Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Vanliga stallbandage. Har tyvärr ingen erfarenhet utav bot.Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Benen blir inte vana vid och förstörda av att lindas. Det är en myt!
Jag lindar min häst när han har broddar, dvs hela vintern. Inte för att han är svullen men för att han är klantig och har fått allvarliga skador pga brodden. När sommarn kommer och lindorna åker av är han precis lika torr och fin i benen som han alltid varit från dag 1. Han är dessutom 19 år. Min gamla häst hade lindor periodvis, blev heller inte svullen av att vara utan. 28 år blev han.
Folk inbillar sig att hästen svullnar pga att den blivit bortskämd med lindor. Sanningen är att lindorna endast döljer ett symptom, cirkulationsbrist och slitage. Självklart svullnar benen när man då slutar linda.
Det finns mao inget medicinskt skäl att inte linda om man anser att hästen är i behov av det. Så sant man inte är en klåpare som inte kan linda, då är det bäst att skippa det.
Jag har snabb-bandage också men de används nästan aldrig. De är inte lika följsamma och bekväma som tjocka paddar och lindor. Om hästen måste ha något på benen och ansvarig person ej kan linda är de okej, inte annars. Jag använder tjocka paddar från tex Equiline och 4 m fleecelindor.
Plötsligt uppkomna gallor, kan vara foderrelaterat och då är det ingen större fara om man är uppmärksam på vad man stoppar till sin häst och varför. Men sen finns det även gallor som är tecken på överansträngning eller infektioner och inflammationer, då gallor är ledvätska/senskidevätska som "läckt ut". Gallor kan även drabba hästar i dålig kondition.Vad är det med svullnad och gallor som är farligt?
Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.Jag lindade runt om på min ponny förut pga 2 skador, ena bak andra fram. Hans ben blev tjocka i en veckas tid efteråt innan dom kändes helt fräscha igen! Dom är också förstörda, pälsen lossnar på en del ställen.
Det går ju inte att Linda i förebyggande, för min ponny är det bättre att vara utan för annars blir han svullen! Om jag skulle ha något så är det back on track stallbandage där man endast får mer blodcirkulation utan stöd.
Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.
håller med men sen så måste man ju också lära sig, tjocka paddar och fleece lindor är det svårt att linda för hårt även som nybörjare. dock så är det ganska så osmart att låta lindorna sitta på mer än en timme den första gången innan man lindar av och kollar så att benet mår bra och att den sitter som den ska.Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.
Bandagera med Careforevaddstycken, är överlägset bäst om man behöver bandagera, BoT har jag slutat använda sedan jag provat Carefore och vet fler som gjort det! Jag håller på med tävlande travare och vi bandagerar relativt ofta, efter hårdare träning och inför tävling tex!Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?