Lila märke i hoven

Cassiopeja123

Trådstartare
Hejsan!
Jag undrar varför det är lila märken i hoven.
Vad är det för något och är det farligt?
Jag har två hästar och båda två av de har lila märken i hovarna, vad jag har sett så är det bara på bakhovarna.
Tacksam för svar! : )

Sv: Lila märke i hoven

Hoppat och slagit i en bom?

Har de vita bakfötter och du ser röd-lila märken?

Kan vara normala blåmärken. SÅdant kan hända.

Kan vara stengalla du menar, alltså de har trampat på något hårt så det blir ett blåmärke i sulan. Inget farligt vad jag vet. Vanligt när det är fruset och så ute.

Mina har oxå det, det är en liten blödning (blåmärke), dom kan ha fått ett slag eller trampat sig eller så kan dom ha trampat sig i kronranden så blödningen flyttas neråt hela tiden vartefter hoven växer.

Inget farligt:)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 315
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare