Sv: Liljor

Åh vi har krolliljor, inte vita dock utan lilablå, de täcker nu nästan ett område på 100 kvm.

De är underbara.

Åh vi har krolliljor, inte vita dock utan lilablå, de täcker nu nästan ett område på 100 kvm.

De är underbara.

Ååååh - låter helt underbart!!! Det visste jag inte ens att det fanns - har bara sett vita och röda. Man skulle inte kunna få en liten lök?

Till Tanten: bra tips att leta frö istället! Har visserligen läst att man inte kan vara säker på färgen ifall man sätter frö - eftersom de kan vara korspollinerade - men om man sätter flera frön kanske det blir NÅGON vit i alla fall...

tack! jag gillar liljor nästan men bara nästan ;) lika mycket som rosor. Fast just nu är jag ganska grinig över dom j#¤"#vla liljebaggarna :devil:

Här är en bild på krolliljor som finns hos gern. De är tyvärr överblommade nu men var så här vackra för ett par veckor sedan. :)

DSC00615.jpg

Ja, de är väldigt vackra. Kanske man ska försöka med frösåning av dem, tanten skrev ju att det kan gå. Trial and error. :laugh:

Ja, de är väldigt vackra. Kanske man ska försöka med frösåning av dem, tanten skrev ju att det kan gå. Trial and error. :laugh:

App app app.... Nu ska vi inte vantolka mig....:mad: :D
Jag citerar mig själv
De fröna är enkla att få att ta sig.

Bara att ta krolliljornas mogna frökapslar och så. Gärna i en nedgrävd kruka så man har koll på var de är.....

Nedgrävs kruka eller bytta är förresten ett av de bästa tips jag fått. Det var betydligt enklare att hålla koll på var man stoppat ner frön på det viset. Besparat mig en hel drös gråa hår.....

YIPPIE!!! Jag har vunnit TVÅ auktioner avseende krolliljelök (vit) på Tradera!!! :D:D:D

Har betalt med dock bett säljaren vänta till nästa måndag innan hon skickar dem (om de inte säkert hinner iväg idag). Hon bor nämligen i Kalmar och jag i Gammelstad (Luleå) och jag vill INTE riskera att lökarna blir liggande någonstans över helgen. Har läst på flera ställen att de är känsliga för torka.

Snart har jag TVÅ vita krolliljor!!! :banana::banana::banana:

Då måste du in med bilder på dom när du fått dom. Om dom blommar. :)

Nej, dom kommer inte att blomma när jag får dem tyvärr... För att de ska klara frakten klipper hon av stjälkarna innan hon packar in dem. HELGERÅN - egentligen! Men ändamålet helgar ju medlet, som det heter!

Men nästa sommar hoppas jag att jag kan glädja er med bilder på mina vita krolliljor i den här tråden!

*KL*

Gud vilka underbara liljor ni har! Jag köpte mig en planta för någon månad sen och gav till pappa i present han satte ut den i kruka på balkongen men den vill inte blomma!

tänkte försöka att till nästa sommar sätta liljelökar i pojkvännens mammas rabbat längs huset. men är lite ny inom liljor några tips kanske ?:D

Men nästa sommar hoppas jag att jag kan glädja er med bilder på mina vita krolliljor i den här tråden!

"Man ska ju inte ropa hej.." och jag har faktiskt inte fått något svar på mitt mejl till säljaren... (mejlade i måndags). Så jag har försökt förbereda mig på att det kanske inte kommer några lökar... För att om möjligt minska min besvikelse ifall det skulle bli så.

MEN mina föräldrar och min lillasyster kom på besök i helgen - och de hade med sig en födelsedagspresent i förskott (jag fyller år i slutet av augusti): nämligen TRE KROLLILJOR (vita)!!!! :banana::banana::banana:

De hade hunnit blomma över, så jag har fortfarande inga fina bilder att dela med mig av. MEN JAG HAR TRE VITA KROLLILJOR!!! Och dyker Tradera-lökarna upp till veckan så har jag alltså fem! Vilken rikedom!!! Jag är så jätteglad! Måste se till att köpa sådana lökar som håller sorken borta, att plantera runt krolliljorna som komplement till min batteridrivna sorkskrämma - för jag vill absolut inte att något ludet djur ska kalasa på dessa värdefulla liljor!

Peppar peppar så har ja inte sett sork här. Ioförsig så har ja ju 2 st sorkskrämmare utplacerade i trädgården. Sen finns det många grannkatter som jagar. Däremot sniglar med hus äter gärna upp mina liljor.

*KL*

Nu börjar höstsortimentet komma hos fröfirmorna.

Hittade liljor hos Odla och bakker. Odla hade dessutom tagit upp den gamla favoriten Lollipop. :banana:

Har ju ingen egen trädgård, men är inblandad i två vänners dito. Den ena bekanten har noll och intet intresse av att påta, och är bara glad om jag fixar i den överväxta ogräsdjungel som en gång varit en fin trädgård.....

I förrgår flyttade jag en större ansamling av vackra djupröda liljor från garagenedfarten till en rabatt. Nedfarten ska fyllas igen och liljorna stod totalt malplacerade. Med alla vuxna lökar och alla småbäbisar var det säkert ett hundratal som nu har fått nytt hem i en nygrävd rabatt. Vi får se vad som kommer upp till åren!! Ska fortsätta projektet med att flytta dit gullvivor och vårvivor i framkant på den rabatten.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
777
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Någon som vet vilken växt detta är? Den har börjat växa i en oöppnad jordpåse som min syster köpt. Ingen av oss är särskilt bra på...
2
Svar
21
· Visningar
1 162
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar