Linda ben / Back on track?

Krans

Trådstartare
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
 
Min häst har i hela sitt liv haft tjocka ben efter natt på box. Är 24 nu.
Back on track hjälper en aning, lindor eller andra wraps väldigt lite.
Kyla är absolut bäst och då är det lera som funkat. Ja och vatten då, men funkar ju inte över natt:p.
Andra kylgeler, issprayer och dylikt är verkningslöst.

Får hästen Inte tjocka ben använder jag inget, ens som förebyggande.
 
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?

All utrustning går i någon mån att skada sig på, så jag vill inte sätta på hästen mer än nödvändigt. Jag hade alltså inte lindat alls i förebyggande syfte. Om hästen däremot blir svullen i benen av att stå så tycker jag att back on tracks paddar funkar bra och är värda pengarna.
 
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?

Jag skulle aldrig i livet börja linda benen förebyggande. Blir den svullen om nätterna skulle jag först se över foderstat och rörelse. Sen skulle jag eventuellt kanske linda (fast jag har aldrig gjort det förutom vid en rejäl sårskada som höll på att utvecklas till lymfangit)
 
Back on track paddar med kardborre!
Har lindat i flera år med hyfsat resultat men hästen har aldrig haft så fina ben som efter vi började med BOT.
Gallorna som hon haft i flera år sen jag köpte är plötsligt helt borta och ingen svullnad alls i benen längre. Det enda jag ångrar är att jag inte skaffade dom tidigare! :)

Däremot skulle jag aldrig använda varken lindor eller BOT i förebyggande syfte...
 
Benen blir inte vana vid och förstörda av att lindas. Det är en myt!

Jag lindar min häst när han har broddar, dvs hela vintern. Inte för att han är svullen men för att han är klantig och har fått allvarliga skador pga brodden. När sommarn kommer och lindorna åker av är han precis lika torr och fin i benen som han alltid varit från dag 1. Han är dessutom 19 år. Min gamla häst hade lindor periodvis, blev heller inte svullen av att vara utan. 28 år blev han.

Folk inbillar sig att hästen svullnar pga att den blivit bortskämd med lindor. Sanningen är att lindorna endast döljer ett symptom, cirkulationsbrist och slitage. Självklart svullnar benen när man då slutar linda.

Det finns mao inget medicinskt skäl att inte linda om man anser att hästen är i behov av det. Så sant man inte är en klåpare som inte kan linda, då är det bäst att skippa det.

Jag har snabb-bandage också men de används nästan aldrig. De är inte lika följsamma och bekväma som tjocka paddar och lindor. Om hästen måste ha något på benen och ansvarig person ej kan linda är de okej, inte annars. Jag använder tjocka paddar från tex Equiline och 4 m fleecelindor. :)
 
Jag hade BOT på min förra häst, han var gammal och gallig i bak kotorna efter att ha stått i Box nattetid. Tyckte att de hjälpte och underlättade hans problem.
Provade aldrig vanliga lindor så kan inte ge nån bedömning vilket som är bäst.

På nuvarande unga, eller ja relativt unga (9 år) använder jag inte nattbandage pga av att han inte alls är tjock i benen. Men däremot kan jag massera in lite arnika gelé på benen efter ett hårt pass, tex hopplektion.
 
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?

En kompis häst hade en stor och hård galla i ett bakben som hölls i schack med bot stallbandage. På en normal frisk häst skulle jag inte linda. Om min häst blir tjock i benen har han för mycket täcke på sig. Naken håller sig benen fina.
 
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?

Som flera andra säger, att använda nattbandage/lindning för att felfria hästben inte ska svullna i framtiden är "ogjort" arbete, då svullna ben kan uppkomma ändå. Det är ju ofta dålig cirkulation pga stillastående eller som för oss människor stillasittande som gör att svullna ben uppkommer. Anledning till svullna ben kan även vara foderrelaterat som andra också påpekat, så korrekt foderstat utifrån grovfoderanalys, samt lagom anpassad motion räcker långt.

Men för att minska/motverka svullnad hos hästar som redan är drabbade är det lämpligt. Eftersom jag innan jag själv skaffade häst (Fatima "Timatanten" 1984-2013 - RIP), även agerat inridare, tillridare, "vanlig" hästskötare och tävlingshästskötare åt ett antal hästar, så har jag testat det mesta från nattbandage med långa filtpaddar, neoprenpaddar, vulkanpaddar, back-on -trackpaddar och fleece eller yllelindor, till kardborrsknäppta nattbandage à la Ullared till kardborrsknäppta nattbandage à la back-on-track. Vet man hur, vad, varför och när hästen behöver "hjälpen" är det enligt mig ingen större skillnad. Min dams ben höll sig fina över natten med det mesta utom enbart filtpaddar. Om jag använde arnikaliniment (OBS - utspätt med vatten) med filtpaddar fungerade även det ypperligt. Sista året använde jag "Ullaredsnattbandage/tidiga Hööksnattbandage", med utspädd arnika och damen höll benen o fräscha med det och var fit for fight med caprioler i hagen vid utsläpp utan tjocka ben eller stora gallor.
 
Benen blir inte vana vid och förstörda av att lindas. Det är en myt!

Jag lindar min häst när han har broddar, dvs hela vintern. Inte för att han är svullen men för att han är klantig och har fått allvarliga skador pga brodden. När sommarn kommer och lindorna åker av är han precis lika torr och fin i benen som han alltid varit från dag 1. Han är dessutom 19 år. Min gamla häst hade lindor periodvis, blev heller inte svullen av att vara utan. 28 år blev han.

Folk inbillar sig att hästen svullnar pga att den blivit bortskämd med lindor. Sanningen är att lindorna endast döljer ett symptom, cirkulationsbrist och slitage. Självklart svullnar benen när man då slutar linda.

Det finns mao inget medicinskt skäl att inte linda om man anser att hästen är i behov av det. Så sant man inte är en klåpare som inte kan linda, då är det bäst att skippa det.

Jag har snabb-bandage också men de används nästan aldrig. De är inte lika följsamma och bekväma som tjocka paddar och lindor. Om hästen måste ha något på benen och ansvarig person ej kan linda är de okej, inte annars. Jag använder tjocka paddar från tex Equiline och 4 m fleecelindor. :)

Jag funderar om det gäller samma sak för lindor som för varma skydd - att det är kontraproduktivt och att senor/ligament och sånt värms upp i onödan och blir skörare. (jag kan rota fram källan till detta - jag läste det i en artikel baserat på någon forskningsrapport)

Jag kan förstå om man har en klant som kliver mkt på sig själv med broddar att man vill skydda
 
min häst som får lite tjocka ben då hon står på box (gamla skador som är orsaken) får ha bot snabb bandage på sig på natten i perioder, har dem dels då hon reagerar väldigt fint på bot effekten och för att det är smidigt med snabb bandagen :). hade tidigare lindor men tröttnade på att linda.
smalare och finare ben på morgonen än utan :). och då står de bara inne i ca 9h per natt. (har också bot täcke, ryggvärmare och vanliga paddar till henne för att kunna ha bot både i box, transport och vid ridning ^_^. stor skillnad men så visade det sig också att hon hade spondylos..)

andra halvblodet som är 25 år gammal har jag bara lindor på i transporten då hon kliver på sig själv. inget behov av det i övrigt. och fjordingen i nästa box skulle jag inte ens drömma om att linda på natten ens i förebyggande syfte efter hård träning, inget behov av det på en frisk häst med bra ben.
 
[
Vad är det med svullnad och gallor som är farligt?
Plötsligt uppkomna gallor, kan vara foderrelaterat och då är det ingen större fara om man är uppmärksam på vad man stoppar till sin häst och varför. Men sen finns det även gallor som är tecken på överansträngning eller infektioner och inflammationer, då gallor är ledvätska/senskidevätska som "läckt ut". Gallor kan även drabba hästar i dålig kondition.

