som är identiska) och Eskadrons climatexpaddar.

Fast det finns ingen konkret forskning som stödjer det ryktet. Har också hört det ryktet, men tror faktiskt inte en sekund på det. Verkligen a-l-l-a dressyrhästar på toppnivå arbetas alltid lindade och deras ben håller uppenbarligen;).
Fast jag tror faktiskt att de lär ut det på hästmassageutbildningen på Axelssons så det bör ju rimligtvis ligga någonting i det? :)

Fast jag tror faktiskt att de lär ut det på hästmassageutbildningen på Axelssons så det bör ju rimligtvis ligga någonting i det? :)

Hur skulle en liten tygbit under ridning försvaga hästens ben?

Det är ju inte så att man draråt för kung och fosterland.

Till TS.

Självklart kan du linda när du vill vara lite extra fin det gör jag ibland även vid uteritter.

Kram

Hur skulle en liten tygbit under ridning försvaga hästens ben?

Det är ju inte så att man draråt för kung och fosterland.

Till TS.

Självklart kan du linda när du vill vara lite extra fin det gör jag ibland även vid uteritter.

Kram
Det handlar inte om att dra åt för kung och fosterland utan det jag har hört är att om man hela tiden lindar benen så får inte sener/leder en chans att stärkas i sig själva, eftersom de inte används naturligt. Det är ju hela tiden något som stöttar upp. Det bästa är ju om hästens ben kan jobbas och bli starka som de är byggda, utan lindor som stöttar upp.

En lite drastisk/extrem jämförelse är när du har lindat en arm/ben på dig själv (eftersom jag själv går med lindad fot på grund av ett ledband som gått av så tar jag den jämförelsen). Jag har min fot/ankel lindad för att få mer stöd än benet har i sig självt. Eftersom lindan ger mer stöd (annars hade man ju inte behövt ha foten lindad, om lindans funktion inte var att ge extra stöd) så används ju inte lederna/musklerna på samma sätt som de hade gjort utan det stödet. Och just att det lärs ut på Axelssons (jag har en släkting som gått där) så bör det ligga något i det.

Jag talar alltså inte om exempel där hästens ben lindas ibland utan konstant lindande.

Måste också lägga mig i. :o ;)

Nej, jag tror inte heller det att lite fleece på benen ska påverka så mycket. Lindor har allafall jag, mest för att det är snyggt ;) men sedan för att skydda om hästen skulle stryka sig. Själv rider jag nästan alltid med lindade ben, oavsett vad jag gör och till och med i hoppningen går han med lindade bakben (Eskadron med climatexpadd) och det är enbart för att skydda om han stryker sig.

Fast "tror" och "rimligtvis" är inte samma sak som konkret forskning:p. Däremot så har åtminstone min veterinär berättat om en rapport som säger att lindor faktiskt inte ger något egentligt stöd för benen. Detta för att det är så mycket större kraft i ett travsteg än vad en liten fleecelinda nånsin kan klara att stödja upp. Jag har dock inte läst rapporten själv (och har inte hittat den på nätet).

Men jag köper inte argumentet att benen skulle försvagas av lindor vid arbetet. Senor och ligament arbeter ändå. Sen är lindor ett oslagbart skydd eftersom det skyddar hela skenen och senorna.

Jag rider som sagt alltid med lindor och använder Eskadrons Climatexpaddar och fleecelindor.

Det handlar inte om att dra åt för kung och fosterland utan det jag har hört är att om man hela tiden lindar benen så får inte sener/leder en chans att stärkas i sig själva, eftersom de inte används naturligt. Det är ju hela tiden något som stöttar upp. Det bästa är ju om hästens ben kan jobbas och bli starka som de är byggda, utan lindor som stöttar upp.

En lite drastisk/extrem jämförelse är när du har lindat en arm/ben på dig själv (eftersom jag själv går med lindad fot på grund av ett ledband som gått av så tar jag den jämförelsen). Jag har min fot/ankel lindad för att få mer stöd än benet har i sig självt. Eftersom lindan ger mer stöd (annars hade man ju inte behövt ha foten lindad, om lindans funktion inte var att ge extra stöd) så används ju inte lederna/musklerna på samma sätt som de hade gjort utan det stödet. Och just att det lärs ut på Axelssons (jag har en släkting som gått där) så bör det ligga något i det.

Jag talar alltså inte om exempel där hästens ben lindas ibland utan konstant lindande.

Hur mycket muskler hittar du i ett hästben?
Jag vet hur många jag hittade när jag skar i ett.

Att linda för att ge stöd åt en led behöver man linda så inte leden kan röra sig lika mycket och då behöver man linda både över och under den akuella leden och när man lindar ett hästben gör man inte det utan slutar vid halva kotleden.

Testa själv att linda antingen över eller under fotleden och lindan hjälper inte längre.

Kram

Knapp

Efter att ha läst denna text ( ur boken "Ett sunt hästliv" ) på nätet har jag börjat undra. Stämmer det? Själv kan jag tycka att ja, fleecelindor har denna effekt (vilket är vad jag ursprungligen lärt mig, därför ska de bara nyttjas som stallbandage) men att en elastisk linda inte har samma hämmande effekt då den är just det, elastisk. Någon med mer kunskap än mig kanske kan kasta ljus över saken?

Nedre delen av hästens ben består av ben, skinn, ligament, senor och blodkärl. Diametern hos blodkärlen är relativt liten när hästen är i vila. Benlindor, som av nödvändighet sätts på då hästen står still, har, förutom att trycka samman blodkärlen något, liten skadande effekt så länge hästen förblir stillastående. Men då hästen börjar röra sig och blodkärlen behöver vidga sig för att förse den nedre delen av benet och hoven med blod hindras cirkulationen av de åtdragna benlindorna.
Artärer som har kraftiga, stabila väggar påverkas mindre än venerna vars väggar är tunna och sladdriga som innerslangen i ett cykeldäck. Venerna utvidgas endast då blod trycks igenom dem, men under åtsnörande bandage kan de inte göra det och hos hästen finns det inte någon muskelvävnad där venerna kan ta utrymme (som hos människor) i den här delen av benen. Resultatet blir att blodet inte kan återvända upp genom benet i samma takt som det pumpas ner och venerna i regionen blir som ballonger (över tid kan det ge åderbråck).
När hästen är i vila ligger djupa böjsenan nära det timglasformade skenbenet. När benlindorna placeras runt benet då hästen är i vila trycks senorna något närmare benet. Då hästen rör sig börjar böjsenorna, som dras samman i varje steg, att med avsevärd kraft snärta mot bandaget. Kraften i slaget och skavandet (inte bara på böjsenan, utan också på andra senor och ligament) kan leda till kroniska inflammationer.
En benlinda kan knappast skydda senorna från kraften hos en skodd bakhov. Det borde vara vettigare att ta av skon och läka den deformerade bakhoven och på det sättet ta bort orsaken till problemet. När man betänker att en enda böjsena kan bära vikten av fyra hästar (den kraft som uppstår vid landningen efter ett hopp) borde det vara klart att den inte behöver något skydd om hästen används på ett vettigt sätt och tränas upp så att den kan anpassas och bli starkare av sig själv.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 180
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 398
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 119
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar