Linda båda frambenen?

C

Chough

Om vet. säger att hästen ska lindas med stallbandage på ett framben p.g.a skada, bör man även linda det andra frambenet då??
varför? Varför inte?

Sv: Linda båda frambenen?

Jag lindar ALLTID båda benen. Asså om hästen skadat ena bakbenet lindar jag båda och samma sak med frambenen. Anledningen är att om hästen bara står lindad på tex ett framben, så snedbelastar den. För att då få jämn belastning bör båda benen lindas!
//Z :bump:

Senast ändrad av en moderator:

För att hästen inte ska snedbelasta benen på något sätt bör man linda båda fram eller båda bak.

har alltid fått lära mig att man ska linda båda isf e nåt belastning och blodgenomströmning

Mest en myt... Det räcker att linda det skadade benet. Det kan ju iofs vara ett bra stöd för det andra benet men absolut inte nödvändigt.

det andra benet belastas ju mer så då är det bättre att linda båda benen. Det är vad jag själv gör och alltid har fått höra.

Är det verkligen bara en myt? Tycker själv att det verkar mest logiskt att linda båda för att inte det skall bli snedbelastning.

Fick stränga order från hbg djursjukhus när min häst blev op i ena frambenet att alltid linda det andra benet för att annars så blev det överbelastat. Men om man har en linda på för att den har ett sår och inte är halt så behöver man inte linda det andra benet.

Mitra skrev:
Fick stränga order från hbg djursjukhus när min häst blev op i ena frambenet att alltid linda det andra benet för att annars så blev det överbelastat. Men om man har en linda på för att den har ett sår och inte är halt så behöver man inte linda det andra benet.

Stämmer bra det! Har själv varit där och jobbat och jag vet att dom ALLTID lindar båda benen i de fall där hästen är halt på det ena. Det är ganska självklart att hästen avbelastar det onda benet och då är det ju det andra som tar stryk. Alltså ska man linda båda benparen, precis som du skrev.

okej, så det råder alltså lite delade meningar om det.

Jag lindar båda benen, känns säkrast.

Chough skrev:
okej, så det råder alltså lite delade meningar om det.

Jag lindar båda benen, känns säkrast.

Det gör du rätt i. Tycker att det säger sig själv att om hästen tex är halt på höger bak så belastar den vänster bak mer och då behöver det stöttas upp annars kan man ju få problem med det också (om det vill sig riktigt illa). I vissa fall lindar man enbart det benet som hästen INTE har ont i (just pga stödet). Det beror lite på vad det är för skada i det onda benet

snofflan skrev:
Stämmer bra det! Har själv varit där och jobbat och jag vet att dom ALLTID lindar båda benen i de fall där hästen är halt på det ena. Det är ganska självklart att hästen avbelastar det onda benet och då är det ju det andra som tar stryk. Alltså ska man linda båda benparen, precis som du skrev.

När min kompis häst blev opererad i hasen lindades
inte båda hennes ben. Tycket det var ganska konstigt
eftersom hon var halt.

Mentan skrev:
När min kompis häst blev opererad i hasen lindades
inte båda hennes ben. Tycket det var ganska konstigt
eftersom hon var halt.

Det tycker jag också. Saken är ju trots allt den att det är ju upp till var och en hur man gör. Nu vet jag ju inte hur det var med din kompis häst, den kanske vilade lika mycket på båda benen fastän den var halt på det ena. Då kanske den inte överbelastade något av benen och heller inte behövde stödbandageras. Tror också att det är lite från fall till fall och som sagt beroende på hur hästen belastar sina ben. Själv lindar jag alltid båda benen eftersom jag anser att det ändå inte skadar det friska benet att stödbandageras. Det hade varit en annan sak ifall det varit något som kunde skada hästen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
673
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka