Lillplutten mår dåligt....

Tussinussen

Trådstartare
Måste skriva...våran lilla russ fick influensa/stelkrampsvaccin igår för att han ska flytta till ett nytt stall där man vill att dom är vaccinerade (han var ovaccinerad när han kom till mig).

Han var pigg o glad igår men i morse var han inte alls sig själv, väldigt hängig i boxen och ville inte äta sin frukost, bara stod och såg blankögd ut. Sen tog jag ut honom och han kunde nästan inte böja ner huvudet för att äta sitt hö i hagen, han verkar stel i halsen o han är också svullen över injektionsstället.

Hans kompis araben som brukar kunna vara lite tuff mot honom gick omkring och smågnäggade och liksom stod och nosade på honom oroligt som om han förstod att något var fel :(

Min lille plutt med råddjursögonen, det är så jobbigt att se honom må dåligt...:(

Jag har förstått att dom kan reagera på vaccinet? Har någon varit med om det och vad gjorde ni åt det? Ska jag uppmuntra honom att äta eller låta dom vara? Hänga upp höet så han ska slippa böja sig?

(Har ringt vet. för att höra vad hon säger oxå, hon återkommer.)

Sv: Lillplutten mår dåligt....

hej min fjord blev oxå dålig på vaccinet(equilis provet) han hade hög feber och almänt dålig. detta hände två gånger eftervaran, sen bytade jag vaccin till proteqflu och sen blev han inte dålig längre:rofl:

Jag har en ponny som inte tål vaccin. Han blir som din, stel i hela halsen och kan inte nå ner till backen för att äta, jag hängde upp ett hönät till honom då. Han hade svårt att vända på sig i boxen och fick feber och allmänt hängig. Detta gick som tur över på ett par dagar. Men han blev sämre för varje gång han blev vaccinerad så nu har min vet avrått mig att vaccinera honom då det faktiskt kan var fara för hans liv. Detta är en tävlingsponny så jag fick ansöka om dispans från Svenska ridsportsförbundet om att han får tävla ovaccinerad. Det krävdes ett veterinärutlåtande/intyg från min vet och så gick deras veterinär igenom det innan detgodkänndes.

Tack till dig o kol!
Ursch vad jobbigt det är.
Körde ut till honom vid lunchen och var livrädd när jag kom dit att han skulle ligga halvdöd i hagen :eek: eller nåt men han gick faktiskt och småbetade. Gick och klappade om honom och han är fortfarande inte "sig själv" men värsta stelheten i halsen har släppt iaf.
Veterinären sa att hon har sett fler reaktioner på botulismvaccin än på flunsavaccin, hon funderar om det är botulism som har orsakat det, han fick båda samtidigt.
Men det låter på din beskrivning som om det var flunsavaccinet som var orsaken faktiskt. :(

jag hade ett russ som vi vacc. mot influensa i början av 2000.

hon fick jättehög feber, slutade äta och dricka och bara låg. vi fick "spruta" in vatten i munnen på henne 1 gång i tim. veterinären fick komma ut igen och hon beh. fick bla. pencillin.

veterinären tyckte inte vi skulle vacc. henne något mer. för övrigt har jag bara upplevt att en del hästar kunnat bli lite "hängiga" ev. lite feber en dag eller 2 av influensa vacc. vad gäller vacc. mot botulism har jag ingen erfarenhet alls för det har vi valt bort.

hoppas din pålle tillfrisknar snabbt ;)

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort: Kallblod som inte känts 100 en tid från och till. Kollad på klinik i april pga hovöm - tunna sulor:skor och sula på...
2
Svar
29
· Visningar
7 776
Senast: Lindon
·
B
Hästvård Nu gör jag ett försök att vända mig till er. Min häst har haft konstiga "sjukdomar" under en väldigt kort tid. Vetrinär har inte kunnat...
Svar
17
· Visningar
2 582
Senast: TantEster
·
J
Hästvård Mår inte bra alls just nu, känns som man är nere på botten och simmar..:cry: Min häst står i stallet med fång, som hon fick för ca 3...
2
Svar
20
· Visningar
2 268
Senast: JusticeGirl
·
Hästvård gav första sprutan av grundvaccinet till influensan till hästen i torsdags då hon måste vara vaccinerad eftersom vi ska börja tävla lite...
2
Svar
26
· Visningar
3 054
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka