Lillkillens nya kompisar

ishmanda

Trådstartare
Jag måste bara visa bilder på Willes nya hagkompisar :banana:

24558881.jpg

24558885.jpg

24558886.jpg

Kalven med sina små "djävulshorn" hihi visst e han söt!!
24558884.jpg

Tjuren
24559179.jpg

Bonusbild på Wille
24558880.jpg

Vi släppte ihop dom med Wille och Tusse i helgen, allting gick väldigt lugnt och stilla. Wille gick rakt fram till tjuren och pussade honom på mulen ett par gånger sen tog han och Tusse över höhögen hihihi

Sv: Lillkillens nya kompisar

Gud vad dom e fina dom där Highland cattle.
Ja nu blir han kosse van allafall.
Akta dig för kornael tjuren bara när du hämtar din häst för dom där kan var rätt skarpa har jag fått höra av svärfar som har jobbat med nöt hela sitt liv.

Tack för varningen. Är mer rädd om hästarna. Då kossorna är så pass rädda att dom går när jag kommer :angel: Men Som tur är inte kossorna aggresiva mot hsätarna och hästarna är snabba undan.

Japp nu blir han verkligen kosse van.
Och visst är dom underbara speciellt den lille :love::love::love: Förhoppningsvis får vi ett par små till till våren.

Va söööta! Ja vill ha en sån i mitt stall:love:

En sak jag alltid har funderat på, ringorm är väl rätt vanligt bland kor, är det vanligt att hästar som går med kor får det?

Underbart att se någon som vågar släppa sina hästar tillsammans med korna!!! :D
Det är ju bra parasitmotmedel. Har du tänkt ha dom tillsammans under vintern?

Hade min lillponny ihop med tre fyra Highland för något år sen. Han blev värsta polaren med den minste tjuren (ca 1 år) :D Var lite orolig ett tag i början att han av misstag skulle råka spetsa min ponny i magen när de kliade på varandra, men de verkade kunna läsa av varandra så pass bra att det inte blev några olyckor. Lilltjuren hade visserligen inte så jättestora horn, men de tre damerna som gick i samma hage var fullvuxna och behornade. Fast de brydde sig inte det minsta om hästarna, och hästarna brydde sig inte om dem. Vi fodrade förstås inte i hagen, det var sommar på den tiden :D

Att blanda kossor och hästar gav oss noll på träckprov i flera år, så fortsätt så!

När jag blir stor ska jag ha egna Highlands, en häst och minst en get :D Kan man ha dem ihop allihop tro? Om geten går med på att vara instängd hehe

modig ni är ;)
Jag har hört lite mycke ang highland cattle o hästar så de var ju intressant.
Tycker dom e as coola!!!!

Svarar alla

Kossorna är inte min utan min sambos kusin, Det är han som äger gården och den bruna hästen är hans sambos. SÅ jag har min lille där som sällskap till hennes. Ja hästarna och kossorna ska stå tillsammans i vinter på lösdrift.

Ang parasiter så vet jag inget om det. Men Kusinens sambo jobbar på djursjukhuset så det har hon koll på. Vet att min inte har någon mask nu iaf för han kollades med 0 på träckprovet för 2 veckorsedan.
Någon ringorm tror jag inte kossorna har för så hade dom ägarna märkt det då dom haft dom sedan i våras.

Angående hornen har jag varit lite orolig men efter att ha sett dom tillsammans så tror jag inte det blir några större problem då kossonra är livrädda för hästarna och går så fort hästarna närmar sig :angel::angel:
Min är ju dessutom blivand kosse häst, han vet hur han ska fösa dom redan hihi huvudet långt och öka takten sen flyttar sig kossorna fortare än kvickt. Och blev inte tjuren aggresiv vid ihop släppet tror jag inte han blir det heller. Men det är bara att vänta och se. Just nu verkar dom trivas rätt bra med att ha varandra som hagkompisar, Går dock inte närmare än 5m innan kossorna slyttar sig :rofl::rofl: Inte kosntisgt så som Wille och Tusse busar och står i, har skrämt vettet ur de stackars kossorna :rofl:

Kossor i ladugårdar har oftas ringorm, med det är för att det ofta kommer och går kor och att det är svårt (onödigt då det kommer som sagt nya kossor hela tiden i en del ladugårdar) att tvätta rent en hel ladugård. Men man kan vacc mot ringorm. :)

Jag har flera kompisar som har mjölkgård och köttdkur dom har sina hästar och nötdjur ihop året om de är inga somhelst problem. De e rätt vanligt ja och visst är de bra ang parasiterna.
De är även ok att byta hage med får och häst.

Se i övriga världen hur de har det.
I Argentina tex där mina criollos kommer ifrån där på Pampas så går djuren ihop. hästar kor, getter,åsner ja de mesta.
Ja och e mina criollos rädda för nått NÄEEE..... Jo ! ett älg torn var fruktansvärt skumt första gången mitt ute på åkern.

Jag är jättenyfiken på hur det fungerar och hur man löser det med ligghall, utfodring etc.

Jag håller nämligen på med ett arbete i skolan angående djurhållning med häst och nöt tillsammans.

Om jag får vara så fräck att stjäla lite av din tråd.... Fler kommentarer, åsikter och erfarenheter av fördelar, svårigheter och ev problem efterlyses!!!

Förresten jättefina bilder!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka