linda benen lite ibland vid ridning.. fel eller?

Tiger06

Trådstartare
jag tycker det är så otroooligt snyggt med svart sadel & träns till vitt schabrak och vita benlindor..

är det fel om jag tar på det vid någon ridning då och då? om man vill känna sig extra snygg någon gång ir så ? :O

tänkte mest om det är dåligt för benen att ha det på ibland..
för har hört att lindorna är för att stärka upp benen ir ngt liknande mest?

& går det bra och ha det när man rider ut också? då menar jag inte att jag ska rida i skog utan på större grusvägar bredvid skog.. det är ju som att rida i paddocken?

finns det olika sorters man kan ha vid ridning?

Sv: linda benen lite ibland vid ridning.. fel eller?

Självklart kan du linda lite då och då eller alltid om du vill:). Själv arbetas min häst alltid med lindor. Tänk på att du ska ha paddar under lindorna, man börjar linda uppe-lindar neråt-lindar upp pch fäster lindan uppe på skenan.

Jag föredrar fleecelindor, men en del gillar elastiska. Tycker dock att det är vanlligt att folk lindar för hårt med elastiska lindor.

Fast jag har hört något i stil med att det är bättre för hästens ben att gå utan eftersom det stärker benen/senor/leder för att de får arbeta själva, utan lindans stöd. Så jag hade nog inte rekommenderat att sitta och rida med lindade ben i onödan.

Att rida med lindor någon gång ibland är ingen fara, så länge du lindar på rätt sätt såklart. :)

Kalrt man får vara hur snygg man vill, även i skogen! :laugh:
Jag rider mycket bättre om vi är snygga och välmatchade...:angel:

Tänk bara på att lindor kan orsaka skador om de inte läggs på korrekt, så är du ovan bör någon som är duktig visa dig innan du använder dem. (Och tänk på att en som är duktig på att rida eller annat inte nödvändigtvis är duktig på att linda!)

Paddar ska alltid användas!

Självklart kan du linda benen ibland :) Var bara noga med att ALLTID använda paddar, även om det är fleecelindor :)

Fast jag har hört något i stil med att det är bättre för hästens ben att gå utan eftersom det stärker benen/senor/leder för att de får arbeta själva, utan lindans stöd. Så jag hade nog inte rekommenderat att sitta och rida med lindade ben i onödan.

Fast det finns ingen konkret forskning som stödjer det ryktet. Har också hört det ryktet, men tror faktiskt inte en sekund på det. Verkligen a-l-l-a dressyrhästar på toppnivå arbetas alltid lindade och deras ben håller uppenbarligen;).

Fast nu rids ju inte a-l-l-a dressyrhästar på toppnivå på varierat underlag heller, vilket jag antar att TS häst gör. Det är ju vida känt att en häst som i princip bara rids på preparetat ridhusunderlag inte håller om man helt plötsligt mest börjar rida i skogen. Och tvärt om.

Självklart kan du linda benen ibland :) Var bara noga med att ALLTID använda paddar, även om det är fleecelindor :)

Varför ALLTID paddar:confused:? Det beror ju i allra högsta grad på vilka lindor som används.

Fast nu rids ju inte a-l-l-a dressyrhästar på toppnivå på varierat underlag heller, vilket jag antar att TS häst gör. Det är ju vida känt att en häst som i princip bara rids på preparetat ridhusunderlag inte håller om man helt plötsligt mest börjar rida i skogen. Och tvärt om.

Vad har det med hållbarheten kontra använda lindor att göra?

Varför ALLTID paddar:confused:? Det beror ju i allra högsta grad på vilka lindor som används.

Nej, det gör det inte, det beror på att man lindar något i flera varv runt benet.

Är olyckan framme och lindan t.ex. går upp, så finns risk att hästen trampar på änden och lindan dras åt och ger ett punkttryck på en sena. Är man lite, lite ovarsam och får ett veck på lindan kan det också göra skada. Det behövs inte mycket för att sabba en sena, och läkningstiden är väldigt lång för såna skador.

Ja, jag vet att många "proffs" lindar utan, och att det finns lindor som marknadsförs som allt-i-ett, men samtidigt larmar veterinärer att senskador orsakade av felaktiga lindor ökat en hel del på senare år. Så, tja... :cool:

Har ett urklipp från Ridsport som är ett par år gammalt, där en veterinär uttalar sig, men kan tyvärr inte scanna det just nu.

Då har vi absolut inte samma åsikter/kunskaper om det.

jag har hittils aldrig sett ett par lindor som kan användas utan paddar. padden används främst för att lindans kanter inte skall ge tryck
alltid padd för min del

det är min åsikt/erfarenhet

Håller med de andra, klart du kan rida med lindor om du vill vara fin nån gång :) Jag lindar alltid när jag rider dressyr, det hör liksom till för att jag ska ha fokus på rätt ställe.

Vidhåller liksom pinky att det är viktigt att ALLTID ha padd under. Det har inte med materialet på lindan att göra, utan det faktum att det blir skarvar mot hästens ben.

Jag föredrar att alltid linda med fleece, det är så lätt hänt att elastiska lindor dras åt för hårt. Om du är osäker på hur man lindar korrekt är mitt tips att be någon som är duktig på det att visa. Jag vet inte hur mycket böcker och sånt jag läste för många år sen när jag skulle lära mig linda, ändå fick min tränare be mig göra om det flera gånger :o Men övning ger färdighet :)

"Vida känt" och konstaterad forskning är två vitt skilda saker. jag köper inte heller att det är "vida" känta att en häst som är van att gå i ridhus inte skulle hålla för att gå i skogen. Klart den gör-men det handlar om att rida vettigt och i balans även i skogen-som det gör med alla hästar om man ska ha dom att hålla.
Sen köper jag inte heller att dressyrhästar på toppnivå blir halt av att gå i ridhus. De hästar som blir halta av att gå i ridhus rider inte tillräckligt varierat och korrekt arbete där inne. Men hästen hade blivit lika halt i skogen med stor sannolikhet. Att hästar blir halta av ridning är för att de rids för dåligt och inte för att benen är lindade.

Men man kan ju inte veta att ALLAAAA dressyrryttare på hög nivå ALLTID rider med paddar när de tränar hemma osv. Kanske ALLTID när de visas i tv, fotas sov. Men ingen här kan veta om de inte laggt ner sjukt mkt tid på det... Så ...

Men alltid paddar har jag också lärt mig, nu är jag lite förvirrad. Tycker absolut du kan linda när du bara rider vanlgit :). Men om det ryktet med att det är dåligt att linda varje dag är sant/om det ligger någonting i det, så kanske du inte behöver linda hela tiden direkt.. :)

Varierade underlag stärker benen, hur kan folk ha missat det?

Jag påstod inte att hästar blir halta av att gå i ridhus, jag påstår att hästar tenderar att inte hålla i längden, om den bara utsetts för en typ av underlag (vi vänder på det), endast hårda grusvägar och sedan helt plötsligt in i ett mjukt ridhus varje dag i stället.

Snattar tråd och knapp

Hur pass mycket behövs egentligen under lindorna? Dvs hur tjock behöver padden vara, och vilken typ av material är det bästa?
Funderar på att skaffa back on track paddar, men de kostar ju en hel del (och jag som bara lindar ben kanske en gång i månad, njaa det ska väl inte behövas).
Räcker det med en liten filtbit?

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30