Mjuka gallor är i regel ofarliga, men hårda och ömma gallor, som dykt upp plötsligt ska man vara uppmärksam på och försiktig med.

Fatima hade idiopatiska gallor på kotsenskidorna bägge bak ända sedan tidigare ägaren köpte henne som 7-åring. Vi lade för skoj skull intyget från när denne köpte Tima och intyget när jag köpte henne. Intygen kunde vara kopior på varann. Tima blev periodvis väldigt tjock i benen. Där ordinerades faktiskt av veterinär, liniment efter hårdare träningspass, samt nattlindning och att hon skulle röras på minst 2 km dagligen, förutom hagvistelse även när vi var halvknackiga i kroppen bägge två sista åren. Och det gjorde faktiskt nytta för oss bägge. :) Det är en av anledningarna till att både jag och min sjukgymnast saknar Tima än idag... Då var det inget svårt att sporra mig, att röra på mig mer än jag gör dag. Tima o jag var bästa polare och peppade varann till stordåd.
 
Jag lindade runt om på min ponny förut pga 2 skador, ena bak andra fram. Hans ben blev tjocka i en veckas tid efteråt innan dom kändes helt fräscha igen! Dom är också förstörda, pälsen lossnar på en del ställen.

Det går ju inte att Linda i förebyggande, för min ponny är det bättre att vara utan för annars blir han svullen! Om jag skulle ha något så är det back on track stallbandage där man endast får mer blodcirkulation utan stöd.
 
Jag lindade runt om på min ponny förut pga 2 skador, ena bak andra fram. Hans ben blev tjocka i en veckas tid efteråt innan dom kändes helt fräscha igen! Dom är också förstörda, pälsen lossnar på en del ställen.

Det går ju inte att Linda i förebyggande, för min ponny är det bättre att vara utan för annars blir han svullen! Om jag skulle ha något så är det back on track stallbandage där man endast får mer blodcirkulation utan stöd.
Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.
 
Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.

Word, det kan inte sägas NOG många gånger. Kan man inte linda, LÅT BLI, måste man skydda benen av någon anledning, använd benskydd och gå skötarkurs på ridskolan och LÄR er linda innan ni lindar hästens ben. Ja, det är snyggt... ända tills man har lindat för hårt så det stasar sig, eller fått till andra fel mm... Jag har sett hästar som gått fellindade (inte där jag stått uppstallad så att jag kunnat hjälpa och visa till rätta utan äldre hästar som jag träffade på senare år, annars hade jag självklart sagt ifrån) där benen fått bestående märken.
 
Då lindade du med all säkerhet alldeles för hårt. Kan man inte linda är det bättre att låta bli. Jag tror också att själva värmen som uppstår innanför lindorna inte är bra i längden för hästens senor. Men ibland får man välja mellan två sämre alternativ.
håller med :) men sen så måste man ju också lära sig, tjocka paddar och fleece lindor är det svårt att linda för hårt även som nybörjare. dock så är det ganska så osmart att låta lindorna sitta på mer än en timme den första gången innan man lindar av och kollar så att benet mår bra och att den sitter som den ska.
stall lindor ska ju sen också bara vara på under några timmar, hade inte vågat linda kl 16 på em och sen haft på till kl 8 på morgonen t ex (vilket många gör). speciellt back on track ska ju inte vara på allt för länge. mina hästar är inne 8-9h per natt men ändå så lindar jag det sista jag gör på kvällen och tar av direkt på morgonen. sen så lindar jag bara i perioder (typ 2v åt gången), att ha det varje natt året runt tror jag "trubbar av" effekten och ökar risken för att få motsatt effekt..
 
Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o track - ben" skydd" ? Varför ?
Bandagera med Careforevaddstycken, är överlägset bäst om man behöver bandagera, BoT har jag slutat använda sedan jag provat Carefore och vet fler som gjort det! Jag håller på med tävlande travare och vi bandagerar relativt ofta, efter hårdare träning och inför tävling tex!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Fiorano
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 932
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
990
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp