Lilla kattvännen

MissFideli

Trådstartare
Min syster har ju en kusin till Yoga som hon och hennes sambo fick hem när katten var 2,5 år ca. Efter ett tag visade det sig att hon hade foderallergi och dessutom en oförklarlig diabetes. Nu går hon på insulinsprutor och dom bytte foder och fick bukt på allergin.
Men för några månader sen flyttade en hund in i familjen. Och katten äter nu av hundmaten, vilket gjort att hon fått enorma sår i öronen och mellan tårna. Eftersom hon får insulin får hon inte sprutas med kortison mot såren.

Har ni nått tips på hur man kan få katten att inte äta hundmaten? Hunden är 6 mån och äter alltså valpfoder. Det är så små bitar och antagligen kommer det att gå bättre när han kan gå upp på vuxenmat. Men hur göra tills dess? Hon kommer ha kliat sönder sig då :cry: :cry: :cry:

Kan man inte bara ha katten i ett annat rum när valpen äter? Sen när valpen har ätit färdigt så är det ju bara att ta bort matskålen.

Mia.

Fast han äter lite dåligt och behöver fri tillgång. Men jag har pratat med en vet nu och enligt henne är det livsviktigt att dom tar bort hundmaten. Inte just för allergin, men för att äter hon för mycket hundmat och för lite kattmat, får hon inte i sig viktiga ämnen och kan få hjärtproblem.

Om det är livsviktigt för katten så får de väl helt enkelt mata hunden oftare, istället för att ha maten framme jämnt.

Min valp är också dålig på att äta. Hon kan gå en hel dag utan att äta och sen så äter hon sin dagsranson på kvällen i stället.

Mia.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits... 2
Svar
32
· Visningar
7 314
Senast: canine
·
M
Katthälsa Våran två åriga kastrerade hankatt har med största sannolikhet foderallergi. Äter nu specialfoder och är mycket bättre i magen...
Svar
7
· Visningar
1 075
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka